Preambulė
Šį dokumentą
pasirašiusios valstybės, Europos Tarybos valstybės narės,
atsižvelgdamos į tai,
kad Europos Tarybos tikslas – glaudžiau suvienyti savo narių gretas, siekiant užtikrinti
jų saugumą ir įgyvendinti kartu paveldėtus idealus ir principus,
atsižvelgdamos į tai,
kad vienas šio tikslo įgyvendinimo būdų – susitarimai valdymo srityje,
atsižvelgdamos į tai,
kad savivaldos institucijos yra bet kurios demokratinės santvarkos pagrindas,
atsižvelgdamos į tai,
kad piliečių teisė dalyvauti tvarkant viešuosius reikalus – vienas iš
demokratijos principų, kuriuos pripažįsta visos valstybės, Europos Tarybos
valstybės narės,
įsitikinusios, kad ši
teisė tiesiogiai gali būti įgyvendinama būtent per vietos valdžios
institucijas,
įsitikinusios, kad
tik vietos valdžios institucijos, turinčios realius įsipareigojimus, gali
garantuoti veiksmingą ir tiesiogiai su piliečiais susijusį valdymą,
žinodamos, kad vietos
savivaldos apsauga ir stiprinimas įvairiose Europos šalyse yra svarbus įnašas į
demokratiniais principais ir valdžios decentralizavimu grindžiamos Europos
kūrimą,
tvirtindamos, kad šių
tikslų realizavimas reikalauja garantuoti, kad egzistuotų vietos valdžia,
suformuota iš demokratišku būdu sudarytų sprendimus priimančių institucijų ir
galinti pakankamai savarankiškai prisiimti įsipareigojimus ir pasirinkti jų
vykdymo būdus, priemones ir šaltinius jiems įgyvendinti,
susitarė:
Susitarti susitarė, o mūsų valdžia, kaip tarė, taip ir padarė ... , nafik, atsiprašant, jai ta chartija su ta jos vietinė savivalda, ..........
Tokiu būdu aplink Lietuvą visur vietinė savivalda yra, o pas mus ne ...
O gal ir nereikia, nes liaudis jos ir nereikalauja, jai svarbiausia, kad jos interesus geriausiai atstovauja ir gina prezidentė ...
Na o Lenkijoje, matyt, liaudis kritinės masės gyventojų tarpe nesudaro, nes jų interesai pradedami ginti jau valsčiuose.
Tas pats ir Latvijoje, Estijoje, Moldovoje, dargi Rusijoje ir Baltarusijoje yra vietinė savivalda.
Dar 2009 m. lapkritį Utrechte Lietuva, viena iš
pirmųjų Europos Tarybos valstybių, pasirašė Europos vietos savivaldos chartijos papildomą protokolą dėl teisės
dalyvauti sprendžiant vietos valdžios reikalus, kuris Seimo ratifikuotas 2012 m. birželio 21 d.
Jame nustatyta
Taigi jau dabar atrodo ir mūsų valdžia turėjo apsidairyti, kaip sakoma, aplink ir suprasti, kad
būtent jai skirtas šis delikatus priminimas, nes mūsų šalyje vietinės savivaldos iš esmės NĖRA.
Kita vertus
nelaikykime naivia mūsų valdžią ir partijas, nes jos gerai suvokia, koks joms galvos skausmas
būtų vietinė savivalda, nes tektų, kaip sakoma, nusileisti nuo podiumo ant žemės pas runkelius ...
Kas iš esmės yra vietinė savivalda norint bus galima suvokti
perskaičius žemiau pateiktą straipsnį iš
„Respublikos“ kurios atsiprašome už jos straipsnio paskelbimą, ir vienkart dėkojame už, kaip sakoma, aukso vertės informaciją.
O juk kada tai buvome su Lenkija viena valstybė, kol mūsų elitas savo valstybės neatsisakė, o prieškaryje
tai į Lenkiją iš Lietuvos vyko druskos, galvijų kontrabanda ...
O dabar kaip yra ....
O kodėl taip yra
tikrai verta pagalvoti, ypatingai verta
tai padaryti tremtiniams ir politiniams kaliniams, kurie iš esmės prisidėjo ir
prisideda prie to, kas vyksta... o save dar laiko Lietuvos patriotais .....
Taigi ...taigi ..... istorija su mūsų elitu kartojasi .....
*****************************************************
Kaip savivalda tvarkosi Lenkijoje
2015-02-09,
09:00
Respublika.
- Pone
Vytautai, mes alsuojame artėjančių savivaldos rinkimų karščiu, o pas jus
Lenkijoje savivalda išrinkta lapkritį. Kodėl taip anksti?
- Kad nauja valdžia spėtų pati suformuoti ir patvirtinti 2015 metų
biudžetą. Nelogiška šaukti rinkimus, kai biudžetą suformavo sena valdžia.
- Ar
rinkimuose dalyvavo partijos?
- Ne. Partijos kaunasi aukštesniuose sluoksniuose. Valsčiuje visus
reikalus sprendžia bendruomenė: ji renkasi viršaitį ir 15 tarybos narių. Ji
mūsų valdžia ir partija.
- Ar
turėjote konkurentą?
- Vieną, bet stiprų. Kovėmės garbingai. Mano veidelį pasirinko 81
proc. rinkėjų.
-
Lietuvoje mažai kas supranta, kas per darinys yra valsčius...
- Mūsų Punsko valsčius savo dydžiu (14 tūkst. hektarų plotas),
gyventojų skaičiumi (3,5 tūkst.) prilygsta daugeliui jūsų seniūnijų, pvz.,
Alytaus rajono, Miroslavo seniūnijai. Anksčiau su ja maloniai bendravome.
- Jūs
turite savarankišką valsčiaus biudžetą...
- Taip, mes turime savarankišką, valstybės įstatymu įtvirtintą 16
milijonų zlotų biudžetą, dar apie 6-8 milijonus prisiduriame pateikę projektus
ES fondams. Visos biudžetinės valsčiaus įstaigos priklauso mums, kaip ir 200
kilometrų vidaus kelių, karjerai ir pan. Tai mūsų turtas. Mes jį valdome, prižiūrime,
juo disponuojame. Mes iš savo biudžeto mokame atlyginimus, teikiame pašalpas.
Laidotuvių išlaidas...
- Jūs
išduodate verslo, ūkininkavimo, gimimo, santuokos ir kitus dokumentus?
- Visus, išskyrus vairuotojo pažymėjimą, nes neturime savo
vairuotojų mokyklos. Neturime ir ligoninės. O šiaip visus darbo, verslo,
švietimo, socialinės rūpybos, pirminės sveikatos priežiūros, o ir kitus
kasdienius reikalus žmogus išsprendžia neperžengdamas valsčiaus ribų.
Darbymečiu, kad žmonės negaištų, važiuojame pas juos ir vietoje sutvarkome tai,
ko labiausiai reikia.
- Kokie
jūsų santykiai su ankstesnėmis institucijomis?
- Draugiški. Mus kontroliuoja ir prižiūri žmonių išrinkta 15
garbingiausių valsčiaus žmonių taryba. Ji yra tiesioginis mano viršininkas.
Valsčiaus administracija parengia išsamų metų veiklos planą, paskirsto
finansus, numato darbų užbaigimo terminus ir t.t. Taryba planą, jei reikia,
koreguoja ir patvirtina.
Vėliau taryba tik kontroliuoja, kaip dirbame. Kas pusmetį pateikiu
išsamią ataskaitą tarybai ir visoms šeimoms. Taryba susirenka tik iškilus
nenumatytoms aplinkybėms, ji tą pačią dieną pakoreguoja atitinkamus biudžeto
straipsnius. Šiaip taryba nesikiša į administracijos darbą, nes visa atsakomybė
gula ant mano pečių - atsakau ne tik kėde, bet ir savo turtu. Kadangi
rinkimuose nedalyvauja partijos, tai nei administracijoje, nei taryboje nebūna
susikirtimų. Valsčiaus šeima nedidelė, vieni kitus žinome kaip nuluptus.
Viršaitis čia nepamandravos. Išspirs bematant.
- Ar
valsčius turi ilgalaikių skolų?
- Apsaugok Dieve nuo ilgalaikių... Man to niekas neleistų.
Trumpalaikių skolų imame tam, kad savo dalį pridurtume prie laimėtų ES fondų
projektų. Vėliau skolas tuoj pat grąžiname. Praskolinti valsčių reikštų mano,
kaip viršaičio, asmeninį bankrotą. Aš privalėčiau dėl savo kaltės padengti
nuostolius. To nebūna, nes taryba akyla kaip pelėda. Praskolinti valsčių galėtų
tas, kuriam įstatymas neužkrautų asmeninės atsakomybės. Man tai sunku
įsivaizduoti - vadovauti, asmeniškai neatsakant? Pas mus kaip privačiame versle
- už rezultatus atsakai savo kailiu.
-
Lietuvoje savivaldą, kaip ir visą valstybę, supurtė garsioji ekonomikos ir
finansų krizė.
- Lenkiją tik pakuteno. Buvęs
premjeras ponas Tuskas ne kartą džiaugėsi, kad provinciją gelbėjo būtent
savarankiškų valsčių sistema. Iš tikrųjų mes operatyviai, iš anksto
numatydavome galimas įtakas, pokyčius versle, žemės ūkyje, švietimo,
socialinėje sferose ir, jei reikėdavo, tą pačią dieną perskirstydavome
biudžetą. Gydėme ligos simptomus, o ne jos pasekmes. Tai mus gelbėjo. Valsčiuje
per krizę nedidėjo atlyginimai, pensijos, pašalpos, bet ir nė centu nesumažėjo.
Neturėjome bankrotų, neatsirado bedarbių, nepadidėjo mokesčiai. Mes tvarkėmės
gaspadoriškai.
-
Anksčiau girdėjau kalbų, kad centras ruošiasi stambinti valsčius...
- Per krizę visi įsitikino, kad tokia, kokią turime, valsčių
sistema, veikė efektyviausiai. Šlubavo centrinės institucijos... Visos kalbos
apie stambinimus nuplaukė kaip pienės pūkas... Žmonių tiesiogiai rinkta valsčių
valdžia, personalinė atsakomybė, atsakingas, taupus požiūris į valsčiaus
finansus ir turtą mums leidžia ramiai dirbti ir pasiturimai gyventi. Stiprėjome
kaip šeima.
- Bet
dviejų mokyklų neišsaugojote... Beje, jūs buvote pirmasis valsčiaus viršaitis,
kurį taip pagarbiai priėmė mūsų premjeras.
- Ne tik maloniai priėmė, bet ir padėjo. Mokyklose buvo likę tik
po kelis moksleivius, dabar juos vežiojame į kitas dvi mokyklas. Autobusėlis
senas, prašiau jūsų švietimo ir mokslo ministro - gal ras progą padovanoti
mokyklinį. Daugiau mums jokios paramos ir nereikia, žinome, kad ir Lietuvai
nelengva.
- Ar jus taip pat maloniai priima
jūsų ministrai, ministras pirmininkas...
- Taip. Juk mes pirminė, stipriausia visos valdymo sistemos
pakopa. Mes žmonių rinkta ir kontroliuojama valdžia. Tokią valdžią turi gerbti
visi. Atvirkščiai, pirmiausia priima valsčiaus valdžios atstovas. Juk iš kaimo
viskas kyla į viršų. Dažnai
pasidžiaugiame, kad Lenkijoje savivaldos negniaužia centralizuotas valdymas.
-
Valsčius renka savus mokesčius?
- Taip. Žemėnaudos, nekilnojamojo turto, komunalinių paslaugų. Du
procentus nuo apyvartos moka karjerą eksploatuojanti įmonė, du procentus moka
magistraliniai keliai, kertantys valsčiaus teritoriją. Moka mokestį nuo
magistralinio kelio ruožo vertės. Taigi, prisiduriame, ir gana neblogai
prisiduriame.
- Jūs
turite valdiškų miškų?
- Tik apsaugos zonas. Jei turėtume valdiškų miškų, tai juos patys
ir tvarkytume. Nesuprantu, kodėl jūsų savivaldybių teritorijų valdiškus miškus
tvarko generalinė urėdija. Vadinasi, savivaldybių nelaiko valdžia, jomis
nepasitiki. Parceliuoti miškų mums neleistų žmonės. Centras savivaldos neperleidžia, iš čia ir kyla visos bėdos. Tai
gerai žinau, nes bendrauju su daugeliu tautiečių. Galbūt aš klystu. Gal jums
tai normalu. Lenkijoje taip nėra. Ir tuo džiaugiamės.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą