Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai 2015.11.01 Nr. 39
Žiniai: Teisingumo ministerijai
Valstybinei vartotojų teisių
apsaugos tarnybai
DĖL ŠILUMOS
ŪKIO ĮSTATYMO 12
STRAIPSNIO NUOSTATŲ TAIKYMO
Šilumos ūkio įstatymo 12 straipsnis.
Atsiskaitymas su šilumos tiekėju
nustato:
1. Šilumos vartotojai atsiskaito su šilumos tiekėju už
sunaudotą šilumą pagal šilumos pirkimo–pardavimo vietoje įrengtų atsiskaitomųjų
šilumos apskaitos prietaisų rodmenis. Vyriausybės ar jos įgaliotos
institucijos nustatyta tvarka šilumos tiekėjas privalo suteikti slaptažodį
šilumos vartotojams, kad šie galėtų elektroninių ryšių priemonėmis susipažinti
su šilumos pirkimo–pardavimo vietoje įrengtų atsiskaitomųjų šilumos apskaitos
prietaisų rodmenimis.
2. Jeigu pastate yra daugiau kaip vienas šilumos
vartotojas, visas pastate suvartotas šilumos kiekis paskirstomas (išdalijamas)
vartotojams, o kiekvienas vartotojas moka už jam priskirtą šilumos kiekį,
išmatavus, įvertinus ar kitaip pagal Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės
komisijos rekomenduojamus taikyti ar su ja suderintus metodus nustačius, kokia
visų vartotojų bendrai suvartoto šilumos kiekio dalis tenka tam šilumos
vartotojui. Šių dalių matavimo, nustatymo ar įvertinimo metodą šilumos
vartotojai pasirenka Civilinio kodekso nustatyta sprendimų priėmimo
tvarka iš Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos
rekomenduotų taikyti metodų. Kiti metodai gali būti taikomi tik suderinti su
Valstybine kainų ir energetikos kontrolės komisija. Kol vartotojai pasirenka
metodą, taikomas pastato šildymo ir karšto vandens sistemą bei įrengtus
atsiskaitomuosius apskaitos prietaisus atitinkantis metodas.
3. Atsiskaitymo dokumentas yra sąskaita už šilumą.
Buitiniam šilumos vartotojui išrašytoje sąskaitoje
turi būti pateikta tiksli, aiški ir išsami informacija, kuria remdamasis šilumos
tiekėjas apskaičiavo vartotojo mokesčio dydį už jo suvartotą šilumos kiekį
patalpoms šildyti ir šilumos kiekį karštam vandeniui ruošti bei karšto vandens
temperatūrai palaikyti.
Pateiktos
informacijos privalo pakakti, kad vartotojas galėtų pasitikrinti, ar teisingai
jam apskaičiuoti mokesčiai. Savivaldybės institucijos turi teisę nustatyti, kad
buitiniams šilumos vartotojams vietoj sąskaitų už šilumą būtų išduodami
mokesčio už šilumą pranešimai.
Buitinio šilumos vartotojo reikalavimu šilumos
tiekėjas privalo išduoti sąskaitą, kai vartotojas apmoka su tiekimo sąskaita susijusias
papildomas šilumos tiekėjo sąnaudas. Savivaldybės institucijai nustačius, kad
buitiniams šilumos vartotojams vietoj sąskaitų būtų išduodami mokesčio už
šilumą pranešimai, į šilumos kainą neįtraukiamos sąskaitų už šilumą parengimo
ir pateikimo vartotojams sąnaudos.
Iš to seka, kad sąskaitas „už suvartotą
šilumos kiekį patalpoms šildyti ir šilumos kiekį karštam vandeniui ruošti bei
karšto vandens temperatūrai palaikyti“ šilumos tekėjai turi išrašyti visiems
visų daugiabučių namų šilumos vartotojams.
Deja taip nėra
(Priedas 1), virš 40 tūkstančių šilumos
vartotojų šilumos tiekėjai sąskaitų neišrašo, o kokia jiems pateikiama
informacija apmokėjimui, kokia forma, kaip paskirstoma šiluma, neaišku, kadangi
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba atsisako vykdyti tai, kas jai
priklauso pagal kompetenciją, o Teisingumo ministerija ją palaiko.
Teisingumo
ministerija savo 2015 09 27 laiške Nr.
(1.16.)-7R-7358 rašo, kad „Komisija pažymėjo, kad teisės aktuose nėra
įtvirtintas imperatyvus teisinis reglamentavimas, įpareigojantis šilumos
paskirstymą vykdyti išimtinai šilumos tiekėjui“, „ ...Komisija šilumos tiekėjų
veiklos pažeidimų, kai šilumos tiekimo įmonės išrašo sąskaitas namo bendrojo
naudojimo objektų valdytojui ir jis paskirsto šilumą, nenustatė, todėl Valstybinė
vartotojų teisių apsaugos tarnyba neturėjo pagrindo nustatyti buitinių šilumos
vartotojų teisių pažeidimo“ (Priedas
2).
Tokiu būdu
Teisingumo ministerija tvirtina, kad Kainų komisija iš esmės laiko Šilumos ūkio
įstatymo 12 straipsnį šilumos tiekėjams neprivalomu ...................
Ryšium su tuo,
Visuomenės informavimo įstatymo žiniasklaidos priemonėms nustatytais terminais,
prašome informacijos:
Ø
Ar Teisingumo ministerijos rašte Priedas 2 Kainų komisijai priskiriami aukščiau paminėti
teiginiai atitinka tikrovę – t.y. ar iš esmės Kainų komisija laiko Šilumos ūkio įstatymo 12 straipsnį šilumos tiekėjams neprivalomu.
Ø
Jeigu šie teiginiai neatitinka tikrovės,
tada prašome informacijos, kaip Kainų komisija vertina tuos virš 40 tūkstančių
atvejų, kada nesilaikoma Šilumos ūkio įstatymo 12 straipsnio nuostatų.
Šilumos ūkio
įstatyme yra tik nuostatos, reguliuojančios šilumos tiekėjų ir buitinių šilumos vartotojų santykius.
Šilumos ūkio įstatyme
nėra nustatyta, kad šilumos pirkimo
–pardavimo sutartis su šilumos tiekėjais gali sudaryti daugiabučių namų bendrojo
naudojimo objektų valdytojai, tokios sutartys, jų standartinės sąlygos
nenustatytos ir Šilumos tiekimo ir
vartojimo taisyklėse.
O Vyriausybės patvirtintos Šilumos tiekimo licencijavimo taisyklės VII. LICENCIJUOJAMOS VEIKLOS SĄLYGOS
nustato:
3. Licencijos išduodamos
vadovaujantis šiais principais:
33.1. veiklos saugumas ir
patikimumas;
33.2. veiklos efektyvumas;
33.3. nediskriminavimo principo laikymasis.
34. Licencijų turėtojai
privalo laikytis Lietuvos Respublikos įstatymų, Lietuvos Respublikos
Vyriausybės nutarimų, šių taisyklių, kitų teisės aktų, reglamentuojančių
šilumos ūkio veiklą.
35. Licencijų turėtojai negali savo vardu įgalioti kitų asmenų
vykdyti licencijose nurodytos veiklos arba perduoti jiems šios teisės pagal
sutartį.
36. Licencijų turėtojai privalo teikti licenciją išdavusiai
institucijai licencijuojamos veiklos ataskaitas šios institucijos nustatyta
tvarka ir terminais.
37. Licencijų turėtojai licencijuojamos veiklos paslaugas gali
teikti tik kainomis, kurios nustatytos vadovaujantis Šilumos kainų nustatymo
metodika, patvirtinta Komisijos nutarimu.
38. Asmuo, kuris verčiasi šilumos tiekimo veikla, PRIVALO:
38.1. atlikti šilumos
tiekėjo funkcijas;
38.2. tiekti šilumą vartotojams pagal šilumos pirkimo–pardavimo
sutartis;
Ryšium su tuo, Visuomenės informavimo
įstatymo žiniasklaidos priemonėms nustatytais terminais, prašome informacijos:
Ø
Ar Kainų komisija sutinka, kad šilumos
tiekėjai nesudarydami šilumos pirkimo –
pardavimo sutarčių su buitiniais
šilumos vartotojais grubiai pažeidžia
licencijavimo taisykles.
Ø
Jeigu TAIP, kokių neatidėliotinų priemonių
imsis Kainų komisija padėčiai ištaisyti.
Buitinių
vartotojų sąjungos prezidentas
Antanas Miškinis
Priedas 2
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą