MITAS: Viską reguliuoja ir visus sprendimus priima Briuselis
MITAS: Euras pakėlė kainas
MITAS: Įstojus į ES gyvenimas pablogėjo
MITAS: ES sanglaudos politikos lėšos skiriamos tik skurdžiausiems regionams ir naudojamos neefektyviai
MITAS: Klimato kaita – natūralus procesas, todėl jokių veiksmų, siekiant ją neutralizuoti, nereikia
MITAS: Skiepai yra nesaugūs
Trūksta mitų:
NATO mus apgins
Lietuva yra teisinė nepriklausoma valstybė
Valstybė gina vartotojo interesus
Valdžios įstaigos tarnauja žmonėms
------------------------------------------------------------------------------------------
Mitai apie Europos Sąjungą
04/02/2020
Kas yra dezinformacija ?
Dezinformacija –
melaginga arba klaidinanti informacija, kuriama, pateikiama ir
skleidžiama dėl ekonominės naudos arba siekiant tyčia suklaidinti
visuomenę. Žinomiausia
dezinformacijos forma – melagingos naujienos (ang. „fake news“),
kuriomis siekiama manipuliuoti viešąja politine informacija. „Eurobarometro“ apklausos,
atliktos 2018 m. vasario mėnesį, duomenimis, beveik ketvirtadalis (23
proc.) lietuvių nurodė kasdien arba beveik kasdien susiduriantys su
tikrovės neatitinkančia ar net klaidinančia informacija. Tačiau tik 14
proc. nurodė esantys tvirtai įsitikinę, kad gali identifikuoti
klaidinančią informaciją. Beveik pusė (46 proc.) lietuvių mano, kad
melagingos naujienos neabejotinai yra problema Lietuvoje.
Kaip Europos Sąjunga kovoja su dezinformacija?
Europos Sąjunga (ES) su dezinformacija aktyviai kovoja nuo 2015 m. 2015 m. kovo mėn. Europos Vadovų Tarybai
priėmus sprendimą, siekiant „duoti atkirtį Rusijos vykdomoms
dezinformacijos kampanijoms“, Europos išorės veiksmų tarnyboje sukurta Strateginės komunikacijos Rytų kaimynystės šalyse darbo grupė.
Ji drauge su atitinkamomis Europos Komisijos tarnybomis visų pirma
siekia Rytų kaimynystės šalis veiksmingai informuoti apie ES politiką,
stiprina bendrą žiniasklaidos aplinką Rytų kaimynystės šalyse, be kita
ko, remdama žiniasklaidos laisvę ir stiprindama nepriklausomą
žiniasklaidą, ir didina ES gebėjimus prognozuoti Kremliui palankią
dezinformacijos veiklą, kovoti su ja ir didinti informuotumą apie ją.
2018 m. balandžio 26 d. Europos Komisija priėmė Komunikatą, skirtą kovai su internetine dezinformacija,
kuriame pasiūlė kovos su internetine dezinformacija priemonių, be kita
ko, interneto platformų savireguliacinį kovos su dezinformacija kodeksą,
taip pat paramą nepriklausomam faktų tikrintojų tinklui. Komunikate
taip pat pabrėžta, kad būtina užtikrinti saugų ir įtakoms atsparų
rinkimų procesą, puoselėti švietimą, didinti gebėjimą naudotis
žiniasklaidos priemonėmis ir remti kokybišką žurnalistiką. Europos
Komisija taip pat paragino gerinti strateginę komunikaciją.
2018 m. gruodžio 5 d. buvo pristatytas Kovos su dezinformacija veiksmų planas, kuriame iškelti keturi užmojai:
- gerinti Europos Sąjungos institucijų gebėjimus aptikti, analizuoti ir atskleisti dezinformaciją; t. y. numatyta stiprinti Europos išorės veiksmų tarnybos strateginės komunikacijos darbo grupės ir Hibridinių grėsmių analizės ir informavimo centro pajėgumus;
- stiprinti koordinuotą bendrą ES institucijų ir valstybių narių atsaką į dezinformaciją. 2019 m. kovo mėn. buvo sukurta Skubaus perspėjimo sistema – skaitmeninė platforma, kurioje valstybės narės gali dalytis informacija apie užsienio šalių vykdomas dezinformacijos kampanijas ir koordinuoti atsakomuosius veiksmus;
- į kovą su dezinformacija įtraukti privatųjį sektorių, pirmiausia užtikrinti, kad didžiosios interneto platformos („Google“, „Facebook“, „Twitter“ ir „Mozilla“) ir asociacijos laikytųsi 2018 m. rudenį „Praktikos kodeksuIeškoti šios nuorodos vertimų“ priimtų įsipareigojimų, tokių kaip užtikrinti politinės reklamos skaidrumą, imtis ryžtingų veiksmų kovai su netikromis paskyromis, taip pat atpažinti automatizuotus botus ir atitinkamai juos pažymėti, bendradarbiauti su faktų tikrintojais ir mokslininkais, siekiant nustatyti dezinformacijos kampanijas, ir užtikrinti, kad patikrintas turinys būtų matomesnis ir plistų plačiau;
- didinti informuotumą apie dezinformaciją ir gerinti visuomenės atsparumą. Numatyta remti nacionalines tarpdisciplinines nepriklausomų faktų tikrintojų ir tyrėjų grupes, padėsiančias aptikti ir atskleisti dezinformacijos kampanijas socialiniuose tinkluose.
Daugiau informacijos apie ES veiksmus kovojant su dezinformacija: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/tackling-online-disinformationIeškoti šios nuorodos vertimų
MITAS: Viską reguliuoja ir visus sprendimus priima Briuselis
Europos
Sąjunga – organizacija, vienijanti valstybes nares, kurių kiekvienos
balsas yra lygus. Briuselyje yra pagrindinių ES institucijų, priimančių
sprendimus – Europos Komisijos, Europos Parlamento ir Europos Sąjungos
Tarybos – būstinės, todėl sakyti, kad sprendimus priima Briuselis, iš
esmės netikslu.
Pasiūlymus
dėl Europos Sąjungos teisės aktų teikia Europos Komisija, įvertinusi
ekonominį, socialinį poveikį ir poveikį aplinkai, išnagrinėjusi galimų
politikos priemonių privalumus ir trūkumus. Be to, Europos Komisija
konsultuojasi su suinteresuotosiomis šalimis, tokiomis kaip
nevyriausybinės organizacijos, vietos valdžios institucijos, atitinkamo
sektoriaus ir pilietinės visuomenės atstovai. Tokiu būdu Europos
Komisija užtikrina, kad teisės aktų pasiūlymai tenkintų svarbiausius
poreikius, ir išvengia nereikalingo biurokratizmo.
Europos
Komisijos pateiktus teisės aktų pasiūlymus svarsto ir priima tiesiogiai
išrinktas Europos Parlamentas ir Europos Sąjungos Taryba, kurią sudaro
visų valstybių narių vyriausybių atstovai. Taigi, iš esmės teisės aktai
priimami visų valstybių narių sutarimu.
Išsamiau apie sprendimų priėmimą Europos Sąjungoje: https://europa.eu/european-union/eu-law/decision-making/procedures_lt
Be
to, Europos Sąjungos lygmeniu priimami ne visas politikos sritis
reglamentuojantys teisės aktai. Europos Sąjunga įgyvendina tik tą
kompetenciją, kurią jai suteikia Europos Sąjungos veikimą
reglamentuojančios sutartys, priimtos valstybių narių sutarimu. ES
kompetencijos įgyvendinimas grindžiamas dviem pagrindiniais principais:
–
proporcingumo principu, pagal kurį Europos Sąjungos veiksmų turinys ir
forma neviršija to, kas būtina siekiant sutarčių tikslų, ir
–
subsidiarumo principu, pagal kurį tose srityse, kurios nepriklauso
Europos Sąjungos išimtinei kompetencijai, ji ima veikti tik tada ir tik
tokiu mastu, kai valstybės narės numatomo veiksmo tikslų negali deramai
pasiekti pačios vienos, o Europos Sąjungos lygiu juos pasiekti būtų
lengviau.
Taigi
Europos Sąjunga gali veikti tik neperžengdama kompetencijos, kurią jai
suteikė valstybės narės. Europos Sąjunga turi kompetenciją priimti
sprendimus tokiose srityse, kaip pavyzdžiui, muitų sąjunga, užsienio ir
saugumo politika, vartotojų teisės, bendra žuvininkystės politika,
bendra prekybos politika.
Visa
sutartimis Europos Sąjungai nepriskirta kompetencija priklauso
nacionalinei Europos Sąjungos šalių kompetencijai, pavyzdžiui, konkrečių
socialinių išmokų reguliavimas, kultūra, švietimas, sveikatos apsauga.
Išsamiau apie kompetencijos pasidalijimą Europos Sąjungoje: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LT/TXT/?uri=LEGISSUM%3Aai0020
Apie
tai, kaip priimami sprendimai Europos Sąjungoje – Jaunimo Europos
komandos nario Luko Paškevičiaus pokalbis su Lietuvos nuolatinės
atstovybės Europos Sąjungoje ambasadore Jovita Neliupšiene: https://youtu.be/V-L2TGzNU60 (link is external)
MITAS: Euras pakėlė kainas
2015 m.
Lietuvoje įvesto euro nauda gerokai viršijo sąnaudas. Lietuvos Banko
vertinimu, euras lėmė spartesnį ekonomikos ir pajamų augimą, pigesnį
valstybės skolinimąsi, atpigusius tarpbankinius pavedimus ir mokėjimus.
Po
euro įvedimo išaugę Lietuvos reitingai ir sumažėjusi rizika leido
šaliai skolintis pigiau. Lietuvos Banko teigimu, vien dėl atpigusio
skolinimosi valstybė per penkerius metus sutaupė 334 mln. eurų.
Sumažėjus paskolų palūkanų naštai, gyventojai ir verslas per penkerius
metus sutaupė beveik 300 mln. eurų. Euras šalies eksportą kasmet
kilsteli bent 200–350 mln. eurų.
Eurostato
vertinimu, litų keitimo poveikis kainoms buvo vienkartinis ir
nedidelis. Infliacija 2015 m. pradžioje dėl euro įvedimo padidėjo 0,11
proc. punkto.
Pagrindinė
kainų augimo 2015–2019 m. priežastis buvo stiprus Lietuvos ekonomikos
augimas, įskaitant spartų vidutinio atlyginimo kilimą.
MITAS: Įstojus į ES gyvenimas pablogėjo
2019
m. gegužės 1 d. Lietuva šventė 15 metų ES narystės sukaktį. Per šį
trumpą laiką Lietuva beprotiškai pasikeitė ir pateko į pažangiausių
valstybių lygą. 127 – tiek procentų padidėjo Lietuvos BVP vienam
gyventojui nuo 2003 m. Lyginant su ES vidurkiu, Lietuva patyrė 30 proc.
punktų šuolį – nuo 48 proc. iki 78 proc., ir tai yra sparčiausiai augusi
valstybė iš visų dešimties, įstojusių 2004 metais.
2007
m. Lietuva prisijungė prie Šengeno erdvės, suteikiančios asmenų
judėjimo laisvę. Devyni iš dešimties lietuvių tiki, kad tai svarbiausias
ES narystės privalumas. Lietuvos Respublikos pasas šiandien atveria
duris į beveik 170 pasaulio valstybių. To niekada nebuvo mūsų
istorijoje. Per 15 metų taip pat matėme didelį turtingesnių valstybių
solidarumą, atnešusį milžiniškas investicijas, kurios padėjo spręsti
opiausias mūsų problemas.
Kaip gyvenimas Lietuvoje pasikeitė nuo įstojimo į Europos Sąjungą, kalba ekonomistas Žygimantas Mauricas: https://youtu.be/pYK7_I6M1m8 (link is external)
MITAS: ES sanglaudos politikos lėšos skiriamos tik skurdžiausiems regionams ir naudojamos neefektyviai
Europos
Sąjungos sanglaudos politika – pagrindinė ES investavimo politika ir
viena konkrečiausių jos solidarumo išraiškų. Ja siekiama panaikinti
esamus atotrūkius ir spragas ne tik tarp valstybių narių, bet ir tarp
regionų ir miestų atskirose valstybėse. Visi Europos regionai
finansuojami sanglaudos politikos lėšomis pagal tris kategorijas: mažiau
išsivystę, pereinamojo laikotarpio ir labiau išsivystę regionai.
Įgyvendinant
sanglaudos politiką daugiausia dėmesio skiriama toms sritims, kuriose
ES gali pasiekti geriausių rezultatų. Naujajame ilgalaikiame 2021–2027
m. ES biudžete Europos Komisija sanglaudos politikos sričiai siūlo
skirti 373 mlrd. eurų, kad būtų užtikrinti investiciniai pajėgumai,
padėsiantys regionams modernizuoti pramonę, investuoti į inovacijas ir
pereiti prie mažo anglies dioksido kiekio technologijų bei žiedinės
ekonomikos.
Išsamiau apie ES sanglaudos politiką: https://ec.europa.eu/regional_policy/index.cfm/lt/
MITAS: Klimato kaita – natūralus procesas, todėl jokių veiksmų, siekiant ją neutralizuoti, nereikia
Tiesa,
kad klimatas keičiasi nuolat, tačiau paskutiniais dešimtmečiais klimato
kaita yra ypač intensyvi, nepalyginama su ankstesniais kaitos ciklais.
97 proc. pasaulio mokslininkų sutaria, kad klimato kaitai ypač didelę
įtaką daro žmonių veikla. Žmogus, degindamas iškastinį kurą, kirsdamas
atogrąžų miškus ir užsiimdamas gyvulininkyste, vis labiau veikia klimatą
ir vidutinę atmosferos temperatūrą. Dėl šios veiklos į atmosferą
išsiskiria didžiulis kiekis šiltnamio efektą sukeliančių dujų, kurių ten
ir taip susidaro dėl natūralių procesų, todėl stiprėja šiltnamio
efektas ir spartėja visuotinis atšilimas.
Dabartinė
vidutinė atmosferos temperatūra yra 0,85 ºC aukštesnė nei XIX a.
pabaigoje. Visi pastarieji trys dešimtmečiai buvo šiltesni negu bet
kuris ankstesnis dešimtmetis nuo 1850 m., kai buvo pradėta registruoti
vidutinė temperatūra. Šiltėjant klimatui, kyla jūros lygis, todėl
pakrančių ir žemumų regionus veikia potvyniai ir erozija. Vis dažnesni
tampa smarkūs lietūs ir kitokie ekstremalūs orų reiškiniai, dėl kurių
gali kilti potvyniai ir pablogėti vandens kokybė, taip pat kai kuriuose
regionuose gali sumažėti vandens išteklių. Pietų ir Vidurio Europoje vis
dažnesnės karščio bangos, miškų gaisrai ir sausros. Šiaurės Europoje
pastebimai gausėja kritulių, todėl reguliariais gali tapti žiemos
potvyniai. Klimato kaita vyksta taip sparčiai, kad daugelio rūšių
augalams ir gyvūnams sunkiai sekasi prisitaikyti.
Mokslininkų
nuomone, vidutinės atmosferos temperatūros padidėjimas 2 °C, palyginti
su ikipramonine epocha, yra ta riba, kurią peržengus itin padidėja
rizika, kad prasidės pavojingi ir galbūt katastrofiški pasaulio aplinkos
pokyčiai.
Europos
Sąjunga įsipareigojo iki 2050 m. tapti pirmuoju pasaulyje poveikį
klimatui neutralizavusiu žemynu. 2019 m. pabaigoje Europos Komisija
pristatė Europos žaliąjį kursąIeškoti šios nuorodos vertimų –
veiksmų gaires, kaip užtikrinti ES ekonomikos tvarumą, klimato ir
aplinkos problemas paverčiant galimybėmis visose politikos srityse ir
užtikrinant, kad pertvarka būtų visiems teisinga ir įtrauki. Remiantis
Europos žaliuoju kursu, parengtos veiksmų gairėsIeškoti šios nuorodos vertimų,
kuriomis siekiama skatinti efektyvų išteklių naudojimą pereinant prie
švarios žiedinės ekonomikos, stabdyti klimato kaitą bei biologinės
įvairovės nykimą ir mažinti taršą. 2020 m. sausio 14 d. Europos Komisija
pristatė Europos žaliojo kurso investicijų planą ir Teisingos pertvarkos mechanizmą,
padėsiančius įgyvendinti įsipareigojimą Europos Sąjungai iki 2050 m.
tapti pirmuoju pasaulyje neutralaus poveikio klimatui bloku.
Išsamiau apie Europos Sąjungos klimato politiką: https://ec.europa.eu/clima/index_lt
5 mitai apie klimato kaitą ir jų paneigimas: https://europa.eu/youth/hu/article/62/61290_enIeškoti šios nuorodos vertimų
MITAS: Skiepai yra nesaugūs
Skiepijimas
yra laikomas pagrindine ir viena sėkmingiausių visuomenės sveikatos
priemonių. Skiepai ne tik apsaugo nuo ligų ir gelbsti gyvybes, bet ir
sumažina sveikatos priežiūros išlaidas. 2019 m. balandžio mėn.
„Eurobarometro“ apklausos dėl požiūrio į skiepus duomenimis, 85 proc. ES
piliečių (83 proc. respondentų Lietuvoje) mano, kad skiepijimas
veiksmingai užkerta kelią infekcinėms ligoms, taip pat padeda
apsisaugoti patiems ir apsaugoti kitus.
Europos
Sąjungoje taikomos labai griežtos visų rinkai teikiamų vaistų ir
vakcinų patvirtinimo taisyklės. Tik atlikus visus būtinus tyrimus ir
įsitikinus naujos vakcinos saugumu ir veiksmingumu, ji registruojama. ES
šalyse tai atlieka Europos vaistų agentūra. Net vakcinoms patekus į
rinką, Europos vaistų agentūra ir toliau vertina jų saugą bei vykdo
stebėseną, siekdama užtikrinti gyventojų sveikatą ir gerovę.
Kaip ES užtikrina skiepų saugumą: https://europa.eu/euprotects/our-health/unity-and-immunity-how-eu-makes-sure-vaccines-are-safe-and-available-throughout-europe_lt
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą