Dvi Lietuvos žvalgybos institucijos nustatė, kad:
n Didžiausią grėsmę Lietuvai kelia
Rusijos vykdoma užsienio ir saugumo politika, kurią lemia Kremliaus siekis
užtikrinti režimo stabilumą ir įtikinti vidaus auditoriją, kad jis
nepakeičiamas. Nors Rusijoje palaipsniui auga nepasitenkinimas dėl smunkančio
gyvenimo lygio ir autoritarinių režimo veiksmų, pasyviõs visuomenės neišjudino
ir didžiausios pastaraisiais metais protesto akcijos Maskvoje.
n Lietuvos nacionalinio saugumo
padėtį ypač neigiamai veikia Rusijos karinio potencialo ir aktyvumo didėjimas
Vakarų karinėje apygardoje ir Kaliningrado srityje, gilėjanti karinė
integracija su Baltarusija. Rusija nuosekliai stiprina konvencinius ir
branduolinius pajėgumus, vysto naują ginkluotę, vykdo didelio masto mokymus.
Rusijos karinis potencialas ir greitas, centralizuotas Kremliaus sprendimų
priėmimo procesas sukuria didelį pranašumą prieš Lietuvą ir kitas kaimynines
valstybes.
n Didžiausią žvalgybos grėsmę
Lietuvai kelia Rusijos žvalgybos ir saugumo tarnybos, aktyviai
bendradarbiaujančios su Baltarusijos žvalgybos ir saugumo tarnybomis.
Nemokamų elektroninių vizų į Kaliningradą ir Sankt Peterburgą sistema sudaro
Rusijos žvalgybos tarnyboms palankias sąlygas
iš atvykstančių turistų rinkti informaciją ir ieškoti tinkamų verbuoti taikinių. Rusijos žvalgybos tarnybos ne tik aktyviai renka su Lietuva susijusią žvalgybos informaciją, bet ir siekia per Rusijos tėvynainių bendruomenę Lietuvoje slaptai daryti įtaką.
iš atvykstančių turistų rinkti informaciją ir ieškoti tinkamų verbuoti taikinių. Rusijos žvalgybos tarnybos ne tik aktyviai renka su Lietuva susijusią žvalgybos informaciją, bet ir siekia per Rusijos tėvynainių bendruomenę Lietuvoje slaptai daryti įtaką.
n Lietuvos kibernetinėje erdvėje
pastebima tęstinė kenkėjiška Rusijos ir Kinijos kibernetinių pajėgumų veikla.
Didžiausią grėsmę Lietuvos informacinių sistemų ir jose laikomos informacijos
saugumui kelia Rusijos žvalgybos tarnybų kibernetinis šnipinėjimas. Nauju
rizikos veiksniu gali tapti 5G technologijų vystymas, jei neskiriamas reikiamas
dėmesys informacinių technologijų paslaugų ar produktų tiekėjo patikimumui.
n Informacinėje erdvėje
pagrindiniai Rusijos propagandos ir istorijos politikos taikiniai yra Lietuvos
valstybingumą grindžiantys ir jos gyventojų pasipriešinimą sovietinei
okupacijai liudijantys įvykiai. Dėl šios priežasties Kremlius, vykdydamas
propagandą, užsienio ir vidaus auditorijas siekia įtikinti, kad nuteistieji
Sausio 13-osios byloje yra neva nepagrįstai persekiojami politiniai kaliniai.
n Didžiausią riziką Lietuvos
energetinei nepriklausomybei kelia Rusijos siekis išlaikyti energetinį
dominavimą Baltijos šalių rinkose. Rusijos energetikos kompanijos mėgina
įsitvirtinti Lietuvos suskystintųjų gamtinių dujų rinkoje ir bando prisitaikyti
prie naujų sąlygų Lietuvai įgyvendinant energetinę nepriklausomybę
užtikrinančius projektus. Lietuvos kaimynystėje statomos Baltarusijos atominės
elektrinės projektas neatitinka tarptautinių saugumo standartų. Projektą
įgyvendinanti Rusijos korporacija „Rosatom“ ignoruoja jai nepalankias
tarptautinių ir baltarusių ekspertų išvadas, atsainiai vertina statybas
prižiūrinčių institucijų reikalavimus, siekia nuslėpti incidentus.
n Rusija siekia plėsti savo įtaką
Vakaruose pasinaudodama parlamentinės diplomatijos instrumentais.
Dvišaliuose ir daugiašaliuose parlamentinės diplomatijos formato susitikimuose
Kremlius ieško sau palankių politikų ir visuomenininkų, kurie atstovautų jo
pozicijai ir bandytų paveikti politinius procesus savo šalyse. Svarbiausi
Maskvos tikslai – įteisinti agresijos prieš Ukrainą rezultatus ir skatinti
Vakarų šalių nesutarimus dėl sankcijų Rusijai politikos.
n Svarbiausia Rusijos interesų ir
įtakos zona išlieka Nepriklausomų Valstybių Sandraugos šalys. Rusijos
derybos su Baltarusija dėl energetinio bendradarbiavimo ir gilesnės šalių
integracijos pereina į politinį spaudimą. Nors Minskui iki šiol sekasi vilkinti
sprendimų priėmimo procesą, Baltarusijos finansinė ir ekonominė priklausomybė
nuo Rusijos padeda Maskvai siekti glaudesnės politinės integracijos.
n Siekdama susigrąžinti globalios
galios statusą, Rusija bando diskredituoti Vakarų valstybių politiką
geopolitiškai svarbiuose regionuose ir plėsti juose savo įtaką. Kremlius
mėgina sustabdyti Ukrainos, Moldovos ir Sakartvelo suartėjimą su Vakarais ir
sugrąžinti šias valstybes į savo įtakos sferą. Rusija didina įtaką Vidurio
Rytuose, Šiaurės ir Centrinėje Afrikoje, Pietų Amerikoje, Arktyje.
n Kinija plečia savo įtaką visame
pasaulyje, ekonominiais svertais užsitikrindama ir kitų valstybių paramą
Pekinui svarbiais politiniais klausimais. Kinijos siekis įgyti technologinį
pranašumą ir aktyvi investicijų skvarba didina kitų valstybių pažeidžiamumą ir
infrastruktūros kontrolės praradimo riziką. Rusijos konfrontacija su Vakarais
tarptautinėje politikoje skatina Maskvą derinti interesus su Kinija. Šios valstybės
palaiko glaudžius politinius ir karinius santykius, derina pozicijas atskirais
tarptautiniais klausimais.
n Terorizmo grėsmės lygis
Lietuvoje išlieka žemas. Europos Sąjungos šalyse teroro aktų mažėja, tačiau
„Islamo valstybė“ ir „Al Qaeda“ vis dar kelia didelę terorizmo grėsmę
Bendrijai. „Islamo valstybės“ lyderio pasikeitimas mažai paveikė organizacijos
gyvybingumą, ji siekia įgyvendinti „kalifato“ viziją, tęsia antivakarietišką
propagandą, internetu kursto ekstremistus ir rėmėjus savarankiškai rengti išpuolius
Vakarų šalyse. Europoje didėja dešiniųjų ekstremistų vykdomų teroro aktų
grėsmė.
Šaltinis: vsd.lt
**********************************************
Tarkime, kad
taip ir yra, tiktai yra keletas klausimų, į kuriuos paprašysime abi žvalgybos
institucijas atsakyti.
1.Kuriai valstybės
institucijai teisės aktai (konkretūs) nustato konkrečią paskirtį – SAUGOTI
LIETUVOS RESPUBLIKOS SUVERENITETĄ IR JOS KONSTITUCINĘ SANTVARKĄ.
2.Kodėl nepaminėta,
kad bene didžiausią Lietuvos valstybei grėsmę kelia Rusijos interesus atitinkanti propaganda,
kad Rusijos agresijos atveju mus apgins
NATO, pasak Prancūzijos prezidento, iš tikro esanti komoje. Nors iš tikro Rusijos
agresijos atveju mus neabejotinai lauktų
Ukrainos, Gruzijos likimas.
3. LIETUVOS RESPUBLIKOS NACIONALINIO SAUGUMO PAGRINDŲ ĮSTATYMAS
nustato:
Išorės aplinkos
pokyčius ir jų įtaką užsienio, saugumo ir gynybos politikai analizuoja ir
pasiūlymus dėl regioninį ir transatlantinį saugumą stiprinančių priemonių
nacionalinį saugumą užtikrinančioms institucijoms teikia, taip pat savo
vertinimus užsienio, saugumo ir gynybos klausimais viešai skelbia STRATEGINIŲ
TYRIMŲ IR ANALIZĖS CENTRAS.
|
Blaiviai
mąstant, abi žvalgybos institucijos turi dalyvauti šio Centro veikloje.
Ryšium su
tuo prašome informacijos kur šis Centras randasi, kur galima rasti jo viešai skelbiamus vertinimus užsienio,
saugumo ir gynybos klausimais.
.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą