Prezidentei Daliai Grybauskaitei padarius
Seime eilinį, LR Konstitucijos nustatytą metinį pranešimą, kaip tokiais
atvejais yra įprasta, žiniasklaidos priemonėse pasipylė įvairiausi komentarai, deja labai jau stokojantys tiek objektyvumo, tiek
konstruktyvumo, o labiausia kompetencijos.
Todėl, mūsų nuomone, verta iš esmės,
sistemiškai ir kompleksiškai pabandyti įvertinti Prezidento metinį pranešimą.
Visų pirma reiktų pradėti nuo LR
Konstitucijoje nustatytų valdžios galių, kurias yra išaiškinęs LR Konstitucinis teismas:
Konstitucijos 5
straipsnyje nustatyta:
„Valstybės valdžią Lietuvoje vykdo Seimas, Respublikos Prezidentas ir
Vyriausybė, Teismas.“
Šia norma, kurios
turinys detaliau atskleidžiamas kituose Konstitucijos straipsniuose,
įtvirtintas valstybės valdžių padalijimo principas.
Tai yra pagrindinis
demokratinės teisinės valstybės organizacijos ir veiklos principas.
Kaip pažymėta Konstitucinio Teismo 1995 m.
spalio 26 d. nutarime, šis principas reiškia, kad įstatymų leidžiamoji, vykdomoji
ir teisminė valdžios turi būti atskirtos, pakankamai savarankiškos, bet kartu
turi būti jų pusiausvyra.
Kiekvienai valdžios institucijai suteikiama
jos paskirtį atitinkanti kompetencija, kurios konkretus turinys priklauso nuo
tos institucijos vietos tarp kitų valdžios institucijų, jos įgaliojimų santykio
su kitų institucijų įgaliojimais.
Kiekviena valstybės valdžia užima tam tikrą vietą valstybės valdžios
sistemoje ir atlieka tik jai būdingas funkcijas.
Seimas, kurį sudaro
tautos atstovai – Seimo nariai, leidžia įstatymus, prižiūri Vyriausybės veiklą,
tvirtina valstybės biudžetą ir prižiūri, kaip jis vykdomas, sprendžia kitus Konstitucijoje
numatytus klausimus.
Respublikos
Prezidentas – valstybės vadovas, jis atstovauja valstybei ir daro visa, kas jam
pavesta
Konstitucijos ir įstatymų, o Vyriausybė yra vykdomoji tvarkomoji
šalies institucija, vykdanti įstatymus ir kitus teisės aktus, tvarkanti krašto
reikalus.
Teismai vykdo
teisingumą.
Konstitucijos 5 straipsnio antrojoje dalyje nustatyta, kad valdžios
galias riboja Konstitucija.
Įgyvendinant
bendruosius valstybės uždavinius ir funkcijas valstybės institucijų veikla
grindžiama jų bendradarbiavimu, todėl jų tarpusavio sąveika apibūdintina kaip
tarpfunkcinė partnerystė.
Vienas iš valstybės
institucijų bendradarbiavimo užtikrinimo būdų yra Vyriausybės atsakingumo parlamentui principas, įtvirtintas daugelio
Europos valstybių konstitucijose.
Pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijoje
nustatytą valdžios institucijų kompetenciją Lietuvos valstybės valdymo modelis
priskirtinas parlamentinės respublikos
valdymo formai.
Kartu pabrėžtina, kad
mūsų valstybės valdymo formai būdingi ir kai kurie vadinamosios mišriosios (pusiau
prezidentinės) valdymo formos ypatumai.
Tai atsispindi Seimo,
valstybės vadovo – Respublikos Prezidento, Vyriausybės įgaliojimuose bei jų
tarpusavio santykių teisinėje konstrukcijoje.
Lietuvos konstitucinėje sistemoje yra įtvirtintas Vyriausybės
atsakingumo Seimui principas, lemiantis atitinkamą Vyriausybės sudarymo būdą.
Lietuvos vykdomosios
valdžios institucijų sistemoje Vyriausybė,
įgyvendinanti valstybinį valdymą, užima išskirtinę vietą.
Vyriausybė
– kolegiali bendros kompetencijos institucija.
Ją sudaro Ministras Pirmininkas ir ministrai.
Konstitucijos 94 straipsnyje nustatyta, kad Vyriausybė tvarko krašto reikalus, saugo
šalies teritorijos neliečiamybę, garantuoja valstybės saugumą ir viešąją
tvarką, vykdo įstatymus ir Seimo nutarimus dėl įstatymų įgyvendinimo, taip pat
Respublikos Prezidento dekretus, koordinuoja ministerijų ir kitų
Vyriausybės įstaigų veiklą, rengia valstybės biudžeto projektą ir teikia jį
Seimui, vykdo valstybės biudžetą, teikia Seimui biudžeto įvykdymo apyskaitą, rengia
ir teikia Seimui svarstyti įstatymų projektus, užmezga diplomatinius santykius
ir palaiko ryšius su užsienio valstybėmis bei tarptautinėmis organizacijomis,
vykdo kitas pareigas, kurias jai paveda Konstitucija ir įstatymai.
Vyriausybės galias
apibrėžia Konstitucija ir įstatymai.
Vyriausybė solidariai atsako Seimui už bendrą Vyriausybės veiklą.
Ministrai, vadovaudami
jiems pavestoms valdymo sritims, yra atsakingi Seimui, Respublikos Prezidentui
ir tiesiogiai pavaldūs Ministrui pirmininkui.
Respublikos Prezidentas
savo rinkimų programos siekius įgyvendina teikdamas atitinkamus įstatymų
projektus, grąžindamas pakartotinai svarstyti Seimo priimtus įstatymus, kreipdamasis
į Konstitucinį Teismą dėl Vyriausybės aktų atitikimo Konstitucijai ir
įstatymams, darydamas pranešimus apie padėtį Lietuvoje, šalies vidaus ar
užsienio politiką ir t.
O kaip gi yra
tikrovėje ???
Kiekvieną pirmadienį
Premjeras tursena į Prezidentūrą, ir, vadovaujantis
sveiko proto logika, tikrai ne tam, kad Prezidentė jį pavaišintų kava
......
TOKIU BŪDU
PREZIDENTĖ REALIZUOJA SAVO RINKIMŲ PROGRAMOS SIEKIUS, VYKDO SAVO REITINGŲ
PALAIKYMO POLITIKĄ.
O LR Konstitucija du
kartus nustato Seimo viršenybę:
Valstybės valdžią Lietuvoje vykdo Seimas, Respublikos Prezidentas
ir Vyriausybė.
Prezidentas daro Seime metinius pranešimus apie padėtį Lietuvoje, Lietuvos Respublikos
vidaus ir užsienio politiką;
Tokiu būdu Prezidentė vyksta į svečius pas aukštesnę
valdžią.
O kaip gi elgiasi pastaroji, rodo Seimo posėdžio stenograma:
PIRMININKĖ
(L. GRAUŽINIENĖ). Gerbiamieji Seimo nariai, pradėsime birželio 4 d. (ketvirtadienio)
rytinį plenarinį posėdį. (Gongas)
M. STROLYS
(Seimo
posėdžių sekretoriato vyriausiasis specialistas). Jos Ekscelencija ( liet. Jos Kilnybė) Lietuvos Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė. (Plojimai)
10.00 val.
Respublikos
Prezidentės D. Grybauskaitės metinis pranešimas
D. GRYBAUSKAITĖ. Labas rytas visiems. Gerbiamieji,
gerbiamoji Pirmininke, Seimo nariai ir brangūs Lietuvos žmonės!
...............................
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ačiū visiems, kurie šią pareigą girdite širdimi. Ačiū. (Plojimai)
PIRMININKĖ. Dėkojame
Lietuvos Respublikos Prezidentei D. Grybauskaitei. (Plojimai)
M. STROLYS (Seimo
posėdžių sekretoriato konsultantas). Jos Ekscelencija ( liet.
Jos Kilnybė) Lietuvos Respublikos Prezidentė. (Plojimai).
----------------
Tokiu būdu, jeigu jau Seimas Prezidentę, kaip
tikrą Jos Kilnybę, nuolankiai pasitinka ir išlydi stovėdamas, plojimais,
tai ir jos pranešimas gali būti toks ar kitoks, kaip jau nuspręs Jos Kilnybė.
Ir ne pirmai kartai nuo žagrės jos pranešimą
komentuoti.
Nes, kaip sakė romėnai - amicus
stultorum similis efficietur ................
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą