DAUGIABUTIS TAI ATSKIRŲ BUTŲ RINKINYS AR VIENINGAS STATINYS?
DAUGIABUTĮ
ŠILDYTI BENDRAI AR INDIVIDUALIAI?
Lietuvos centralizuoto šilumos
tiekimo (CŠT) sektoriuje, kaip niekur kitur, atskiri politikai ar valdininkai
gausiai inicijuoja šilumos ūkio reformas, „pagerinimus“, įvairius eksperimentus
ir kartais „dviračio išradimus“.
Šiems nepasiteisinus, kaltė suverčiama patiems
šilumininkams – „monopolistai dėl visko kalti“.
Nors gerai pagalvojus, tai ir
policija, ir ugniagesiai, ir net valdžios institucijos šiuo požiūriu lyg ir
monopolistai...
Tačiau visi geriau ar blogiau dirba savo darbą, o sėkmės
istorijas kuria gerai apgalvoti, visapusiškai išnagrinėti ir gerai parengti
sprendimai.
Šilumos ūkyje, atrodo, užtenka buitinio supratimo, nes čia viskas
paprasta ir aišku, reikia tik politinių iniciatyvų. Na ir tokios iniciatyvos
pasipila – dažniausiai prieš rinkimus arba pasikeitus valdžiai – t.y. kol
suvokiama, kad viskas ne taip paprasta, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio.
Vienas iš paskutiniųjų
tokiios iniciatyvos pavyzdžių – Seime pradėta nagrinėti Šilumos ūkio įstatymo
pataisa, kuria siūloma butuose įrengtus šilumos skaitiklius ar daliklius laikyti
atsiskaitomaisiais prietaisais, ir tuomet tik bute sunaudotą šilumos kiekį
apmokėtų to buto savininkas, jeigu tik šilumos vartotojas to pageidauja.
Aiškinamajame rašte teigiama, kad taip siekiama aiškiai įtvirtinti vartotojo
teisę atsijungti buto ar kitos patalpos šildymo įrenginius nuo centralizuoto
šildymo sistemos ir pasirinkti kitą šildymo būdą, atliekant ne viso pastato
rekonstrukciją, bet tik paprastąjį remontą. Ir kaip paprastai, užtikrinama, kad
dėl tokių sprendimų neigiamų pasekmių nekils.
Ką tai reiškia? Ar viskas taip
paprasta?
Beje, panašios iniciatyvos buvo keliamos jau ne vieną kartą, tačiau
geriau išsiaiškinus pasekmes tokių planų buvo atsisakyta.
Suprantamas šilumos vartotojo
noras turėti galimybę pačiam reguliuoti energijos vartojimą ir tik už šį kiekį
mokėti.
Taip perkama gamtinės dujos, elektra ir vanduo, t.y. produktai, kurie į
vartojimo vietą patiekiami vamzdžiais ar kabeliais, tiksliai išmatuojant
sunaudotos energijos ar medžiagos kiekį. Deja, šiluminės energijos negalima
visiškai „uždaryti“ nei į vamzdį, nei į patalpą.
Net geriausia šiluminė
izoliacija pilnai nesustabdo šilumos pratekėjimo, jeigu yra nors mažiausiais
temperatūrų skirtumas tarp vienos ir kitos pusės.
Dėl to, neišvengiamai dalis
šilumos prarandama požeminiuose vamzdynuose, o pastate šiluminė energija teka,
ne tik į išorę per sienas ir langus, bet ir „migruoja“ tarp vidinių patalpų,
jeigu jose yra, kad ir nedidelis temperatūrų skirtumas.
Dėl šios priežasties
civilizuotame pasaulyje šiluminė energija tiksliai matuojama tik ta,
kuri patenka į pastatą, įtekėjimo vietoje įrengiant atsiskaitomuosius
šilumos apskaitos prietaisus (įvadiniai šilumos skaitikliai).
Butuose ar kitose
patalpose įrengti šilumos matavimo prietaisai ar dalikliai (įrengti ant šildymo
prietaisų) naudojami tik šilumos paskirstymui tarp vartotojų, esančių tame
pastate.
Taip Lietuvoje, kaip ir kitose Europos Sąjungos šalyse, apmokestinama
ta šiluminė energija, kuri patenka į pastatą per įvadinius skaitiklius ir
tiksliai išmatuojama.
Taip išmatuotas energijos kiekis santykinai gali būti
paskirstomas į individualaus suvartojimo (išmatuotas arba įvertintas butuose
įrengtais šilumos skaitikliais ar dalikliais) ir bendrojo naudojimo šilumą,
kuri gaunama iš įvadinio skaitiklio rodmenų atėmus butams ar kitoms patalpoms
priskirtą energijos kiekį.
Bendrojo naudojimo šiluma gali būti paskirstoma
vartotojams ir kitais principais, jų pačių pasirinkimu, tačiau įprasta praktika
Europos Sąjungoje ir Lietuvoje - padalinti šį energijos kiekį proporcingai
disponuojamos nuosavybės tame pastate daliai.
Dažniausiai ši dalis prilyginama
turimų ar nuomojamų patalpų plotui. Atrodo viskas logiška ir aišku. Tad kodėl
Lietuvoje reguliariai pradedama abejoti fizikos dėsniais arba bandoma bendrai
sunaudotą šilumą „permesti“ apmokėti kaimynams arba dar kam nors?
Matyt, dalis įstatymų leidėjų
įsitikinę, kad šiluma per sienas nesklinda.
Jeigu taip būtų, tai patalpose,
kuriose nėra šildymo prietaisų, būtų lauko temperatūra.
Juk bet kuriame
visiškai nešildomam pastate temperatūra ilgainiui susilygina su išorės
temperatūra.
Deja, laiptinėje, kurioje visiškai nėra šildymo prietaisų,
teigiama temperatūra dažniausiai būna, net ir esant lauke -20oC.
Tai
reiškia, kad šiluma iš kažkur patenka. Net ir ne specialistams aišku, kad tai
energija, kuri sklinda per vidines sienas iš laiptinę supančių butų ar kitų
šildomų patalpų. Taip pratekantis šilumos kiekis gerai ištyrinėtas ir jo dydis
yra proporcingas laiptinę supančių paviršių plotui, vidinių sienų šiluminiam
laidumui (atvirkščiai proporcingas šiluminei varžai) ir temperatūrų skirtumui
tarp šildomų ir nešildomų patalpų.
Pabandykite tiksliai išmatuoti kiek ir iš
kur pateko šilumos į nešildomas patalpas. Pavyzdžiui, į rūsį patenka šiluma iš
apatinių butų – senos statybos pastatuose rūsio perdanga net neturi šiluminės
izoliacijos. P
alėpę šildys viršutiniai butai. Kraštiniai ar galiniai butai
sunaudoja beveik dvigubai daugiau šilumos, tačiau jie „užstoja šaltį“ kaimynams
ir t.t.
Pažymėtina, kad vidinių sienų
šiluminė varža paprastai iki kelių kartų mažesnė, negu lauko sienų.
Tad ir
šilumos „migracija“ per jas santykinai didesnė. Šilumos pratekėjimus per
vidines sienas galima prilyginti grindiniam šildymui – grindų temperatūros
beveik nesijaučia, o šildo – didelis plotas čia sukuria reikiamą šilumos srautą.
Temperatūra nešildomose patalpose nusistovi proporcingai iš besiribojančių
šildomų patalpų pritekančiam ir į lauką ištekančiam šilumos srautui.
Beje,
Lietuvoje galiojančios higienos normos reikalauja, kad laiptinėse,
koridoriuose, holuose ir vestibiuliuose šaltuoju metų laiku būtų palaikoma
14-16oC temperatūra.
Taigi, jeigu iš butų pritekančio šilumos kiekio
tam nepakanka, šiose patalpose turėtų būti įrengti šildymo prietaisai.
„Radiatorių“ laiptinėse „išpjaustymas“ yra neteisėtas, nes dėl to gali būti
„peraušinti“ šalia esantys butai – t.y. juose įrengti standartiniai šildymo
prietaisai neužtikrins higienos normose nustatytos temperatūros. Dėl per žemos
temperatūros gali peršąlti sienos – taip ardomos pastato konstrukcijos (bendra
nuosavybė).
Bet atrodo, kad Lietuvos daugiabučiams teisės aktai negalioja. Tą
atspindi ne tik sudarkyta fasadų išorė ar balkonai, kuri gąsdina šalies svečius
(vietiniai, gal pripratę, tad nekreipia dėmesio), bet ir išbalansuotos,
permontuotos ar kitaip iškraipytos vidaus šildymo sistemos.
Kyla grėsmė, kad priėmus
svarstomas Šilumos ūkio įstatymo pataisas chaosas šalies daugiabučiuose dar
padidės.
Pataisų projekte siūloma numatyti, kad buto (butų) ir kitų patalpų
šildymo būdas gali būti keičiamas atliekant ne tik viso pastato rekonstrukciją,
bet ir paprastąjį remontą.
Tai panaikintų dabar atsijungimo tvarką
reglamentuojančių Šilumos tiekimo ir vartojimo taisyklių reikalavimus. Žinoma,
tai gali paskatinti katiliukų ar krosnių įsirengimo daugiabučiuose bumą, visai
nerekonstruojant pastato bendrųjų inžinerinių sistemų. Ir, kaip teigiama, tai
neturės neigiamų pasekmių?
Deja, kaip rodo, Lietuvoje jau sukaupta patirtis,
„atsijungę“ nuo centralizuoto šildymo butai padidina šildymo sąskaitas kitiems
likusiems tame pastate centralizuotai besišildantiems vartotojams.
Pavyzdžiui,
dujinis šildymas, įvertinus investicines ir eksploatacines išlaidas dažniausiai
yra brangesnis negu centralizuotas šildymas, tačiau įsirengus dujinį katilą
įgyjama galimybė reguliuoti temperatūrą savo patalpose.
Tai reiškia, kad naktį
ar šiaip išvykus ilgesniam laikui, galima išjungti katilą, pažeminti
temperatūrą, o tuomet šiluma pradės pritekėti iš kaimyninių butų. Štai tuomet
ir pajuntamas realus šildymo išlaidų sutaupymas. Deja, dažniausiai, kaimynų
sąskaita.
Turbūt, negalima
demokratinėje valstybėje gyventojams uždrausti pasirinkti šildymo būdą, tačiau
tai turi būti daroma civilizuotai, nedarant žalos kitiems.
Problemą buvo
bandoma spręsti, reikalaujant, kad atsijungiantis butas izoliuotų nuo kaimynų
sienas, iškeltų iš buto šildymo vamzdžius, padengtų pastato bendrasavininkiams
nuostolius ir panašiai.
Atsijungusio buto ar patalpų savininkas turėjo apmokėti
jam priskirtą bendrojo naudojimo patalpose suvartotą šilumos kiekį.
Patirtis
parodė, kad „atsijungiančių“ butų savininkai, mažai kreipia dėmesio į tokius
reikalavimus, vengia apmokėti bendrai sunaudotą šilumą ar kompensuoti kitų
vartotojų patirtas dėl atsijungimo išlaidas, kurias, beje, gana sunku įkainuoti
(kaip įvertinti temperatūros sumažėjimą kaimyninėse patalpose).
Oficialiai
panaikinus šiuos reikalavimus, o kai kuriems daugiabučių gyventojams pradėjus
šildymo „racionalizacijas“ vidaus inžinerinės sistemos gali būti visiškai
išbalansuotos, kiltų rizika peršildyti kaimyninius butus dėl neataušinto
šilumnešio ar juos peraušinti labai sumažinus temperatūrą savo patalpose.
Formaliai, „atjungtų“ patalpų savininkas neturi teisės palaikyti temperatūrą
žemesnę kaip 14oC, tačiau realiai tai nesusekama.
O kaimynai, kurie
kažkada davė sutikimą atsijungti, dažnai gailisi, bet jau būna „šaukštai po
pietų“. Sukontroliuoti veiksmus, daromus atskiruose butuose, kaip rodo
patirtis, Lietuvoje praktiškai neįmanoma.
Daugiabutis pastatas yra
vieningas konstrukcinis-inžinerinis kompleksas ir visi esminiai jo
rekonstrukcijos pakeitimai turi būti daromi vieningai ir suderintai, kad
nepažeistų atskirų jo gyventojų interesų.
Realiausias ir teisingiausias kelias
išlaidoms šildymui sumažinti yra viso pastato išorinių sienų apšiltinimas ir
individualaus šildymo reguliavimo kiekviename bute įrengimas.
Tokia
rekonstrukcija remiama valstybės ir labai naudinga kiekvienam šilumos
vartotojui, pastato bendrasavininkams, kitiems CŠT sistemos vartotojams ir
valstybei. I
ndividualų šildymo reguliavimą ir apskaitą galima įrengti atskirai,
nelaukiant viso namo apšiltinimo.
Ir bendrai, daug paprasčiau ir pigiau, diegti
energiją taupančias priemones etapais, nelaukiant didžiųjų, brangių ir visus
gąsdinančių kompleksinės renovacijos projektų.
O jeigu patalpų savininkai vis
dėl to nusprendė keisti šildymo būdą, tai mažiausia žala kitiems
bendrapiliečiams būtų daroma, įrengiant naują šildymo sistemą visam
pastatui.
Beje, ir padidėjęs oro užterštumas ar papildomi rūpesčiai,
susiję su naujais įrenginiais, neturėtų būti užmiršti.
Lietuvoje daugiabučių pastatų
administravimas iki šiol yra neefektyvus. Bendrijos
kuriasi vangiai, jos silpnos, o pastatus administruojančios bendrovės netapo
tikru pastato savininkus atstovaujančiu šeimininku.
Kolektyviniai bendraturčių
sprendimai priimami sunkiai arba iš viso nepriimami. To pasekmė – apgailėtina
daugumos daugiabučių būklė ir didžiulės sąskaitos už šildymą.
Suprantama, kad
atskiri gyventojai norėtų savarankiškai individualiai spręsti šias problemas.
Seimo nariai, siūlydami naujus sprendimus daugiabučių pertvarkai, turėtų gerai
apgalvoti jų galimą poveikį gyvenimo kokybei mūsų miestuose ir atskirti
visuotinai naudingas priemones nuo atskirų gyventojų norų tenkinimo ar
populizmo.
Politines iniciatyvas ir intelektą geriau kreipti esminiams problemų
sprendimams, o ne kurti naujas problemas.
Lietuva yra praktiškai
vienintelė iš Europos Sąjungos šalių, kurioje centralizuotos šilumos tiekėjas
priverstas tiekti šilumą ne iki „pastato“, kaip kitose valstybėse, bet iki
kiekvieno „buto“.
Tai lemia, kad visas savo problemas didelė dalis šilumos
vartotojų sieja ne su prasta namo būkle ir valdymo kokybe, bet su centralizuotu
šildymu.
Ir nors šiandien bet kuris pastatas gali pats pasirinkti šildymo
režimą, diegti energiją taupančias priemones ir kitaip mažinti šildymo
išlaidas, tačiau daugumos piliečių individualizmas, nesugebėjimas kooperuotis
bendrojo turto priežiūrai ir skatina individualius problemų sprendimus.
Deja,
daugiabutyje, kaip ir autobuse negali kiekvienas keleivis važiuoti skirtingomis
kryptimis. Tiek pastato konstrukcijos, tiek ir dauguma inžinerinių komunikacijų
yra bendros ir negalima jų pertvarkyti, neatsižvegiant į šalia gyvenančių
interesus.
Iš senųjų demokratinių
valstybių atėję bandymai įdiegti Lietuvos daugiabučiuose privačios iniciatyvos
ir atsakomybės principus, kol kas neduoda rezultatų, tad gal juos reikia
keisti? Renovacijos patirtis parodė, kad valstybės įsikišimas suaktyvino šį
procesą.
Gal ir tvarką daugiabučiuose, kurie ne tik, kad dažnai netvarkomi, bet
ir pradeda griūti, aktyviau turėtų prižiūrėti valstybės institucijos, nes dabar
juose yra daug norinčių rinkti pinigus, tik maža realiai padedančių tiems
gyventojams.
O savivaliavimui čia maža vietos.
Kas netiki – gali pasidomėti
daugiabučių priežiūra civilizuotose vakarų šalyse.
Didžiulės išlaidos už šildymą
milijardus litų paleidžia vėjais.
Už tuos pinigus, išsiųstus Gazpromui per
Nepriklausomybės laikotarpį, seniai buvo galima visus pastatus renovuoti ir
biokurą įdiegti.
Ir Maskva čia nekalta, o tik mūsų nesugebėjimas organizuoti
valstybėje gyvenimą, paskęstant smulkmenose, vietoj to, kad spręsti problemas
iš esmės.
Nepadarykime dar vienos klaidos.
dr. Valdas Lukoševičius,
KTU Šilumos ir atomo energetikos katedros docentas
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą