Gavome vieno apskrities miesto daugiabučių namų bendrijos pirmininko raštą, kuriame jis, bendrijos narių vardu, aimanuojadėl „didelių“ sąskaitų už šildymą.
Kad šilumos tiekėjas, kuris nėra namo šildymo
ir karšto vandens sistemos prižiūrėtojas, kaip nors įtakojo šilumos
sunaudojimą, ar klastojo sąskaitas ir pan., kaip
įtaria bendrijos pirmininkas, mes
netikime.
Mūsų turima informacija, už bendrijos pirmininko
nugaros stovi toks, taip vadinamas, “Markso
diedukas“,
amoralių žiniasklaidos
priemonių ir tokios pat jas įtakojančios valdžios įtikintas, kad šilumos
tiekėjai yra liaudies priešai ir kenkėjai.
Deja tokių
subjektų nei įsitikinimų, nei protinių sugebėjimų jau nebepakeisi.
Tačiau, mūsų nuomone, tiek Valstybinės
vartotojų teisių apsaugos tarnybos, kuri nagrinės šio bendrijos pirmininko
skundą, tiek Valstybinės energetikos inspekcijos, kurių, kaip valdžios įstaigų, konstitucinė priedermė yra viešojo intereso
gynimas, tokiais atvejais yra pareiga paaiškinti, kad šilumos tiekėjams kaip
nors didinti šilumos sunaudojimą, nėra
jokio intereso, nes šilumos kainos yra valstybės, per Šilumos ūkio įstatymą ir Kainų komisijos poįstatyminius teisės
aktus, atitinkamai reguliuojamos.
Ir būtų labai šaunu, kad Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba prie
atsakymo bendrijos pirmininkui pridėtų Kainų
komisijos atitinkamą išaiškinimą (1 priedas).
Tą patį galėtų daryti ir Valstybinės energetikos inspekcijos
inspektoriai, tikrindami vietose šildymo ir karšto vandens sistemų priežiūrą,
ar šilumos vartotojų skundus.
Be to šiam bendrijos pirmininkui derėtų priminti, kad jis vienkart yra
ir šilumos vartotojas, ir daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų
valdytojas, namo savininkų vardu sudaręs
sutartį su šildymo ir karšto vandens sistemos prižiūrėtoju, į kurį visų
pirma ir turėjo kreiptis.
Kadangi, kaip
galima spręsti iš laiško turinio, tiktai šildymo ir karšto vandens sistemos
prižiūrėtojas reguliuoja šilumos punkto darbą.
O Šilumos ūkio įstatymas nustato: „Pastato šildymo ir karšto vandens sistemos
prižiūrėtojas (eksploatuotojas) savo prievoles vykdo apdairiai, sąžiningai ir
šilumos ir (ar) karšto vandens vartotojų interesais.“
Sumoje akivaizdu, kad šiame daugiabučiame name
šilumos ūkis, švelniai tariant, nėra tinkamai prižiūrimas, o ir kitaip negali
būti, kadangi bendrijos pirmininkas nesuvokia,
kad jis yra daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų valdytojas su
atitinkamomis teisėmis ir pareigomis, o
ne tiktai butų savininkų „skundų dėžutė“ ....
Nes Šilumos tiekimo ir vartojimo taisyklės
nustato“
Asmuo, atsakingas
už šilumos ūkį – pastato savininko arba valdytojo sprendimu
ir sutartimi paskirtas asmuo, turintis techninį išsilavinimą, atestuotas darbo
vietai ir turintis Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos
ministerijos (toliau – Inspekcija) išduotą galiojantį pažymėjimą, suteikiantį teisę būti atsakingam už
šilumos ūkį, už efektyvų,
patikimą ir saugų įrenginių
eksploatavimą.
Už
šilumos tiekėjui priklausančių, atsiskaitomųjų šilumos apskaitos prietaisų, įrengtų
daugiabučio pastato bendro naudojimo patalpose, saugumą
atsako bendro
naudojimo objektus administruojantis valdytojas.
Jeigu
pastato savininkas ar valdytojas neturi atsakingo už šilumos ūkį asmens,
leidžiama jo funkcijas perduoti atlikti šildymo ir karšto vandens sistemų
prižiūrėtojui
Akivaizdu,
kad šios bendrijos pastate nėra
atsakingo už šilumos ūkį, ir kad jo funkcijos neperduotos šildymo ir karšto
vandens sistemos prižiūrėtojui.
Lygiai taip pat akivaizdu, kad bendrijos
pirmininkas nėra sudaręs bendrojo naudojimo objektų aprašo pagal Aplinkos ministerijos patvirtintą „Daugiabučio gyvenamojo namo ar kitos
paskirties pastato (pastatų) bendrojo naudojimo objektų aprašo tipinę
(pavyzdinę) formą“, kuri bendrijoms privaloma nuo 2013 metų sausio 1 dienos.
O šio aprašo sudėtinė dalis yra šildymo ir
karšto vandens sistemos, ją detalizuojant
iki radiatorių butuose galių, aprašas.
O jeigu
šildymo ir karšto vandens sistemos aprašo nėra, tai apie kokią gi tinkamą jos priežiūrą galima kalbėti.
Todėl Valstybinės energetikos
inspekcijos tiesioginė pareiga yra atsakingai atlikti šios bendrijos (kuri yra jai gerai žinoma) daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens
sistemos priežiūros patikrinimą, ir rezultatus paviešinti vietinėje rajoninėje
spaudoje, kuri neabejotinai sutiks tą padaryti.
Vien tik skundų nagrinėjimas perspektyvų ką
nors pakeisti neturi.
Skundų rezultatai turi būti viešinami – tai taip yra akivaizdu, kaip du kart du keturi ...
Tiktai ar ši aritmetika yra
prieinama valdžios institucijoms ....????
********************************************************
1 priedas
Išaiškinimas dėl šilumos tiekėjo realizuoto šilumos
kiekio ir pelno tarpusavio sąsajos
|
Komisija,
reaguodama į gaunamus vartotojų organizacijų paklausimus ir vadovaudamasi
Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 363 straipsniu,
teikia išaiškinimą dėl šilumos tiekėjų realizuoto šilumos kiekio ir pelno
tarpusavio sąsajos.
Pagal Lietuvos Respublikos šilumos ūkio
įstatymo ir Šilumos kainų nustatymo metodikos, patvirtintos Komisijos 2009 m. liepos 8 d. nutarimu
Nr. O3-96, nuostatas, Komisija, nustatydama
šilumos tiekėjams šilumos bazines kainas (3–5 metams), nustato
būtinąsias šilumos tiekimo sąnaudas: darbo
užmokesčio, socialinio draudimo, ilgalaikio turto nusidėvėjimo, gamybos ir
perdavimo įrenginių remonto, turto eksploatavimo sąnaudas, mokesčių, bei kitas
šilumai pagaminti ir patiekti vartotojams būtinas sąnaudas.
Šios
sąnaudos yra sąlyginai pastovios, t. y. jas šilumos tiekėjai patiria
nepriklausomai nuo to, kiek šilumos pagamina ir parduoda vartotojams.
Pabrėžtina, kad metinė pastoviųjų
sąnaudų suma, įskaitant normatyvinį pelną, yra fiksuotas dydis.
Nustatant
vieno energijos vieneto kainą, metinė pastoviųjų sąnaudų suma yra dalijama iš
prognozuojamo realizuoti šilumos energijos kiekio.
Realizuotos
šilumos energijos kiekis priklauso nuo keleto veiksnių, įskaitant lauko
temperatūrą, vėjuotumą, vartotojų skaičių (ypač didžiųjų vartotojų) ir
vartojimo intensyvumą.
Todėl
prognozuotas šilumos energijos realizacijos kiekis dažniausiai nesutampa su
faktiniu šilumos energijos realizacijos kiekiu.
Atsižvelgiant
į tai, kad būtinųjų šilumos tiekėjo sąnaudų suma yra fiksuota (metų
laikotarpiui) ir žinoma prieš prasidedant ataskaitiniam laikotarpiui, o faktinė
realizuoto šilumos energijos kiekio apimtis yra žinoma jau pasibaigus
ataskaitiniam laikotarpiui, Šilumos kainų nustatymo metodikos 115.1 punkte yra numatytas
realizuotos šilumos kiekio pokyčio koregavimo koeficientas.
Šio
koeficiento naudojimas užtikrina, kad vartotojai nepermokėtų, jei faktinis
realizuotos šilumos kiekis yra didesnis nei buvo prognozuota, ir kad šilumos
tiekėjai padengtų nustatytą sąnaudų sumą, jei realizuotos šilumos kiekis yra
mažesnis nei buvo prognozuota.
Taigi, jei
praėjusį ataskaitinį laikotarpį šilumos energijos buvo realizuota daugiau nei
prognozuota, ir šilumos tiekėjas dėl to turėjo daugiau pajamų, šia papildoma
pajamų suma yra mažinama šilumos tiekėjo per ateinantį laikotarpį dengtinų
metinių sąnaudų suma, įskaitant normatyvinį pelną, t. y. atitinkama dalimi
mažinama ateinančio laikotarpio šilumos energijos kaina.
Apibendrinant
konstatuotina, kad šiuo metu taikoma šilumos energijos kainodaros sistema
užtikrina, kad šilumos tiekėjo pelnas nepriklauso nuo realizuoto šilumos
energijos kiekio.
Kasmetinė
šilumos energijos kainų perskaičiavimo procedūra užtikrina, kad šilumos tiekėjo
realizacijai viršijus prognozuotą apimtį ir dėl to gavus papildomų pajamų,
atitinkama apimtimi yra sumažinama šilumos energijos kaina ateinančiam
laikotarpiui.
Informacija parengta 2011-05-23
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą