Pritariant žemiau patalpintam Pareiškimui vis tiktai lieka atviras klausimas, ar tinka ne Lietuvos piliečiui katalikų Bažnyčios labai aukštam pareigūnui dalyvauti mūsų šalies politiniame gyvenime.
Faktas tas, kad Lietuvos Vyskupų Konferencijos pirmininkas arkivyskupas Gintaras Grušas nėra Lietuvos pilietis, kaip ir jo pirmtakas A. Bačkis, ištrėmęs šviesios atminties Lietuvos pilietį monsinjorą A. Svarinską į Kovarską.
Už ką ???
Už dalyvavimą politikoje ....
O dabar kas darosi ir kaip tai pavadinti ???
**********************************************************
J.E. Lietuvos Respublikos Prezidentei Daliai
Grybauskaitei
Lietuvos Respublikos Ministrui Pirmininkui
A.Butkevičiui
Lietuvos Respublikos Seimo frakcijoms
Lietuvos Respublikos Teisingumo ministrui
J.Bernatoniui
Lietuvos visuomenei ir
žiniasklaidai
LIETUVOS
ŽMOGAUS TEISIŲ
KOORDINAVIMO
CENTRO
IR PILIEČIŲ
VISUOMENININKŲ
PAREIŠKIMAS
2016 m. liepos 19 d.
Vilnius
Dėl pažiūrų ir religinių įsitikinimų reiškimo laisvės
Pastaruoju metu šalies viešojoje erdvėje daugėja pasisakymų prieš
krikščionių tikėjimą išpažįstančių piliečių teisę dalyvauti valstybės įstatymų leidyboje. Televizijos ir radijo
laidose, interneto portaluose viešai svarstoma religinių bendruomenių atstovų
teisė reikšti nuomonę dėl etikos ir moralės normų įstatymuose. Tokių pasisakymų
pagausėjo LR Seimui priėmus, o Prezidentei vetavus Pagalbinio apvaisinimo
įstatymą.
Besąlygiškai pripažindami kiekvieno
asmens konstitucinę pažiūrų ir įsitikinimų laisvę, nekvestionuodami LR Seimo ir
Prezidentės motyvų priimant ar vertinant Lietuvos Respublikos įstatymus ir
teisės aktus, pareiškiame, kad žiniasklaidos atstovų, politikų ir netgi Seimo narių
teiginiai, kad religinių bendruomenių atstovai neturi teisės reikšti nuomonę ir
daryti įtaką valstybėje priimamiems sprendimas, yra klaidinantys ir teisiškai
nepagrįsti.
Visų pirma tai prieštarauja
Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintoms nuostatoms (išryškinta
cituojant): <žmogus turi teisę
turėti savo įsitikinimus ir juos laisvai
reikšti. Žmogui neturi būti kliudoma
[...] skleisti informaciją bei idėjas>
(25 str.); <minties, tikėjimo ir sąžinės laisvė yra nevaržoma [...]. Žmogaus laisvė [...] skleisti [...]
tikėjimą negali būti apribota
kitaip, kaip tik įstatymu ir tik tada, kai būtina garantuoti visuomenės
saugumą, viešąją tvarką, žmonių sveikatą ir dorovę, taip pat kitas asmens
pagrindines teises ir laisves> (26 str.).
LR Konstitucijoje taip pat nurodoma, kad <įgyvendindamas savo teises ir naudodamasis savo laisvėmis, žmogus privalo laikytis Lietuvos
Respublikos Konstitucijos ir įstatymų, nevaržyti
kitų žmonių teisių ir laisvių> (28 str.), kad <įstatymui, teismui ir
kitoms valstybės institucijoms ar
pareigūnams visi asmenys lygūs. Žmogaus teisių negalima varžyti ir teikti jam
privilegijų dėl jo lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės
padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar
pažiūrų pagrindu> (29 str.).
Šias pamatines žmogaus teises
garantuoja ir Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencija
(9 str.), kurios 14 str. draudžia bet
kokią asmens diskriminaciją dėl religinių ir kitokių įsitikinimų. Visiems
asmenims vienodas politines ir pilietines teises garantuoja ir Tarptautinis
pilietinių ir politinių teisių paktas, kurio 2 str. skelbia, kad <kiekviena valstybė [...] įsipareigoja [...] visiems
esantiems jos teritorijoje bei priklausantiems jos jurisdikcijai asmenims užtikrinti teises [...] be jokių skirtumų, tokių kaip rasė, [...]
religija, politiniai arba kiti
įsitikinimai, tautinė ar socialinė kilmė, turtinė padėtis, gimimas ar koks nors kitas požymis>.
Religinių
bendruomenių ir Lietuvos valstybės teisinius santykius nustato Lietuvos Respublikos
Religinių bendruomenių ir bendrijų įstatymas (toliau – Įstatymas). Jame
nurodoma, kad <kiekvienas žmogus Lietuvos Respublikoje turi teisę laisvai pasirinkti bet kurią religiją [...], praktikuoti tikėjimą ir mokyti jo> (2
str.). Tokiu būdu valstybė sudaro galimybę kiekvienam piliečiui realizuoti
teisę skelbti savo pažiūras ir idėjas. Įstatymo
3 str. nustato, kad <visi
asmenys, nepaisant jų išpažįstamos
religijos, religinių įsitikinimų ar santykio
su religija, įstatymui yra lygūs.
Tiesiogiai ar netiesiogiai riboti jų
teises ir laisves ar taikyti privilegijas draudžiama>.
Kalbant
apie religinių bendruomenių teisę dalyvauti įstatymų leidyboje pasitaiko
teiginių, kad Bažnyčia yra atskirta nuo valstybės ir dėl to religinės
bendruomenės neva neturinčios teisės reikšti savo nuomonės dėl svarstomų
įstatymo projektų. Tačiau Įstatymo 9 str. įtvirtinta nuostata, jog <tikyba gali būti dėstoma maldos
namuose, valstybinėse ir
nevalstybinėse mokymo ir auklėjimo
įstaigose, taip pat kitose patalpose bei vietose>, paneigia šį teiginį. Pabrėžiame, kad Įstatyme yra
apibrėžiamas ne religinių bendruomenių atskyrimas nuo valstybės, o jų veiklos
bei funkcijų atskirumas ir savarankiškumas: <religinės bendruomenės ir bendrijos
nevykdo valstybės funkcijų, o valstybė nevykdo religinių bendruomenių ir
bendrijų funkcijų> (7 str.).
Atkreipiame
dėmesį, kad Lietuvos religines bendruomenes sudaro piliečiai, turintys Lietuvos
piliečių teises ir pareigas. Per savo narius veikiančioms valstybės pripažintoms religinėms bendruomenėms, kaip
ir visiems LR piliečiams, LR Konstitucija ir įstatymai garantuoja galimybę
realizuoti savo narių laisvę ir konstitucinę teisę skelbti idėjas, pažiūras,
teikti siūlymus įstatymų leidėjui ir reikalauti, kad į jų nuomonę būtų
atsižvelgiama.
Pabrėžiame,
kad bet kokios pastangos apriboti valstybės pripažintų religinių bendruomenių
ir bendrijų atstovų teises ir laisves turi būti vertinamos kaip mėginimas diskriminuoti
dėl religinių įsitikinimų, o tai griežtai draudžia LR Konstitucija, nacionalinė
teisė ir tarptautiniai teisės aktai.
Lietuvos žmogaus teisių koordinavimo centras:
Lietuvos žmogaus
teisių asociacija Vytautas Budnikas
Piliečių gynimo paramos
fondas Stasys
Kaušinis
Lietuvos Helsinkio
grupė Stasys
Stungurys
Lietuvos žmogaus
teisių gynimo asociacija Romualdas
Povilaitis
Nepartinis demokratinis judėjimas Krescencijus
Stoškus
Pareiškimui
pritaria:
Nacionalinė šeimų ir tėvų asociacija - Tomas Šalkauskas
Lietuvos tėvų forumas -
Audrius Murauskas
SAULIUS ARLAUSKAS
-
|
teisės filosofijos profesorius, mokslų daktaras;
|
VIDMANTĖ JASUKAITYTĖ-
|
rašytoja,
Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Akto „Dėl Lietuvos
nepriklausomos valstybės atstatymo“ signatarė, Lietuvos moterų sąjungos
įkūrėja;
|
VLADAS KANČAUSKAS
-
|
dailininkas,
skulptorius;
|
STASYS
KARAZIJA -
|
profesorius,
biomedicinos mokslų daktaras, LMA narys;
|
MARIUS
KUNDROTAS
|
politologas, publicistas;
|
JŪRATĖ
MARKEVIČIENĖ -
|
kultūros antropologė, paveldosaugos specialistė, tarptautinė kultūros paveldo ekspertė
- ICOMOS narė;
|
BIRUTĖ
OBELENIENĖ -
|
profesorė, Vytauto Didžiojo universiteto Santuokos ir
šeimos studijų centro vyriausioji mokslo darbuotoja;
|
BRONIUS
PUZINAVIČIUS -
|
Lietuvos karo akademijos docentas;
|
LIUDVIKAS
NARCIZAS RASIMAS
|
teisininkas,
Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Akto „Dėl Lietuvos
nepriklausomos valstybės atstatymo“ signataras, vienas iš Lietuvos Respublikos
Konstitucijos kūrėjų
|
Nurodytų asmenų
pritarimą Pareiškimo turiniui tvirtinu:
Lietuvos žmogaus teisių
asociacijos pirmininkas Vytautas Budnikas
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą