Pradžia:
Seimo Žmogaus teisių komitetui 2022-06-14 Nr. 3
DĖL VALSTYBINĖS VARTOTOJŲ TEISIŲ APSAUGOS TARNYBOS PAREIGOJIMO
Rytoj, birželio 15 dieną Komitete įvyks Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos 2021 m. veiklos ataskaitos pristatymas.
Kaip žinome , elektros energijos rinkos liberalizavimas prasidėjo 2020 metais.
Jis pasireiškė prievartiniu elektros energijos tiekėjo pasirinkimu, kas kartu su elektros energijos drastišku padidėjimu iššaukė neigiamą vartotojų reakciją ir tapo rezonansiniu reiškiniu.
Tuo tarpu Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, kurios nuostatai nustato:
9.1.9. Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo nustatyta tvarka kontroliuoja (prižiūri) vartojimo sutarčių standartinių sąlygų atitiktį sąžiningumo kriterijams (atlieka aktualiausių vartojimo sričių vartojimo sutarčių standartinių sąlygų stebėseną, vertina vartojimo sutarčių standartines sąlygas) ir teismo tvarka ginčija nesąžiningas vartojimo sutarčių sąlygas;
turi atlikti aktualiausių vartojimo sričių vartojimo sutarčių standartinių sąlygų stebėseną, vertinti vartojimo sutarčių standartines sąlygas.
T.y ji turėjo atlikti elektros energijos pirkimo – pardavimo iš nepriklausomų jos tiekėjų sutarčių stebėjimą, nes tai yra pastaruoju metu rezonansinis reiškinys.
2021 metais buvo atliktas aštuonių tuometinių nepriklausomų elektros energijos tiekėjų vartojimo sutarčių stebėsena (monitoringas) vadovaujantis Vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktoriaus 2021 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 1-54 "Dėl vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų taikymo požiūriu stebėsenos (monitoringo) sričių 2021 m. patvirtinimo"
Vertinant elektros energijos tiekėjų su vartotojais sudaromas
standartinių elektros energijos
tiekimo paslaugų sutartis, dažniausiai nesąžiningomis pasitaikančios
pripažintos šios sąlygos:
„Klientui telefoninio pokalbio metu išreiškus sutikimą su išvardintomis
Sutarties sąlygomis,
pokalbio garso įrašas prilyginamas parašui ir Sutartis laikoma sudaryta“;
„Elektros energijos tiekimas ir persiuntimas Klientui gali būti nutrauktas,
kai Klientas nevykdo
ar netinkamai vykdo savo sutartines prievoles pagal bet kurią kitą su Tiekėju
sudarytą sutartį arba nėra
pilnai atsiskaitęs pagal pasibaigusią sutartį“;
„<...> Jei Vartotojo pretenzija nėra pagrįsta, Vartotojas sumoka tiek
patiektos elektros energijos
kainą, tiek ir delspinigius už pradelstą mokėjimą“;
„Sutartis automatiškai pratęsiama. Apie naujas kainas vartotojas bus
informuojamas prieš 30
dienų iki sutarties atnaujinimo“;
„Be kainos, mokamos pagal Sutartį už patiektą
elektros energiją, taip pat kainos, mokamos už
Persiuntimo paslaugą ir kitas Operatoriaus Vartotojui teikiamas paslaugas,
Vartotojui taikomos ir
Lietuvos Respublikos teisės aktų numatytos rinkliavos ir mokesčiai“.
„Nutraukus sutartį anksčiau Sutarties individualiose sąlygose numatyto
įsipareigojimo naudotis
paslaugomis termino, Klientas privalo grąžinti jam suteiktas nuolaidas ar
gautas kitas naudas“.
„Klientui praleidus atsiskaitymo terminus ar pažeidus kitas Sutarties
sąlygas, taip pat jei Klientui
pradėtos bankroto procedūros ir/ar yra kitų aplinkybių, leidžiančių pagrįstai
manyti, kad Klientas
nevykdys savo prievolių pagal sudarytą Sutartį, Tiekėjas turi teisę
pareikalauti Kliento pateikti visų savo
prievolių pagal Sutartį tinkamo įvykdymo užtikrinimo arba kitų atsiskaitymo
garantijų: mokėti iš anksto
(avansu), nustatyti trumpesnius ataskaitinius laikotarpius, atsiskaitymo
terminus ir kt.“.
Tačiau Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba visiškai nevertino, kad sutartys iš esmės yra perdėm nesąžiningos.
Jose nenurodomos prekės - elektros energijos esminės charakteristikos, tiekimo patikimumas, leistinas vartoti galingumas, fazių skaičius.
Tiesa vienas tiekėjas sutartyje nurodo: Elektros persiuntimo paslaugos ir elektros energijos kokybė turi atitikti sutarties, Lietuvos standarto LST EN 50160:2010 „Viešųjų elektros tinklų įtampos charakteristikos“ ir kitų kokybę reglamentuojančių norminių teisės aktų nustatytus reikalavimus.
Betgi standartai tai yra mokami ......
Sumoje sutartys yra parengtos pagal tiekėjų supratimą, kad jų pareiga tik imti pinigus už patiektą elektros energiją, o visa kita vartotojo problema.
O istorija tokia.
2002 metų Elektros energetikos įstatymas nustatė dvi vartotojo sutartis:
· Sutartis su elektros tiekėju.
· Sutartis su operatoriumi dėl elektros energijos perdavimo ir skirstymo paslaugos.
Šiuo metu Įstatymas nustato tiktai vieną vartotojo sutartį su elektros tiekėju.
Taigi Tiekėjas ir turi rūpintis už tinkamą prekės – elektros energijos pardavimą ir už tai atsakyti.
Nes tarp Vartotojo ir Operatoriaus jokių sutarčių nėra.
Sumoje yra akivaizdu, kad Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos, jai atliekant sutarčių stebėseną, visa tai, kas aukščiau išdėstyta, nesudomino ir todėl sutarčių stebėsena buvo atlikta iš esmės itin formaliai,
Kadangi yra akivaizdu, kad tokios sutartys iš esmės yra nesąžiningos, siūlau Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai pavesti skubiai (nustatant konkretų terminą) atlikti nepriklausomų elektros energijos tiekėjų elektros energijos pirkimo – pardavimo sutarčių patikrinimą ir užtikrinti, kad jos būtų atitinkamai sutvarkytos, ir paskelbtos tiekėjų interneto svetainėse, ir interneto svetainėje https://pasirinkitetiekeja.lt/ .
Antanas Miškinis
****************************************
TĘSINYS
Išrašas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
SEIMO ŽMOGAUS TEISIŲ KOMITETAS
POSĖDŽIO PROTOKOLAS
2022-06-15 Nr.
112-P-24
Vilnius
6. SVARSTYTA. Kiti klausimai:
6.2. Dėl
Buitinių vartotojų sąjungos 2022-06-14 kreipimosi
dėl elektros
energijos rinkos
liberalizavimo.
NUTARTA. Persiųsti
kreipimąsi Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai su
prašymu įvertinti
kreipimesi dėstomas aplinkybes.
Pritarta bendru sutarimu.
Posėdžio pirmininkas Tomas
Vytautas Raskevičius
Posėdžio sekretorė Ingrida
Aidietienė
Pabaiga:
Kaip tame ukrainiečių klipe – „Bairaktar ....bairaktar ...“
.....
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą