VALDAS LUKOŠEVIČIUS. UŽUOJAUTA
LIETUVOS ENERGETIKOS JUODADARBIAMS
Valdas Lukoševičius, Lietuvos šilumos tiekėjų
asociacijos prezidentas,
www.DELFI.lt, 2018 m.
liepos 30 d.
Valdas Lukoševičius
Nepriklausomybės laikotarpiu Lietuvos energetikoje
beveik visi dideli projektai ir vykę procesai buvo lydimi didesnių ar mažesnių
skandalų.
Nacionalinės valdžios įstaigos koncentruoja įtaką energetikoje,
operuoja milijoninėmis lėšomis, daro sprendimus, kurių vertė milijardai eurų,
tarpais didžiuojasi pasiekimais, dalijasi medalius ir premijas.
Bet jeigu
paaiškėja, kad ne viskas taip gerai – tai kalti „iešmininkai“ – pačios
energetikos įmonės, jų vadovai ir specialistai.
Tuomet prasideda kaltų
ieškojimai, „galvų kapojimai“, kaltinimai monopolizmu ir dalijami kitokie
„epitetai“.
Kai daromi esminiai sprendimai, patarimų dažniausiai nereikia, o
kai „srėbti pasekmes“, tada ieškoma, su kuo jas pasidalinti. Labai paprasta,
tačiau nevisai garbinga.
Jeigu
atidžiau panagrinėsime energetikoje vykusius procesus, tai galima pastebėti,
kad triukšmingai politikų ar stambių verslininkų pradėti projektai ar procesai
vėliau buvo tyliai numarinti arba iš jų kapstomasi iki šiol.
Užtenka paminėti
niekam nereikalingas Gariūnų talpyklas, Elektrėnų modernizavimo ir demontavimo
projektus, LEO sukūrimą ir išardymą, Visagino AE steigimą
ir numarinimą, privataus kapitalo atėjimą į šilumos ūkį ir sudėtingą išėjimą,
nuostabių elektros supirkimo tarifų dalinimą ir atėmimą ir t. t.
Žinoma,
energijos vartotojai už viską sumokės, tačiau ar ne dėl to mes vis dar
„biedni“, kad...
Tuo
tarpu kasdieninis nepastebimas energetikų sunkus darbas lemia, kad elektra,
dujos ar šiluma dieną ir naktį pasiekia vartotojus, nacionaliniai vamzdynai ar
dauguma elektros linijų patikimai atlieka savo funkcijas, nepaisant nuolatinių
energetikams metamų kaltinimų būtomis ar nebūtomis nuodėmėmis.
Šilumos ūkyje
nuosekliai atnaujinami vamzdynai, absoliuti dauguma pastatų aprūpinti
šiuolaikiniais šilumos punktais, importuojamos dujos iš esmės pakeistos
vietiniu biokuru, šilumos kainos paskutiniais metais sumažėjo beveik perpus,
atsinaujinančių išteklių kvotos perteklių jau parduodame kitoms šalims,
Lietuvoje susiformavo nauja katilinių pramonė, kuri uždirba pajamas ne tik
Lietuvoje, bet ir eksportuoja savo gaminius ir paslaugas.
Profesionaliais
sprendimais grįsti procesai energetikoje akivaizdžiai duoda žymiai daugiau
naudos negu skambios politikų ar didžiojo verslo inicijuotos kampanijos.
Paskutiniai
valdžios sprendimų pavyzdžiai Lietuvos šilumos ūkyje: uždrausti
šilumininkams eksploatuoti šilumos punktus – jų modernizacija ir net
remontas visiškai sustojo, būtinai įdiegti konkurenciją šilumos gamybos
srityje – kai kuriuose miestuose atsirado naujų „energetikos paminklų“,
kuriuos dabar nežino, kaip išlaikyti, sukurti sudėtingą kainodaros sistemą
– dabar šilumos kainų niekas negali nei suskaičiuoti, nei patvirtinti, nei
suprasti...
Visoje
šioje „energetikos makalynėje“ graudžiai atrodo Valstybinė
kainų ir energetikos kontrolės komisija, kuri vos spėja ekonomiškai
aprūpinti visus tuos projektus lėšomis, nes dar paskendusi teismuose ir
arbitražuose.
Žemiškiems eilinių įmonių ir jų klientų reikalams nelabai lieka
ir laiko.
Kadangi posovietinės energetikos reguliavimas bei kainodara dar nėra
nei mokslas, nei tradicija, tad ir kaip elgtis dažnai nėra aišku.
Tokioje
situacijoje dažnai priimami nelabai apgalvoti, dažnai trumpalaikio poveikio
sprendimai, kurie vartotojams vėliau gali kainuoti milijonus.
Paskutiniu
metu Lietuvos politinėje arenoje vyksta vilčių teikiantys procesai, kurie
galbūt pakeis situaciją.
Bandoma apjungti įstaigas ir sukurti Energetikos
agentūrą, kuri pagaliau bus valstybės energetikos vystymo „smegenų“ centras ir
sistemiškai rengs rekomendacijas įstatymų leidėjams ir vykdytojams.
Galbūt tai
padės išvengti populistinių ar interesų grupių padiktuotų sprendimų
energetikoje.
Rengiamas Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos
bei Valstybinės energetikos inspekcijos sujungimas galbūt padės suderinti
techninę energetikos kokybę su ekonomika.
Energetikai vadovaujančių įstaigų vis
dažnesnis atsigręžimas į savivaldybių valdomas įmones galbūt padės geriau atskirti
ilgalaikius visuomenės poreikius nuo trumpalaikių pelno siekiančių verslininkų
įtakos. Juk valstybės ar savivaldybės įmonė visada po padidinamuoju stiklu, jos
pelnas skirtas vartotojams ar miestui, o privatininko pelnas tik jo paties
reikalas.
Per
Nepriklausomybės laikotarpį Lietuvos energetikoje prisižiūrėjome visokių
procesų. Nuoseklus, racionaliais sprendimais pagrįstas darbas padeda atnaujinti
ir plėtoti energetikos ūkį. Suprantama, kad reikia kelti ilgalaikius tikslus,
tačiau kaip juos pasiekti, turbūt, geriau žino specialistai, o ne politikas ar
valdininkas – visiškas naujokas šioje srityje.
Deja, dažnai dar gajus mūsų
visuomenėje principas „jeigu jau viršininkas – tai ir protingiausias“.
Nedaug
yra Lietuvoje energetikos profesionalų, nes jie nei auginami, nei branginami.
Todėl darydami milijonų vertės sprendimus energetikoje, kurie lems piliečių
gyvenimo kokybę, turėtume įsiklausyti ir į ją kuriančių žmonių nuomonę.
Dirbtini iš šalies primesti spendimai, projektai ar reguliavimo instrumentai,
kaip rodo patirtis, dažnai duoda priešingą rezultatą, negu kad buvo tikėtasi.
Netrukus
prasidės naujasis šildymo periodas.
Atrodo, kad dėl brangstančio kuro ir
degalų, dėl didėjančių atlyginimų šilumos kainos bus kiek didesnės negu pernai.
Greičiausiai vėl bus piktinamasi, ieškoma kaltų, siūlomi „išganingi“ receptai
ir nelabai kas gilinsis į tikrąsias priežastis ar siūlys konstruktyvias
priemones, kurios užtikrintų ilgalaikį tvarumą.
„Gaisrų gesinimas“ – įprasta praktika Lietuvos energetikoje.
„Gaisrų gesinimas“ – įprasta praktika Lietuvos energetikoje.
Ar
išmokome pamokas? Pagyvensime – pamatysime.
--------------------------------------------------
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą