Buitinių vartotojų sąjunga 2018 05 10 laišku
Nr. 2 DĖL VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS
KOMISIJOS 2017 METŲ ATASKAITOS informavo LR prezidentę Dalią Grybauskaitę:
Valstybinė
kainų ir energetikos kontrolės komisija paviešino 2017 metų veiklos ataskaitą,
kurioje pažymėjo:
„Karštas
vanduo: Šilumos ūkio įstatyme taip pat numatyta
pareiga Komisijai kasmet nustatyti karšto vandens kainų dedamąsias.
2017 m.
Komisija karšto vandens kainos dedamąsias nustatė 25 karšto vandens tiekėjams.“
Tuo
tarpu Šilumos ūkio įstatymas nustato:
11. Karštas vanduo – iš
geriamojo vandens paruoštas, pašildant jį iki higienos normomis nustatytos
temperatūros, vanduo.
12. Karšto vandens tiekėjas
– asmuo, tiekiantis karštą vandenį vartotojams pagal pirkimo–pardavimo
sutartis.
- 13. Karšto vandens tiekimas –
centralizuotai paruošto karšto vandens pristatymas ir pardavimas karšto vandens
vartotojams.
14. Kintamoji karšto vandens
kainos dedamoji – kintanti karšto vandens kainos dalis, išreiškiama
formule, kuri taikoma ne dažniau kaip kas mėnesį, apskaičiuojant konkretų
kintamosios dedamosios dydį, atsižvelgus į tiekiamos šilumos ir geriamojo
vandens kainų pokytį.
26. Pastovioji karšto vandens kainos
dedamoji – pastovi karšto vandens kainos dalis, apskaičiuota karšto vandens
kainos galiojimo laikotarpiui.
-------------------------
Tokiu
būdu Šilumos ūkio įstatymas įpareigoja Valstybinę kainų ir energetikos
kontrolės komisiją kasmet nustatyti centralizuotai paruošto, vartotojams
pristatyto ir parduoto karšto vandens
kainų dedamąsias.
Tačiau centralizuotai paruošto karšto vandens tiekimas buvo plačiai
naudojamas tik prieš maždaug 15-20 metų, kai į daugiabučius namus buvo atvesti ne tik centralizuotai
paruoštos šilumos (termofikato) lauko vamzdynai, bet ir centralizuotai paruošto
karšto vandens tiekimo du vamzdžiai, arba karštas vanduo buvo tiekiamas atvira šildymo
sistema.
Kaip
taisyklė, karštas vanduo būdavo ruošiamas daugiabučių namų rajonuose įrengtose,
taip vadinamose, grupinėse boilerinėse, kuriose pašildytas geriamas
vanduo būdavo tiekiamas aplinkiniams daugiabučiams namams lauko vamzdynais.
Tačiau
šis neefektyvus ir atsilikęs karšto vandens tiekimas iš esmės jau seniai yra
panaikintas, o grupinės boilerinės ir lauko vamzdynai demontuoti.
Šiandien
praktiškai beveik visur karštas vanduo ruošiamas pačiuose daugiabučiuose
namuose, jų savininkams
priklausančiais arba jiems naudotis
priskirtais šilumos punktų įrenginiais.
Jokie
centralizuotai paruošto karšto vandens tiekimo lauko tinklai į daugiabučiuos
namus nėra atvesti, nes jie yra likviduoti.
Tiesa, dar kur, ne kur, kaip sovietinių laikų
reliktas, egzistuoja centralizuotai paruošto karšto vandens tiekimas iš
grupinių boilerinių ( Kupiškio,
Pasvalio, Zarasų rajonuose.) ir
atvira šildymo sistema (Panevėžio miesto paskiri daugiabučiai namai, Visagino miesto 2-as ir
3-ias mikrorajonai, kur šilumos punktai turi būti įrengti iki 2020 metų rugsėjo
mėnesio.).
Tačiau,
nežiūrint to, kad centralizuotai paruošto karšto vandens tiekimo ir nėra, ir
negali būti, vyksta centralizuotai paruošto karšto vandens kainų nustatymas
taikant Centralizuotai paruošto karšto
vandens kainų nustatymo metodiką:
Ø Šilumos tiekėjai
paruošia jų netiekiamo centralizuotai
paruošto karšto vandens kainų projektą.
Ø Savivaldybių
administracijos iš esmės tam neprieštarauja.
Ø Valstybinė kainų ir
energetikos kontrolės komisija nustato netiekiamo centralizuotai paruošto
karšto vandens kainas.
Tokiu
būdu šilumos tiekėjai taiko neteikiamos paslaugos kainas, o vartotojai
moka.
Tokiu būdu šilumos tiekėjai gauna pelną, kaip sakoma, iš gryno oro, o vartotojai jį apmoka.
Tačiau
tai, kaip sakoma, tiktai viena medalio pusė.
Kita yra tai, kad nustatant centralizuotai paruošto karšto
vandens kainų pastovias dalis į jų sąnaudas yra
įtraukiamos kai kurios šilumos gamybos sąnaudos, ką viešai BNS
agentūrai patvirtino Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės
komisijos atstovė, bei Kainų komisija raštu.
Tokiu būdu
šilumos tiekėjų šilumos kainos yra
nustatytos neteisingai..
Trečia, kaip sakoma,
medalio pusė yra tai, kad Valstybinė
kainų ir energetikos kontrolės komisija visiškai nekontroliuoja, kaip
šilumos tiekėjai vykdo Vyriausybės patvirtintų Šilumos tiekimo licencijavimo
taisyklių reikalavimus.
Nors ir Taisyklės
nustato, kad licencijų turėtojai privalo laikytis Lietuvos Respublikos
įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, šių taisyklių, kitų teisės
aktų, reglamentuojančių šilumos ūkio veiklą, šilumos tiekėjai šilumos
vartotojams pateikia apmokėjimo už patiektą šilumą dokumentus, kuriuose nėra esminio rekvizito
„Butui priskirtas šilumos kiekis karštam
vandeniui paruošti“, kaip tai nustato Šilumos
ūkio įstatymas, Šilumos tiekimo ir vartojimo taisyklės, bei Šilumos pirkimo
- pardavimo sutartys su buitiniais
šilumos vartotojais.
Todėl sumoje yra akivaizdu, kad tokia Valstybinės kainų ir
energetikos kontrolės komisijos veikla turi būti atitinkamai įvertinta
vertinant jos 2017 metų veiklos ataskaitą.
Iš esmės pritariant Lietuvos nacionalinės vartotojų federacijos 2018 05 10
raštui Nr. 3-18 “Dėl karšto vandens tiekimo daugiabučiuose namuose netinkamo teisinio reguliavimo ir dėl to
vartotojų patirtos žalos“, prašome vertinant Valstybinės kainų ir energetikos
kontrolės komisijos 2017 metų ataskaitą
iš esmės įvertinti ir Buitinių vartotojų sąjungos, ir Lietuvos nacionalinės vartotojų federacijos pateiktą informaciją, bei pasikviesti abiejų asociacijų atstovus detalesniam informacijos pateikimui.“
Į tai buvo gautas Lietuvos respublikos prezidento
kanceliarijos asmenų aptarnavimo skyriaus vedėjos Astos Bogušienės
atsakymas:
„ Su Buitinių vartotojų sąjungos kreipimusi
„Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės
komisijos 2017 metų ataskaitos“ ir Lietuvos nacionalinės vartotojų federacijos kreipimusi „Dėl
karšto vandens tiekimo daugiabučiuose namuose netinkamo teisinio reglamentavimo ir dėl to
gyventojų patiriamos žalos“, adresuotais Lietuvos Respublikos Prezidentei Daliai Grybauskaitei,
yra susipažinta.
komisijos 2017 metų ataskaitos“ ir Lietuvos nacionalinės vartotojų federacijos kreipimusi „Dėl
karšto vandens tiekimo daugiabučiuose namuose netinkamo teisinio reglamentavimo ir dėl to
gyventojų patiriamos žalos“, adresuotais Lietuvos Respublikos Prezidentei Daliai Grybauskaitei,
yra susipažinta.
Dėkojame už Jūsų pateiktą naudingą informaciją ir bendradarbiavimą tobulinant karšto
vandens tiekimo teisinį reglamentavimą.
Norime pažymėti, kad Jūsų siūlymai ir
pastebėjimai, kaip ir kitų asmenų bei institucijų argumentai šiais klausimais,
yra vertingi priimant sprendimus.“
Tokiu būdu Prezidento kanceliarijos skyriaus
vedėja „ padėkodama už pateiktą
naudingą informaciją ir bendradarbiavimą tobulinant karšto vandens tiekimo
teisinį reglamentavimą, bei pažymėdama kad Buitinių vartotojų sąjunga siūlymai ir pastebėjimai, kaip ir kitų asmenų
bei institucijų argumentai šiais klausimais, yra vertingi priimant sprendimus“,
vertinant prezidentūroje galiojančią tvarką, patvirtino,, kad tiek Buitinių vartotojų sąjungos tiek Lietuvos
nacionalinės vartotojų federacijos kreipimusi prezidentės nepasiekė.
Kadangi prezidentės valia yra nustatyti jos
informavimo tvarką, todėl kas paneigs, kad
tokiu būdu prezidentė pritaria „Valstybiniam reketui“, pritaria verslui taikomoms šilumos kainoms sumažintoms buitinių vartotojų
sąskaita.
Na, o kad visa tai sumoje niekaip nesiderina su teisinės
valstybės samprata ....., ar šalies vadovą domina .....
.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą