Sistemiškai ir kompleksiškai įvertinus nepriklausomo energetikos eksperto, Europos vartotojų
konsultacinės grupės Energetikos pogrupės nario Rimanto Zabarausko studiją „Energetika: diletantizmas po nepriklausomybės
priedanga“, negali nekilti klausimas ar tai tiktai vien diletantizmas.
Vadovaujantis sveiko proto logika kas paneigs,
kad taip valdomoje šalies energetikoje tikrai klesti ir bujoja korupcija,
tikrai palanki dirva tenkinti Rusijos interesus (Pvz.
padidinto pajėgumo SGD terminalas, kaip gamtinių dujų tiekimo Karaliaučiaus
kraštui saugumo garantas).
O sumoje tikrai verta padėkoti nepriklausomam
energetikos ekspertui už informaciją, kurią bijo paviešinti „nepriklausoma“
žiniasklaida“, nuo kurios slapstosi premjeras, kuriai yra kurčias liaudies Seimas...
-----------------------------------------------------
Energetika:
diletantizmas po nepriklausomybės priedanga
Rimantas Zabarauskas
Nepriklausomas energetikos
ekspertas, Europos vartotojų konsultacinės grupės Energetikos pogrupės narys
Energetika
tradiciškai pritraukia žiniasklaidos ir visuomenės dėmesį savo pasiekimais,
nesėkmėmis ir nuolat pasikartojančiais skandalais. Prie pasiekimų reikėtų priskirti
tokius paskutiniaisiais metais įvykdytus projektus kaip suskystintų dujų
terminalas, nutraukęs Gazprom’o monopoliją, taip pat pastatytas NordBalt ir
LitPol Link (I etapo) jungtis, per pastovios srovės intarpus sujungusias
Lietuvos elektros sistemą su Vakarų Europos sistemomis. Šilumos sektoriuje
gamtinės dujos masiškai pakeistos biokuru, kas smarkiai atpigino centralizuotai
tiekiamą šilumą.
Greta
pasiekimų netrūksta ir negatyvo. Žiniasklaida linkusi daugiausiai išryškinti
skandalus, įtariamos korupcijos atvejus, nepamatuoto išlaidavimo faktus. Tačiau
žymiai svarbesnės yra energetikoje padarytos strateginės klaidos, iš kurių
reikėtų bent jau pasimokyti ateičiai. Paminėsime keletą tokių klaidų.
Šilumos ūkių nuoma
privatiems operatoriams. Po to,
kai 1997 m. šilumos ūkiai buvo perduoti savivaldybėms, netruko ateiti į madą šių
ūkių nuoma privačioms kompanijoms, iš kurių pirmiausiai paminėtinos prancūzų
kompanijos DALKIA atstovė Lietuvoje UAB „Litesko“ ir vėliau susikūrusi tos
pačios kilmės UAB „Vilniaus energija“. Šios mados tuometinė Ūkio ministerija
nepalaikė. Nuomos sutartys buvo sudaromos pačių savivaldybių iniciatyva,
motyvuojant bloga šilumos ūkių būkle, finansine padėtimi, šilumos kainų
politizavimu ir pan. Gali būti, kad savivaldybės tikėjo privačios iniciatyvos
stebuklais, o kai kurie Abonento gatvės gyventojai jautė, kad iš to galės smagiai
pasišildyti rankas. Apie trečdalis Lietuvos šilumos ūkių buvo išnuomoti
privatiems operatoriams ilgam laikotarpiui. Jau tada buvo galima pasakyti, kad
tai buvo strateginė klaida, o šiandien – tik patvirtinti tą patį.
Šiandien
turime eilę konfliktinių situacijų tarp savivaldybių ir privačių operatorių bei
daugybę teisminių ginčų, kuriems išspręsti reikės ne vienerių metų. Vien ko
verti ginčai su 2017 m. pradžioje iš Vilniaus šilumos ūkio pasitraukusia UAB
„Vilniaus energija“ ir abiejų pusių šimtamilijoniniai ieškiniai Vašingtono ir
Stokholmo arbitražams. Kiek tai kainuos pastangų, laiko, išlaidų advokatams? O
juk tai absoliučiai neproduktyvios išlaidos.
Viešo-privataus
bendradarbiavimo sėkmę ar nesėkmę nulemia iškelti tikslai ir bendradarbiavimo
sutartis. Tokio tipo sutartis reikia paruošti labai kruopščiai, tam darbui
tenka skirti daug laiko ir sąnaudų, jau nekalbant apie tai, kad derybininkai
turėtų būti lygiaverčio pajėgumo. Lietuviškoje praktikoje sutarties projektą
paprastai pateikdavo privati kompanija. Jame būdavo numatomos palankios
kompanijai nuostatos, o stokojanti kompetencijos ir kruopštumo savivaldybė
nesudarydavo lygiavertiškos derybinės atsvaros privačiam operatoriui. Sutinkami
atvejai, kai sutartas nuomininko nuomos mokestis būdavo įtraukiamas į šilumos
kainą ir jį apmokėdavo vartotojai. Kaip jums patiktų jūsų buto nuomininkas,
kuris apmokėtų nuomos mokestį iš jūsų piniginės?
Nesuprantamas
ir pats tikslas – šilumos ūkio nuoma tikslu perduoti privačiai kompanijai elementarią
šilumos gamybą ir tiekimą. Kodėl tokios paprastos veiklos negali vykdyti pati
savivaldybė, kam čia reikalingas privatus operatorius? Jei kalbėtume apie
madingus drabužius ar įmantraus skonio patiekalus, kada reikia įtikti įnoringo
kliento skoniui, valstybinė ateljė ar valstybinis restoranas atrodytų išties
juokingai. Betgi čia, paprastai tariant, reikia tik pašildyti vandenį ir
perduoti jį į šilumos vartojimo vietas. Šiuo atveju šilumos ūkio nuoma yra
tarsi savivaldybės prisipažinimas, kad ji pati nesugeba vykdyti netgi tokios
elementarios veiklos.
Centrinės
valdžios kaltės yra ir tame, kad 1997 m. perduodant akcinei bendrovei „Lietuvos
energija“ priklausiusius šilumos ūkius savivaldybėms, nebuvo pasirūpinta, kad
savivaldybės turėtų tinkamą kompetenciją ir kartu joms nebūtų perduota didelė
finansinė našta, skatinanti jas ieškoti išsigelbėjimo neordinarinėmis
priemonėmis.
Visagino AE projektas buvo darbotvarkėje 2011-12 metais, iškart po
Ignalinos AE sustabdymo. Naujos atominės elektrinės idėja Lietuvai buvo verta
rimto dėmesio ir reikėjo kruopščiai išnagrinėti optimalų mūsų šaliai sprendimą,
ir svarbiausią jo dalį – atominės elektros kaštus. Šios elektrinės nenaudoja
įprastinio iškastinio kuro, todėl neišmeta į atmosferą šiltnamio efektą
sukeliančių dujų. Šis faktorius labai svarbus šiandien, žmonijai akivaizdžiai
pralaimint kovą su klimato kaita. Atominės elektrinės gali būti laikomos
aplinkai draugiškomis, suprantama, jei tik neįvyksta tokių kataklizmų kaip
Černobylyje ar Fukušimoje, po kurių aplinkoje pasklido labai ilgai nesuyrančios
radioaktyvios medžiagos.
Deja,
vietoje konstruktyvių ir plačių diskusijų viršų paėmė visokios politinės
spekuliacijos, jau įprasti skirstymai į draugus ir priešus ir pigi propaganda,
o tuometinio energetikos ministro A.Sekmoko vizijoje naujoji atominė ėmė įgauti
keistus kontūrus. Buvo užsimota pastatyti vieną 1385 MW galios „Hitachi“ reaktorių, priskirtiną prie
pačių galingiausių pasaulyje. .
Kam toks rekordinės galios
reaktorius mažai Lietuvai? Tokie reaktoriai skiriami stambioms elektrinėms
didelėse šalyse. Be to, elektrinėse paprastai statomi 2-4 reaktoriai. Tai
pagerina elektrinės darbo lankstumą, manevringumą, prisitaikymą prie mažesnės
bazinės apkrovos. Mažiau reikia rezervinės galios sistemoje. Palengvinamas
stabdymų ir remontų planavimas, užtikrinamas tolygesnis elektrinės darbas. Mažesnius
reaktorius lengviau atsigabenti į statybos vietą, nelaužant kelių ir tiltų.
Beje, Astrave statomi 2 rusiški
VVER-1200 tipo, 2006 m. konstrukcijos reaktoriai po 1200 MWe galios kiekvienas.
Užsimenama apie tokios pat galios II eilės statybos galimybę, tačiau tokie
planai neatrodo realistiški.
Dviejų 500-600 MWe galios
reaktorių elektrinės statyba Lietuvai turėjo būti kruopščiai svarstoma. Buvo
idėjų atominę perkelti į Elektrėnus ir atliekinę šilumą (2/3 pagamintos šiluminės
energijos nepanaudojama naudingai, o išmetama į aplinką) perduoti į Vilnių ar
Kauną. Tačiau jokių diskusijų nebuvo. Buvo paviršutiniški vertinimai,
neracionali techninė vizija, nenoras kooperuotis su kaimyninėmis valstybėmis ir
vienasmeniški sprendimai. Galutinai projektą palaidojo 2012 m. referendumas. Tai
tik į naudą, kadangi didelių ir labai brangių projektų įgyvendinimo praktika
jau parodė kaip nerūpestingai, nepasiruošus ir nepasitarus su specialistais
imamasi tokių projektų. Šalies elektros vartotojams galėjo būti užkrauta didelė
finansinė našta.
Suskystintųjų gamtinių dujų terminalas. Apie jį jau tiek prirašyta, kad nebeverta kartotis. Terminalas gali būti
pavyzdžiu kaip nevykusiai materializuojama gera idėja.
Terminalas leido sudaryti
konkurencinį spaudimą iki tol buvusiam vieninteliam ir monopoliniam dujų
tiekėjui – tame jo teigiamas efektas. Tačiau kodėl tiek apsirikta terminalo dydžiu,
projektuojant jį trigubai didesnį, negu reikėjo? Reikia išties neeilinių
sugebėjimų trigubai apsirikti su dujų poreikio prognozėmis kelių artimiausių
metų perspektyvai, tačiau valdininkai juos pademonstravo. Išryškėjo tuo metu
A.Sekmoko vadovautos Energetikos ministerijos polinkis į gigantomaniją,
prasidėjęs jau su atominės elektrinės projektu.
Dabar ši ministerija
siūlo, 2024 m. pasibaigus nuomos sutarčiai, terminalą išpirkti už kol kas
neskelbiamą kainą. Vietoje to, kad kuo greičiau atsikratyti Lietuvai netinkamo
SGD terminalo kartu su nepalankia Lietuvai SGD tiekimo sutartimi ir pakeisti jį
tinkamu mūsų ekonominei tikrovei, rengiamės šį galvos skausmą savanoriškai
prisiimti dar 20-čiai metų, be to, nemažai sumokėdami?
Nuostabą kelia ir tokio siūlymo
ištakos – pasamdytų užsienio konsultantų parengta studija. Kiek galima
pasitikėti svetimų konsultantų išvadomis, ar jie tikrai nepriklausomi? Ir ar
ministerijoje nebėra žmonių, kurie sugebėtų atlikti sąnaudų - naudos analizę?
Saulės
elektrinės. Sunku numanyti kokios vizijos sklandė buvusių energetikos strategų galvose,
2012 m. inicijavusių beprecedentinę mažųjų saulės elektrinių statybos kampaniją,
tačiau kitaip kaip avantiūra tos kampanijos pavadinti negalima. Valstybė
įsipareigojo 12 metų supirkti mažiausių saulės elektrinių (iki 30 kW galios)
elektrą stulbinamai dosniais supirkimo tarifais – po 1.8 Lt/kWh (0.52 €/kWh) į
pastatus integruotoms mažosioms jėgainėms ir 1.44 Lt/kWh (0.42 €/kWh)
neintegruotoms. Palyginimui – elektros kaina biržoje “Nord Pool Spot” tuo metu
buvo 10 kartų mažesnė.
Prie tokių šiltnamio
sąlygų 30 kW elektrinė atsipirktų per maždaug 5 metus (esant 3% diskonto
normai), o pelnas per visą elektrinės gyvenimo laikotarpį, 12 metų parduodant
elektrą lengvatiniu tarifu, o likusį laiką gaminant savo reikmėms, viršytų 200%.
Nenuostabu, kad šio pseudoverslo griebėsi kas tik nepatingėjo. Butuose buvo
registruojamos dešimtys “saulės įmonių”, tarp investuotojų imtos minėti net bažnyčios.
Energetikos ministerija taip greitai surinko 16 tūkst. paraiškų, kad 2013 m.
pradžioje buvo priversta skubos tvarka stabdyti jų priėmimą bei peržiūrėti
supirkimo sąlygas. Suprantama, kilo investuotojų pasipiktinimo banga, beje, visiškai
teisėta.
Tokiai kampanijai įgavus
platesnį mąstą, pastebimai didėtų elektros kaina vartotojams. Tačiau dėl vieno
cento nereikia sukti galvos, - tokią nuomonę išsakė konservatorius, buvusio
Seimo Aplinkos apsaugos komiteto pirmininkas J.Šimėnas, kuris ir inicijavo Atsinaujinančių
išteklių energetikos įstatymo pataisas. Štai tokia pozicija. Juk vartotojų masė
vistiek pirks elektrą ir per prisidėjusį centą kompensuos labai brangią saulės
elektrą. O kur jie dėsis?
Žaliąją energetiką reikia
remti, bet tik ne taip prievartaujant vartotojus. Žaliajai energijai priklauso
ateitis, ji neišmeta šiltnamio dujų į atmosferą ir yra draugiška aplinkai.
Tačiau saulės elektrinės pas mus dar neatsiperka rinkos sąlygomis be valstybės
paramos. Jei valstybė remia žaliosios energijos gamintojus, nustatydama
didesnes supirkimo kainas, tokia elektra turi būti ir parduodama vartotojams
atitinkamai didesnėmis kainomis, nemaišant žaliosios elektros su įprastine. T.y.,
turi susiformuoti atskira žaliosios elektros rinka. Tokia elektra vartotojams
kainuotų apie 0.6 €/kWh ir būtų 5 kartus brangesnė už įprastinę, nors techniniais
parametrais ir nesiskirtų. Labai abejotina, kad tokiai elektrai atsirastų
pirkėjų, kad ir kokie pasišventę aplinkosaugai ir kovai su klimato kaita jie
bebūtų. Tai būtų patikimu signalu, kad valstybė perlenkė su parama tokios
elektros gamintojams.
O remti reikia per
valstybės subsidijas daliai investicijų į tokias elektrines, kurios gamina
fotovoltinę elektrą vien tik savam vartojimui, bet ne pardavimui.
Karšto vandens tiekimas
gali būti valdininkų neišmanymo ir inertiško mąstymo pavyzdžiu. Karšto vandens
tiekimas buvo paplitęs prieš 15-20 metų, kai į daugiabučius namus buvo atvesti
ne tik šilumos (termofikato) lauko vamzdynai, bet ir pora karšto geriamo vandens
vamzdžių. Karštas vanduo būdavo ruošiamas daugiabučių namų rajonuose įrengtose
taip vadinamose grupinėse boilerinėse. Šis neefektyvus ir atsilikęs centralizuotas
karšto vandens ūkis jau seniai panaikintas ir grupinės boilerinės demontuotos. Beveik
visur karštas vanduo yra ruošiamas decentralizuotu būdu pačiuose daugiabučiuose
gyventojams priklausančiais (kai kur dar jiems neperduotais) šilumos punktų
įrenginiais.
Tačiau
šilumos ūkio reguliavimas šį faktą dėl nesuprantamų priežasčių ignoruoja. Šilumos
ūkio įstatyme nustatyta, kad „kol vartotojai pasirenka karšto vandens tiekėją
arba apsirūpinimo karštu vandeniu būdą, karšto vandens tiekėjas yra šilumos
tiekėjas“. 2010 m. Energetikos ministerija šalies mastu inicijavo kvailiausią
„gyventojų pasirinkimo dėl apsirūpinimo karštu vandeniu“ kampaniją, kurios metu
gyventojai visuotiniuose susirinkimuose privalėjo nutarti ar jie nori karšto
vandens tiekėjo, ar ne. Turėjo pasirinkti, kai realiai jokio pasirinkimo nebuvo
– arba į daugiabutį yra atvesti karšto geriamo vandens vamzdžiai ir tada šio
vandens tiekimas yra, arba neatvesti ir tada karštas vanduo namui netiekiamas. Lygiai
tas pats kaip ir daugiabučio gyventojai susirinkime svarstytų ir „pasirinktų“
ar jų namas turi stogą, ar ne. Įdomiausia, kad gyventojams nieko šiuo klausimu
nenutarus (jei šio klausimo nesuvokė patys valdininkai, tai kaip galima to
norėti iš eilinių gyventojų?), įstatymu šiam namui „nuleidžiamas“ karšto
vandens tiekėjas. Taigi, gyventojams nieko nenusprendus, valdininkų vizijoje
namas yra be stogo.
Dėl
minėtų aplinkybių vien tik Vilniaus gyventojams, kuriems neva yra tiekiamas
karštas vanduo kasmet padaroma 3.7 mln. Eur materialinė žala arba po 15-30 Eur
vienam namų ūkiui. Šie pinigai susidaro iš vartotojų permokų už vartotojų
perkamą, nors ir jų pačių įrenginiais pasiruoštą karštą vandenį. Jie atitenka
karšto vandens tiekėjams, kuriais yra šilumos tiekėjai. Tokie pinigai gal ir
nesudaro didesnės naštos vienam namų ūkiui (Vilniuje karštas vanduo tiekiamas
maždaug 200 tūkst. butų), tačiau jie surenkami iš labai didelio skaičiaus namų
ūkių ir turi būti priskiriami viešojo intereso sričiai.
Šalies
mastu vartotojams daroma žala yra dvigubai didesnė. Toks valstybinis reketas tęsiasi
jau daugiau kaip dešimtmetį. Visos pagrindinės valstybės institucijos (Seimas,
Vyriausybė, Prezidentė) apie šią padėtį ir įstatymo defektus (įstatymo pataisos
registruotos Seime, tačiau lieka be atgarsio) buvo informuotos prieš kelerius
metus, tačiau nei viena jų nesiryžo bent aptarti problemos. Kaip valdoma mūsų valstybė,
jei Energetikos ministerija nesugebėjo surengti šiuo klausimu pasitarimo net
gavusi atskirą premjero pavedimą? Ar tai nekontrastuoja su valstybės 100-mečio
pompastika „vardan tos...“ bei kiekviena proga deklaruojamais viešumu ir skaidrumu?
Peršasi išvada, kad niekas nei Seime, nei Vyriausybėje, jau nekalbant apie gausingą
Prezidentės patarėjų būrį, šios problemos neišmano. Galbūt tie elito žmonės
gyvena individualiuose namuose ir nėra lankęsi daugiabutyje ar bent matę jo
šilumos punktą. Jei tokie įtarimai turi pagrindo, tada išties bėda, bet jeigu
jau neišmanai, kodėl nepaprašyti, kad kas paaiškintų iš šalies?
Kogeneracinės jėgainės ir
valstybės parama iš VIAP fondo. 2015 m. pabaigoje buvo
sustabdyta UAB „Vilniaus energija“ valdoma didžiausia šalyje 3-ia kogeneracinė
elektrinė. Priežastis? Nutraukta valstybės parama kogeneracinei elektrai,
ankstesniais metais teikta per nustatomas supirkimo kvotas ir kainas, ko
pasėkoje elektrinė tapo nuostolinga. Po mėnesio dėl tų pačių priežasčių situacija
pasikartojo modernioje Panevėžio termofikacinėje elektrinėje.
Ši
svarbi informacija, kad kogeneracinės elektrinės susiklosčiusiomis rinkos sąlygomis
neišgyvena be valstybės paramos, atrodo, nei kiek nepaveikė šalies energetikos
strategų optimizmo. Suplanuota iškart 2 naujų kogeneracinių jėgainių statyba
Vilniuje ir Kaune. Vilniaus jėgainės elektrinė galia 92 MW, šiluminė 230 MW,
Kauno jėgainės atitinkamai 24 MW ir 70 MW. Šios statybos 2014-15 metais
pripažintos valstybei svarbiais ekonominiais projektais.
Bet
jei 2016 m. Vilniaus 3-ioji kogeneracinė jėgainė bankrutavo, tai kaip rinkoje
išsilaikys naujosios elektrinės? Bus ir vėl teikiama valstybės parama
superkamai kogeneracinei elektrai? Ar bus išbranginta šiluma visus energetinius
eksperimentus ištveriantiems vartotojams?
Keistai
atrodo ir užmačios deginti atliekas būtent elektros gamyboje, kur griežtesni
reikalavimai parametrų stabilumui. Juk tą gerokai sunkiau pasiekti, deginant
tokį nehomogenišką “kurą” kaip atliekos. Patikimiau būtų iš atliekų deginimo
gaminti vien šilumą. Matyt verslininkai tikisi atliekų deginimo ir elektros
gamybos kozirius panaudoti būsimam paramos “išmušinėjimui” iš nelabai
susigaudančios vyriausybės, jau kurį laiką neįstengiančios net susiskaičiuoti kiek
gi susidaro to atliekų “kuro”.
Esminis
klausimas – ar reikia remti kogeneracinę elektrą? Paramos šalininkai pabrėžia
aukštą šių elektrinių efektyvumą, kuro energinės vertės išnaudojimui pasiekiant
80-90% ir dar daugiau. Bet tada ši efektyvi technologija dėl mažesnių kuro
sąnaudų turėtų įgyti konkurencinį pranašumą ir rinkoje. Jei taip nėra, tada gali
būti, kad efektyvumas nepakankamas arba sąnaudos investicijoms per didelės. Kitu
argumentu pateikiama aplinkai draugiška, žalioji kogeneracinė elektra, jei ji
gaminama iš biokuro. Tačiau tokią elektrą žaliaja galima laikyti tik labai sąlyginai.
Deginant medieną, atpalaiduojami CO2 kiekiai yra ne mažesni negu
kūrenant anglis (sausai medienai, skaičiuojant išgautos energijos vienetui), o
drėgnai medienai, kokia visada būna praktikoje, net didesni. Populiari
interpretacija, kad augdamas medis absorbuoja tokį patį kiekį CO2,
preziumuoja tvarią miškų tvarkymo politiką, kai vietoje nukirsto ir sudeginto
medžio tuojau pat atsodinamas kitas. Net ir įgyvendinus šią hipotetinę prielaidą,
turėsime reikšmingus rezultatų nesutapimus laike – iš šiandien sudeginto medžio
atpalaiduotą CO2 kiekį naujas medis absorbuos augdamas tik per 50
metų. Tenka dar pažymėti, kad biokuro deginimui tenka įrengti gerokai didesnį
ūkį, lyginant su dujinio kuro ūkiu, ir šiai įrangai pagaminti reikia daugiau
energijos, lydimos atitinkamai didesnių CO2 išmetimų į atmosferą.
Kitų
įtikinamų argumentų paramai nematyti, todėl šios paramos skyrimą reikia
pripažinti nepagrįstu. Tačiau nuoseklumu nepasižyminčios ir lobistų spaudimui
pasiduodančiose vyriausybėse problemos matymas keitėsi. Iš pradžių paskyrus
paramą kogeneracinės elektros kvotų ir lengvatinių supirkimo kainų pavidalu,
vėliau buvo persigalvota. Tai iššaukė verslininkų nepasitenkinimą ir jų ieškinius
teismuose, kurie dažniausiai buvo tenkinami. Paskutiniu epizodu yra energetikos
ministro Ž.Vaičiūno inicijuotos taikos sutarties su UAB “Danpower Baltic”
peripetijos. Už tai, kad verslininkai atsiimtų visus savo ieškinius prieš
valstybę dėl jos žadėtos ir vėliau atšauktos paramos, Energetikos ministerija
įsipareigoja skirti Kaune pastatytai elektrinei 12 metų skatinamąjį tarifą,
nors tokia parama yra nepagrįsta ir iškraipo rinką. Per VIAP fondą iš mokesčių
mokėtojų kišenės paramai būtų skirta 18-25 mln. eurų. Taip mokesčių mokėtojams
siūloma išpirkti ankstesnių vyriausybių klaidas.
Tęsiami eksperimentai – ar
gali virėja valdyti valstybę?
Pasaulinio
proletariato vadas savo laiku tvirtino, kad gali. Lietuvoje, matyt, šį vado
teiginį dar norima patikrinti, kadangi valdžioje nuolat atsiduria diletantai,
nežiniukai ir apskritai besimokantys subjektai, eksperimentuojantys su valstybe
ir jos piliečiais kaip su bandymų medžiaga. Tokia išvada peršasi iš virtinės anaiptol
ne smulkių, o strateginių klaidų.
Kodėl taip yra – belieka
spėlioti. Į vadovaujančius postus partijos skiria žmones, kurių biografijose
nėra mokymosi ar veiklos energetikoje pėdsakų. Eksministro A.Sekmoko aukštasis išsilavinimas
– ekonominės informatikos srityje, o darbo biografijoje energetika neminima iki
pat 2009 m., kai A.Kubiliaus vyriausybėje jis buvo paskirtas energetikos
ministru. Ministro Ž.Vaičiūno VU įgytas aukštasis išsilavinimas – tarptautinių
santykių ir politikos moksluose. Jo darbo biografijoje energetika atsiranda
2009 m. naujai įsteigtoje Energetikos ministerijoje. Nelabai gerai, kad
energetikos ministrais tampa neturintys tos srities išsilavinimo, nors tą
trūkumą galėtų kompensuoti gera patarėjų komanda. Ar ministrai tokią komandą
turi ir ar ja pasitiki? Vargu. A.Sekmokas garsėjo savo pomėgiu samdytis
brangius užsienio konsultantus ir atrodo, kad tokia silpnybė nesvetima ir
dabartiniam ministrui.
Išplitusios
nekompetencijos priežastys neapsiriboja vien partiniu savųjų žmonių protegavimu.
Nerimą keliančių ženklų galima įžvelgti jau pačioje švietimo sistemoje.
Aukštosios studijos pirmiausiai privalo išmokyti kūrybiškumo, problemų
sprendimo technologijos, o to pagrindu yra nepriklausomas kritiškas mąstymas.
Tuo tarpu šiandien išplito totalinis kritikos vengimas, prisitaikėliškumas,
saldžiabalsis čiulbėjimas ten, kur reikalingi nepriklausomas vertinimas, kad ir
nemalonios tiesos matymas, reiklumas, konstruktyvus darbas komandoje. Vengiama
tartis su kitais, į užmarštį nuėjo konstruktyvios diskusijos. Gal ministrai ir
vadovai ko nors ir išmoksta per savo kadenciją, bet kiek tas jų mokymasis bandymų
ir klaidų metodu kainuoja valstybei?
Vietoje profesionalaus
problemų sprendimo – politikų tarpusavio barniai, skandalėliai, intrigėlės,
pasikandžiojimai partijose ir
frakcijose. Visiems tai labai patogu, nesunku ir svarbiausia, kad suprantama. Juk
iškart matyti, kad vienas narys yra gražus, o kitas nelabai gražus, o šita narė
rašo su klaidomis. Čia nereikia sukti galvos kaip atlikti projekto
sąnąudų-naudos analizę be užsienio konsultantų pagalbos ar bent susivokti kaip
ruošiamas karštas vanduo daugiabučio šilumos punkte.
Jei kažkokiu stebuklingu
būdu strateginiuose postuose atsirastų geri vadovai, jie dar privalo turėti
pakankamai teisių pareikalauti iš savo pavaldinių ir nekokybiško darbo atvejais
be ilgų svarstymų taikyti nuobaudas iki atleidimo iš darbo. Jei jiems tokios
teisės nesuteiktos, darbo įstatymus reikia skubiai tvarkyti. Nuolat skaitome,
kad koks įstaigos vadukas susiginčijo su ministru, buvo atleistas, kreipėsi į
teismą ir teismas jį grąžino į darbą su įspūdingos kompensacijos išmokėjimu iš
valstybės kišenės. Jei vaduku norima atsikratyti dėl jo prasto darbo, tai tenka
labai gražiai prašyti, kad jis pats susiprastų išeiti, vėlgi nusiperkant jo prašymą
už dešimtis tūkstančių ne savų pinigų.
Nejaugi tokį vaduką galima
atleisti tik jam ką nors pavogus, pasigėrus darbe ar patekus į specialiųjų
tarnybų sąrašus? O ką daryti jei jis darbo vietoje tvarkingas, nuolat blaivus
ir nefigūruoja VSD pažymose, bet darbo vietoje užsiima vien popierių dėliojimu
ir praskrendančių musių stebėjimu?
Ministerijų svetainėse
tarp administracinės informacijos pateikiami duomenys apie darbuotojų
paskatinimus ir apdovanojimus, bet nėra informacijos apie nuobaudas. Išeitų,
kad ministerijų darbuotojai net iš principo negali dirbti blogai?
Į
nekompetencijos epidemiją svarų indėlį įnešė ir jau gerą dešimtmetį
eskaluojamas “rusų klausimas” bei į valstybinį lygmenį pakelta rusofobija. Nemažai
veikėjų iš šio klausimo kraunasi ne tik politinį, bet ir finansinį kapitalą.
Magiškais politinių tekstų žodžiais yra “nepriklausomybė”, “Rusija”, “Putinas”.
Tereikia juos sudėlioti tinkama seka.
“Ar
Lietuva siekia tapti pafrontės zona?”, - viename interviu taikliai pastebi A. Juozaitis.
O neseniai Lietuvoje viešėjęs Izraelio premjeras B. Netanyahu netiesiogiai
pateikia ne mažiau taiklią rekomendaciją mūsų politikams. Į prisispyrusiai jį
kamantinėjusios apžvalgininkės I. Makaraitytės klausimus ar V.Putinas nėra jo
draugas ir koks jo požiūris į Rusiją ir Krymo situaciją, Izraelio premjeras
šyptelėjęs atsakė “Mes turime pakankamai savų problemų”.
*************************************************
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą