2024 m. balandžio 2 d., antradienis

Apskaitos prietaisų parodymų deklaracija ir apskaitos prietaisai su nuotoliniu duomenų perdavimu.

 

Visai atsitiktinai internete užtikau  užtikau:

 https://www.youtube.com/@mozeriozinios

npatreon.com/mozeris

facebook.com/MozerisAlvis

mozeris@protonmail.com

 

 

 

 

 

 

 Sudomino informacija apie išmaniuosius elektros energijos  matavimo prietaisus  -išmaniuosius elektros skaitiklius.

Iš esmės pritardamas laidų autoriui Alviui Mozeriui ir dėkodamas už viešojo vartotojų intereso gynimą, teikiu savo nuomonę dėl apskaitos prietaisų parodymų deklaravimo

Ir š tai ką radau internete:

LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRO ĮSAKYMŲ „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRO 2010 M. VASARIO 11 D. ĮSAKYMO NR. 1-38 „DĖL ELEKTROS ENERGIJOS TIEKIMO IR NAUDOJIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO“ (TAIS NR. 21-29654), „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRO 2020 M. BIRŽELIO 29 D. ĮSAKYMO NR. 1-162 „DĖL BUITINIŲ VARTOTOJŲ SU TIEKĖJAIS SUDAROMŲ ELEKTROS ENERGIJOS PIRKIMO–PARDAVIMO IR PERSIUNTIMO PASLAUGOS TEIKIMO SUTARČIŲ STANDARTINIŲ SĄLYGŲ APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO  (TAIS NR. 21-29653)

DERINIMO PAŽYMA

 

r.

Pastabos ir pasiūlymai

Argumentai, kodėl neatsižvelgta arba atsižvelgta iš dalies į suinteresuotos institucijos pastabas ir pasiūlymus

 

Buitinių vartotojų sąjungos

2021-09-14 raštas Nr. 4, 2021-09-26 raštas Nr.6 

 

 

1.

Susipažinus su dviem Lietuvos Respublikos energetikos ministro įsakymo projektais:

Dėl 2020 m. birželio 29 d. įsakymo Nr. 1-162 „Dėl buitinių vartotojų su tiekėjais sudaromų elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutarčių standartinių sąlygų aprašo patvirtinimo“ pakeitimo ir dėl 2010 m. vasario 11 d. įsakymo Nr. 1-38 „Dėl elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo teikiame sekančias pastabas dėl elektros energijos apskaitos prietaisų rodmenų deklaravimo.

Tiek Civiliniame kodekse, tiek Buhalterinės apskaitos įstatyme, tiek kituose įstatymuose nepavyko surasti nuostatų, susijusių su nupirktų prekių kiekio deklaravimu.

Nes Civilinis kodeksas nustato:

Elektros energija, vanduo ir gamtinės dujos taip pat laikomi prekėmis, jeigu parduodamas jų ribotas tūris arba nustatytas kiekis. Šio kodekso 6.2284 straipsnio tikslais preke laikomas ir nekilnojamasis daiktas, taip pat šilumos ir elektros energija, vanduo, gamtinės dujos.

 

Tokiu būdu Energetikos ministerijos poįstatyminiuose teisės aktuose nustatytas elektros energijos apskaitos prietaisų parodymų – nupirktų prekės kiekių -deklaravimas yra neteisėtas.

Gal ir galima būtų sutikti su nupirktų prekių kiekio deklaravimu abipusiu tiekėjo ir vartotojo susitarimu, jeigu valstybei yra neaktuali tiksli elektros energijos tiekėjų buhalterinė apskaita.

Tačiau vartotojo nupirktų prekių kiekio deklaracija niekaip negali būti jam prievarta poįstatyminiais teisės aktais nustatyta, jeigu mūsų šalis yra teisinė valstybė.

Todėl ministerijai siūlome laikytis LR Konstitucijoje nustatytų nuostatų:

Valstybė gina vartotojo interesus.

Valdžios įstaigos tarnauja žmonėms.

Neatsižvelgta

Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 16 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad energetikos įmonių tarpusavio santykiai, taip pat santykiai su energijos vartotojais grindžiami sutartimis. Energijos perdavimo ir skirstymo, taip pat energijos tiekimo paslaugos buitiniams vartotojams teikiamos sudarius atitinkamą sutartį pagal Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintas standartines sąlygas. Reikalavimai dėl atskirų rūšių energijos tiekimo sutarčių sudarymo nustatomi atskirų energetikos sektorių veiklos teisinius pagrindus reglamentuojančiuose įstatymuose. Elektros energetikos įstatymo (toliau – EEĮ) 46 straipsnyje nustatyta, kad nepriklausomų tiekėjų ir vartotojų tarpusavio santykiai grindžiami šio įstatymo 61 straipsnio 1 dalyje nurodytomis sutartimis (t. y. elektros energijos pirkimo–pardavimo sutartis arba elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartis – toliau sutartis). Su buitiniais vartotojais sudaromos elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartys privalo atitikti energetikos ministro patvirtintame Buitinių vartotojų su tiekėjais sudaromų elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutarčių standartinių sąlygų apraše (toliau – Aprašas) nustatytas sąlygas.

Vadovaujantis EEĮ 48 straipsniu, elektros tinklų operatoriai yra atsakingi už jų valdomais elektros tinklais persiųstos elektros energijos matavimo ir apskaitos organizavimą. Atkreiptinas dėmesys, kad skirstomųjų tinklų operatorius, kaip atsakingas už persiunčiamos elektros energijos apskaitos organizavimą subjektas, turi teisę iš vartotojų, kurių įrenginiai prijungti prie skirstomųjų tinklų, tiekėjo gauti elektros energijos apskaitos rodmenis ar kitą informaciją, reikalingą jų pareigoms ir funkcijoms, nustatytoms EEĮ ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose, atlikti (EEĮ 38 straipsnio 1 punktas). Taip pat Aprašo 22.4 papunktyje buitiniam vartotojui nustatyta pareiga sutartyje nurodytu laiku užrašyti elektros energijos apskaitos prietaisų rodmenis ir deklaruoti juos tiekėjui sutartyje nustatyta tvarka.

Elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisyklių (toliau – Taisyklės) 58.4. papunktyje vartotojams, jei sutartyje nenustatyta kitaip, įtvirtinta pareiga ne vėliau kaip kiekvieno ataskaitinio laikotarpio paskutinę dieną, taip pat prieš pasikeičiant elektros energijos perdavimo, skirstymo ar visuomeninio tiekimo paslaugų kainoms ir (ar) tarifams, užrašyti elektros apskaitos prietaisų rodmenis ir deklaruoti operatoriui ar tiekėjui.  Rodmenų pateikimo formą ir būdą (-us) (elektroninių ryšių priemonėmis, įmokas priimančiose įstaigose ar pan.) pasirenka vartotojas. Rodmenų pateikimo forma ir būdas (-ai) bei jų keitimo tvarka nustatomi sutartyje. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad skirstomųjų tinklų operatoriui užfiksavus faktinius rodmenis ir nustačius skirtumą tarp vartotojo deklaruotų ir operatoriaus užfiksuotų faktinių suvartotos elektros energijos kiekių, šių kiekių sumažėjimą ar padidėjimą operatorius ir (ar) tiekėjas nurodo mokėjimo dokumentuose tą ataskaitinį laikotarpį, kurį operatorius patikrino ir užfiksavo faktinius elektros apskaitos prietaiso rodmenis. Jei pagal operatoriaus užfiksuotus vartotojo elektros apskaitos prietaiso rodmenis, paaiškėja, kad faktiškai suvartotos elektros energijos kiekis yra kitoks nei buvo nurodytas mokėjimo dokumentuose arba rodmenys įvertinami kitą ataskaitinį laikotarpį nei buvo užfiksuoti, tokiu atveju išrašomas ir vartotojui pateikiamas kreditinis dokumentas. Už perskaičiuotą elektros energiją ar jos persiuntimo bei kitas su tuo susijusias paslaugas vartotojas atsiskaito pagal išrašytą kreditinį dokumentą arba kito ataskaitinio laikotarpio mokėjimo dokumentą, kuriuose turi būti įvertinti nustatyti netikslumai (Taisyklių 108 punktas). Atsižvelgiant į išdėstytas nuostatas, manytina, kad galiojantis teisinis reguliavimas yra pakankamas siekiant nustatyti vartotojų suvartojamą elektros energijos kiekį.

 

2.

Dėl elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisyklių projekto.

Buhalterinės apskaitos įstatymas nustato:

3. Nuolatinių ir ilgalaikių paslaugų (energijos, dujų, ryšių, nuomos ir kitų) teikimo pagal sutartis arba paslaugų, įgytų naudojantis telekomunikacijų įranga, praėjusio laikotarpio, kuris negali būti ilgesnis negu vienas mėnuo, apskaitos dokumentai išrašomi ir pateikiami (išsiunčiami) paslaugos gavėjui ne vėliau kaip iki kito mėnesio 10 dienos.

Ūkine veikla nesiverčiantiems fiziniams asmenims Vyriausybės nustatyta tvarka gali būti išrašomi ir pateikiami (išsiunčiami) ne ilgesnio kaip du mėnesiai laikotarpio nuolatinių ir ilgalaikių paslaugų teikimo apskaitos dokumentai.

Taipogi mes neradome įstatymo, kuris buitiniams vartotojams nustatytų pareigą deklaruoti energijos, vandens ir kt. apskaitos prietaisų parodymus.

Todėl apskaitos prietaisų parodymų deklaravimas, tarkime, galimas tik abipusiu sutarimu, žinoma jei tam neprieštarauja Finansų ministerija (dėl apskaitos iškraipymo).

Tikimės teisiškai argumentuoto atsakymo į mūsų pastabą teisės akto projektui Priedas

Neatsižvelgta

Pagal Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo 12 straipsnio 3 dalį nuolatinių ir ilgalaikių paslaugų (energijos, dujų, ryšių, nuomos ir kitų) teikimo pagal sutartis arba paslaugų, įgytų naudojantis telekomunikacijų įranga, praėjusio laikotarpio, kuris negali būti ilgesnis negu vienas mėnuo, apskaitos dokumentai išrašomi ir pateikiami (išsiunčiami) paslaugos gavėjui ne vėliau kaip iki kito mėnesio 10 dienos. Ūkine veikla nesiverčiantiems fiziniams asmenims Vyriausybės nustatyta tvarka gali būti išrašomi ir pateikiami (išsiunčiami) ne ilgesnio kaip du mėnesiai laikotarpio nuolatinių ir ilgalaikių paslaugų teikimo apskaitos dokumentai. Vadovaujantis Buhalterinės apskaitos įstatymo 12 straipsniu, visos ūkinės operacijos turi būti registruojamos apskaitoje bei pagrindžiamos apskaitos dokumentais. Energijos apskaitos prietaisų rodmenų nedeklaravimas netrukdo energijos tiekėjui užregistruoti ūkines operacijas pagal energijos tiekėjų.

 

Papildomai žr. į argumentus pateiktus į  pastabą Nr. 1.

 





_________________

Taigi tokių Įsistatymų, kurie nustatytų vartotojams prievolę deklaruoti jiems tiekiamos energijos, geriamo vandens, karšto vandens  apskaitos prietaisų parodymus, nėra.

Yra tiktai tiekėjų pareiga  nustatytais terminais pateikti vartotojams sąskaitas  už jų patiektą energiją, geriamą vandenį, karštą vandenį.

 Taigi ir apskaitos priemonių parodymų deklaracijos, nustatytos poįstatyminiais teisės aktais, yra neteisėtos.

 Betgi reali situacija tokia, kad vartotojai tuo yra tuo patenkinti.

Kaip ir visas Vilnius yra patenkintas  mokėjimu šilumos tiekėjui už karšto vandens tiekimą, nors jis de fakto jo neruošia.

Taigi yra, kaip yra.

O aš buvau patenkintas, kada  Vilniaus šilumos tiekėjas įrengė karšto vandens skaitiklius su nuotoliniu parodymų nuėmimu.

Nes, kad nurašyti to skaitiklio parodymu,s reikėdavo atsiklaupti ant kelių, pasišvieti su žibintuvėlius ir per padidinamą stiklą tuos parodymus įžvelgti.

Taigi tikrai buvau patenkintas.

Aš paprasti mokėdavau automatiškai, neperskaitęs sąskaitos, kol nepastebėjau, kad porą mėnesiu pagal sąskaitą  karšto vandens nenaudoju.

Paskambinau šilumos tiekėjui ir jis pakeitė apskaitos prietaisą.

Savaime suprantama ,ano  sunaudotas karštas vanduo  buvo  kitų 119 namo vartotojų apmokėtas, kaip ir aš apmoku  analogiškais atvejais.

Nuo tada pasitikėjimas , Vilniaus šilumos tiekėjo karšto vandens skaitikliais su nuotoliniu  jų parodymų  nuėmimu,  susvyravo.

  O visiškai neteko pasitikėjimo, kada du mėnesius iš eilės sąskaitose buvo pateiktas apmokėti 7 litrų karšto vandens sunaudojimas, nors ir gyvenu kaime ir visi čiaupai   užsukti  -gamtinių dujų, geriamo ir karšto vandens .

Pranešus apie tai, šilumos tiekėjas neatvyko patikrinti karšto vandens skaitiklio  parodymų, o tik tradiciškai atsirašė ....

Šiuo metu ir geriamo vandens tiekėjas yra įrengęs apskaitos prietaisą su nuotoliniu parodymų nuėmimu.

Taigi iš vienos pusės 21 amžiaus pasiekimai o iš kitos pusės ....

Prieš kur laiką Kainų komisijos lygiu buvo kilę diskusijos apie karšto vandens apskaitos prietaisų su nuotoliniparodymų nuėmimu patikimumą.

Aš palaikiau nuomonę, kad turi būti tikrinamas visos sistemos patikimumas –nuo apskaitos prietaiso ik sąskaitos išrašymo.

Šios nuomonės ir dabar esu.

  Deja nugalėjo nuomonė, kad pakanka apskaitos prietaiso metrologinės  patikros.

Taigi tokios problemos su apskaitos prietaisais su nuotoliniu parodymų nuėmimu.

O kokios problemos su išmaniaisiais elektros skaitikliais –kitame straipsnyje ir Mozerio žiniose.

************************************

Visuotinė lietuvių enciklopedija

 deklaracija

deklarãcija (lot. declaratio – pareiškimas, paaiškinimas), įvairių duomenų apyskaita, paskelbimas, pranešimas valstybės institucijoms (pvz., mokesčių inspekcijai, muitinei, migracijos tarnybai) šalies įstatymų ir ekonomikos taisyklių nustatyta tvarka ir būdais. Deklaracijos duomenys reikalingi įvairiems mokesčiams, muitams apskaičiuoti, ekonomikos subjektų veiklai kontroliuoti ir kitiems tikslams. Gali būti mokesčių deklaracija (pvz., juridinių asmenų pajamų mokesčio, pelno mokesčio, prekių apyvartos mokesčio, cukraus mokesčio, atskaitymų kelių priežiūrai, gyventojų turto ir pajamų), muitinės deklaracija (pvz., per valstybės sieną vežamų prekių, registruoto bagažo), turto deklaracija (pvz., gyventojų turto ir pajamų, juridinių asmenų nekilnojamojo turto, individualiai veiklai naudojamo ilgalaikio materialiojo turto), gyvenamosios vietos deklaracija, su konkrečia veikla susijusių asmenų deklaracija, pvz., privačių interesų (tokios deklaracijos privalomos valstybės tarnybos pareigūnams, teisėjams, prokurorams ir kitiems), pavojingų medžiagų siuntėjo, nefasuotų naftos produktų sandėliavimo ir prekybos vietų deklaracija.

 Asmuo, pateikiantis (pildantis) deklaraciją, vadinamas deklarantu.

 -------------------

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą