Visai atsitiktinai internete užtikau
užtikau:
https://www.youtube.com/@mozeriozinios
npatreon.com/mozeris
facebook.com/MozerisAlvis
mozeris@protonmail.com
|
Sudomino informacija apie išmaniuosius elektros energijos
matavimo prietaisus -išmaniuosius elektros skaitiklius.
Iš esmės pritardamas laidų autoriui Alviui Mozeriui ir
dėkodamas už viešojo vartotojų intereso gynimą, teikiu savo nuomonę dėl
apskaitos prietaisų parodymų deklaravimo
Ir š tai ką radau internete:
LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRO ĮSAKYMŲ „DĖL
LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRO 2010 M. VASARIO 11 D.
ĮSAKYMO NR. 1-38 „DĖL ELEKTROS ENERGIJOS TIEKIMO IR NAUDOJIMO TAISYKLIŲ
PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO“ (TAIS NR. 21-29654), „DĖL LIETUVOS
RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRO 2020 M. BIRŽELIO 29 D. ĮSAKYMO NR.
1-162 „DĖL BUITINIŲ VARTOTOJŲ SU TIEKĖJAIS SUDAROMŲ ELEKTROS ENERGIJOS
PIRKIMO–PARDAVIMO IR PERSIUNTIMO PASLAUGOS TEIKIMO SUTARČIŲ STANDARTINIŲ SĄLYGŲ
APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO (TAIS NR. 21-29653)
DERINIMO PAŽYMA
r.
|
Pastabos ir pasiūlymai
|
Argumentai, kodėl neatsižvelgta arba
atsižvelgta iš dalies į suinteresuotos institucijos pastabas ir pasiūlymus
|
|
Buitinių vartotojų sąjungos
2021-09-14 raštas Nr. 4, 2021-09-26 raštas Nr.6
|
|
|
1.
|
Susipažinus su dviem Lietuvos Respublikos energetikos ministro įsakymo
projektais:
Dėl 2020 m. birželio 29 d. įsakymo Nr. 1-162 „Dėl buitinių vartotojų su
tiekėjais sudaromų elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo
paslaugos teikimo sutarčių standartinių sąlygų aprašo patvirtinimo“ pakeitimo
ir dėl 2010 m. vasario 11 d. įsakymo Nr. 1-38 „Dėl elektros energijos tiekimo
ir naudojimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo teikiame sekančias
pastabas dėl elektros energijos apskaitos prietaisų rodmenų
deklaravimo.
Tiek Civiliniame kodekse, tiek Buhalterinės apskaitos įstatyme, tiek
kituose įstatymuose nepavyko surasti nuostatų, susijusių su nupirktų prekių
kiekio deklaravimu.
Nes Civilinis kodeksas nustato:
Elektros energija, vanduo ir gamtinės dujos taip
pat laikomi prekėmis, jeigu parduodamas jų ribotas tūris arba
nustatytas kiekis. Šio kodekso 6.2284 straipsnio tikslais preke laikomas ir
nekilnojamasis daiktas, taip pat šilumos ir elektros energija, vanduo,
gamtinės dujos.
Tokiu būdu Energetikos ministerijos poįstatyminiuose teisės aktuose
nustatytas elektros energijos apskaitos prietaisų parodymų – nupirktų prekės
kiekių -deklaravimas yra neteisėtas.
Gal ir galima būtų sutikti su nupirktų prekių kiekio deklaravimu abipusiu
tiekėjo ir vartotojo susitarimu, jeigu valstybei yra neaktuali tiksli
elektros energijos tiekėjų buhalterinė apskaita.
Tačiau vartotojo nupirktų prekių kiekio deklaracija niekaip negali būti
jam prievarta poįstatyminiais teisės aktais nustatyta, jeigu mūsų
šalis yra teisinė valstybė.
Todėl ministerijai siūlome laikytis LR Konstitucijoje nustatytų nuostatų:
Valstybė gina vartotojo interesus.
Valdžios įstaigos tarnauja žmonėms.
|
Neatsižvelgta
Lietuvos Respublikos
energetikos įstatymo 16 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad energetikos įmonių
tarpusavio santykiai, taip pat santykiai su energijos vartotojais grindžiami
sutartimis. Energijos perdavimo ir skirstymo, taip pat energijos tiekimo
paslaugos buitiniams vartotojams teikiamos sudarius atitinkamą sutartį pagal
Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintas standartines sąlygas.
Reikalavimai dėl atskirų rūšių energijos tiekimo sutarčių sudarymo nustatomi
atskirų energetikos sektorių veiklos teisinius pagrindus reglamentuojančiuose
įstatymuose. Elektros energetikos įstatymo (toliau – EEĮ) 46 straipsnyje nustatyta,
kad nepriklausomų tiekėjų ir vartotojų tarpusavio santykiai grindžiami
šio įstatymo 61 straipsnio 1 dalyje nurodytomis sutartimis (t.
y. elektros energijos pirkimo–pardavimo sutartis arba elektros energijos
pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartis – toliau
sutartis). Su buitiniais vartotojais sudaromos elektros energijos
pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartys privalo atitikti
energetikos ministro patvirtintame Buitinių vartotojų su tiekėjais sudaromų
elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo
sutarčių standartinių sąlygų apraše (toliau – Aprašas) nustatytas sąlygas.
Vadovaujantis EEĮ 48 straipsniu,
elektros tinklų operatoriai yra atsakingi už jų
valdomais elektros tinklais persiųstos elektros energijos matavimo ir
apskaitos organizavimą. Atkreiptinas dėmesys, kad skirstomųjų tinklų operatorius, kaip atsakingas už
persiunčiamos elektros energijos apskaitos organizavimą subjektas, turi teisę
iš vartotojų, kurių įrenginiai prijungti prie skirstomųjų tinklų, tiekėjo
gauti elektros energijos apskaitos rodmenis ar kitą informaciją, reikalingą
jų pareigoms ir funkcijoms, nustatytoms EEĮ ir jo įgyvendinamuosiuose teisės
aktuose, atlikti (EEĮ 38 straipsnio 1 punktas). Taip pat Aprašo
22.4 papunktyje buitiniam vartotojui nustatyta pareiga sutartyje nurodytu laiku užrašyti elektros energijos
apskaitos prietaisų rodmenis ir deklaruoti juos tiekėjui sutartyje nustatyta
tvarka.
Elektros energijos tiekimo ir
naudojimo taisyklių (toliau – Taisyklės) 58.4.
papunktyje vartotojams, jei sutartyje
nenustatyta kitaip, įtvirtinta pareiga ne vėliau kaip kiekvieno ataskaitinio
laikotarpio paskutinę dieną, taip pat prieš pasikeičiant elektros energijos
perdavimo, skirstymo ar visuomeninio tiekimo paslaugų kainoms ir (ar)
tarifams, užrašyti elektros apskaitos prietaisų rodmenis ir deklaruoti
operatoriui ar tiekėjui. Rodmenų pateikimo formą ir būdą (-us)
(elektroninių ryšių priemonėmis, įmokas priimančiose įstaigose ar pan.)
pasirenka vartotojas. Rodmenų pateikimo forma ir būdas
(-ai) bei jų keitimo tvarka nustatomi
sutartyje. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad skirstomųjų tinklų
operatoriui užfiksavus faktinius rodmenis ir nustačius skirtumą tarp
vartotojo deklaruotų ir operatoriaus užfiksuotų faktinių suvartotos elektros
energijos kiekių, šių kiekių sumažėjimą ar padidėjimą operatorius ir (ar)
tiekėjas nurodo mokėjimo dokumentuose tą ataskaitinį laikotarpį, kurį
operatorius patikrino ir užfiksavo faktinius elektros apskaitos prietaiso
rodmenis. Jei pagal operatoriaus užfiksuotus vartotojo elektros apskaitos
prietaiso rodmenis, paaiškėja, kad faktiškai suvartotos elektros energijos
kiekis yra kitoks nei buvo nurodytas mokėjimo dokumentuose arba rodmenys
įvertinami kitą ataskaitinį laikotarpį nei buvo užfiksuoti, tokiu atveju
išrašomas ir vartotojui pateikiamas kreditinis dokumentas. Už perskaičiuotą
elektros energiją ar jos persiuntimo bei kitas su tuo susijusias paslaugas
vartotojas atsiskaito pagal išrašytą kreditinį dokumentą arba kito
ataskaitinio laikotarpio mokėjimo dokumentą, kuriuose turi būti įvertinti
nustatyti netikslumai (Taisyklių 108 punktas). Atsižvelgiant į išdėstytas
nuostatas, manytina, kad galiojantis teisinis reguliavimas yra pakankamas
siekiant nustatyti vartotojų suvartojamą elektros energijos kiekį.
|
|
2.
|
Dėl elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisyklių projekto.
Buhalterinės apskaitos įstatymas nustato:
3. Nuolatinių ir ilgalaikių paslaugų (energijos, dujų, ryšių, nuomos ir
kitų) teikimo pagal sutartis arba paslaugų, įgytų naudojantis
telekomunikacijų įranga, praėjusio laikotarpio, kuris negali būti ilgesnis
negu vienas mėnuo, apskaitos dokumentai išrašomi ir pateikiami (išsiunčiami)
paslaugos gavėjui ne vėliau kaip iki kito mėnesio 10 dienos.
Ūkine veikla nesiverčiantiems fiziniams asmenims Vyriausybės nustatyta
tvarka gali būti išrašomi ir pateikiami (išsiunčiami) ne ilgesnio kaip du
mėnesiai laikotarpio nuolatinių ir ilgalaikių paslaugų teikimo apskaitos
dokumentai.
Taipogi mes neradome įstatymo, kuris buitiniams vartotojams
nustatytų pareigą deklaruoti energijos, vandens ir kt. apskaitos
prietaisų parodymus.
Todėl apskaitos prietaisų parodymų deklaravimas, tarkime, galimas tik
abipusiu sutarimu, žinoma jei tam neprieštarauja Finansų ministerija (dėl
apskaitos iškraipymo).
Tikimės teisiškai argumentuoto atsakymo į mūsų pastabą teisės akto
projektui Priedas
|
Neatsižvelgta
Pagal Lietuvos Respublikos buhalterinės
apskaitos įstatymo 12 straipsnio 3 dalį nuolatinių ir ilgalaikių paslaugų
(energijos, dujų, ryšių, nuomos ir kitų) teikimo pagal sutartis arba
paslaugų, įgytų naudojantis telekomunikacijų įranga, praėjusio laikotarpio,
kuris negali būti ilgesnis negu vienas mėnuo, apskaitos dokumentai išrašomi
ir pateikiami (išsiunčiami) paslaugos gavėjui ne vėliau kaip iki kito mėnesio
10 dienos. Ūkine veikla nesiverčiantiems fiziniams asmenims Vyriausybės
nustatyta tvarka gali būti išrašomi ir pateikiami
(išsiunčiami) ne ilgesnio kaip du mėnesiai laikotarpio nuolatinių ir
ilgalaikių paslaugų teikimo apskaitos dokumentai. Vadovaujantis
Buhalterinės apskaitos įstatymo 12 straipsniu, visos ūkinės operacijos turi
būti registruojamos apskaitoje bei pagrindžiamos apskaitos dokumentais.
Energijos apskaitos prietaisų rodmenų nedeklaravimas netrukdo energijos
tiekėjui užregistruoti ūkines operacijas pagal energijos tiekėjų.
Papildomai žr. į argumentus pateiktus į pastabą Nr. 1.
|
|
|
|
|
|
_________________
Taigi tokių Įsistatymų, kurie nustatytų vartotojams
prievolę deklaruoti jiems tiekiamos energijos, geriamo vandens, karšto vandens apskaitos prietaisų parodymus, nėra.
Yra tiktai tiekėjų pareiga nustatytais terminais pateikti vartotojams
sąskaitas už jų patiektą energiją,
geriamą vandenį, karštą vandenį.
Taigi ir apskaitos priemonių parodymų deklaracijos, nustatytos poįstatyminiais teisės aktais, yra neteisėtos.
Betgi reali situacija tokia, kad vartotojai tuo yra tuo
patenkinti.
Kaip ir visas Vilnius yra patenkintas mokėjimu šilumos tiekėjui už
karšto vandens tiekimą, nors jis de fakto jo neruošia.
Taigi yra, kaip yra.
O aš buvau patenkintas, kada Vilniaus šilumos tiekėjas įrengė karšto
vandens skaitiklius su nuotoliniu parodymų nuėmimu.
Nes, kad nurašyti to skaitiklio parodymu,s reikėdavo
atsiklaupti ant kelių, pasišvieti su žibintuvėlius ir per padidinamą stiklą
tuos parodymus įžvelgti.
Taigi tikrai buvau patenkintas.
Aš paprasti mokėdavau automatiškai, neperskaitęs
sąskaitos, kol nepastebėjau, kad porą mėnesiu pagal sąskaitą karšto vandens nenaudoju.
Paskambinau šilumos tiekėjui ir jis pakeitė apskaitos
prietaisą.
Savaime suprantama ,ano
sunaudotas karštas vanduo buvo kitų 119 namo vartotojų apmokėtas, kaip ir aš
apmoku analogiškais atvejais.
Nuo tada pasitikėjimas , Vilniaus šilumos tiekėjo karšto
vandens skaitikliais su nuotoliniu jų
parodymų nuėmimu, susvyravo.
O visiškai neteko pasitikėjimo, kada du
mėnesius iš eilės sąskaitose buvo pateiktas apmokėti 7 litrų karšto vandens sunaudojimas,
nors ir gyvenu kaime ir visi čiaupai užsukti -gamtinių dujų, geriamo ir karšto
vandens .
Pranešus apie tai, šilumos tiekėjas neatvyko patikrinti karšto
vandens skaitiklio parodymų, o tik
tradiciškai atsirašė ....
Šiuo metu ir geriamo vandens tiekėjas yra įrengęs
apskaitos prietaisą su nuotoliniu parodymų nuėmimu.
Taigi iš vienos pusės 21 amžiaus pasiekimai o iš kitos
pusės ....
Prieš kur laiką Kainų komisijos lygiu buvo kilę diskusijos
apie karšto vandens apskaitos prietaisų su nuotoliniparodymų nuėmimu patikimumą.
Aš palaikiau nuomonę, kad turi būti tikrinamas visos sistemos
patikimumas –nuo apskaitos prietaiso ik sąskaitos išrašymo.
Šios nuomonės ir dabar esu.
Deja nugalėjo nuomonė, kad pakanka apskaitos
prietaiso metrologinės patikros.
Taigi tokios problemos su apskaitos prietaisais su
nuotoliniu parodymų nuėmimu.
O kokios problemos su išmaniaisiais elektros skaitikliais
–kitame straipsnyje ir Mozerio žiniose.
************************************
Visuotinė
lietuvių enciklopedija
deklaracija
deklarãcija (lot. declaratio –
pareiškimas, paaiškinimas), įvairių duomenų apyskaita, paskelbimas, pranešimas
valstybės institucijoms (pvz., mokesčių inspekcijai, muitinei, migracijos
tarnybai) šalies įstatymų ir ekonomikos taisyklių nustatyta tvarka ir būdais.
Deklaracijos duomenys reikalingi įvairiems mokesčiams, muitams apskaičiuoti,
ekonomikos subjektų veiklai kontroliuoti ir kitiems tikslams. Gali būti
mokesčių deklaracija (pvz., juridinių asmenų pajamų mokesčio, pelno mokesčio,
prekių apyvartos mokesčio, cukraus mokesčio, atskaitymų kelių priežiūrai,
gyventojų turto ir pajamų), muitinės deklaracija (pvz., per valstybės sieną
vežamų prekių, registruoto bagažo), turto deklaracija (pvz., gyventojų turto ir
pajamų, juridinių asmenų nekilnojamojo turto, individualiai veiklai naudojamo
ilgalaikio materialiojo turto), gyvenamosios vietos deklaracija, su konkrečia
veikla susijusių asmenų deklaracija, pvz., privačių interesų (tokios
deklaracijos privalomos valstybės tarnybos pareigūnams, teisėjams, prokurorams
ir kitiems), pavojingų medžiagų siuntėjo, nefasuotų naftos produktų
sandėliavimo ir prekybos vietų deklaracija.
Asmuo,
pateikiantis (pildantis) deklaraciją, vadinamas deklarantu.
-------------------
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą