Kolektyvinis kauniečių K R E I P I M A S I S
2017-09- 21
LR Ministrui Pirmininkui SAULIUI SKVERNELIUI
LR Seimo Energetikos komisijos pirmininkui
VIRGILIJUI
PODERIUI
VKEK komisijos pirmininkei INGAI ŽILIENEI
LR Prezidentei DALIAI GRYBAUSKAITEI
Informacijai (e.paštu)
Buitinių vartotojų
sąjungos prezidentui ANTANUI MIŠKINIUI
Energetikos
ekspertui RIMANTUI ZABARAUSKUI
VVTA tarnybos
direktoriaus pavaduotojui TAURINTUI
RUDŽIUI
LR Seimo Aplinkos
apsaugos komiteto pirmininkui KĘSTUČIUI
MAŽEIKAI
Kauno Merui VISVALDUI MATIJOŠAIČIUI
Dėl
viešojo intereso su Geriamojo vandens (GV) tiekėju atsiskaityti pagal
butuose įrengtus vandens (šalto ir karšto) skaitiklius kai karštas vanduo (KV) ruošiamas
daugiabučio šilumos punkte
KV ruošiant
daugiabučio Šilumos punkte KV tiekėjo n ė r a.
Į daugiabutį
patiekto GV dalis šalto vandens vamzdynais vartotojus pasiekia per butuose
įrengtus šalto GV skaitiklius. Kita GV dalis prateka pro Šilumos punkte įrengtą
šilumokaitį ir karštame stovyje (apie 55
C laipsnių) cirkuliuodama KV vamzdynuose vartotojus pasiekia per butuose įrengtus
KV skaitiklius. Už pašildyto vandens kokybę atsako namo gyventojų lėšomis
samdomas, teisės aktais reglamentuotas pareigas, teises bei kvalifikaciją
turintis, pastato Šildymo ir KV sistemų Prižiūrėtojas.
Atsiskaitymas už šaltą GV, perkamą pagal butų GV skaitiklius –
aiškus
Dėl „apskaitos prietaisų paklaidų“ į GV kainą įskaičiuojama 10% nuostolių (kai nėra nuotolinio duomenų nuskaitymo)- taip skelbia Kainų komisijos nutarimas.
Pastaba. Matomai įvertinama ir kažkas daugiau, nes pav. Kaune
perkant GV bute (ne Įvade) kaina didesnė 14%
„KV skaitiklis - GV, sunaudoto
su KV, matavimo prietaisas“ – ne fantazija,
o realybę
atspindinti nuostata
Pašildyto (nuo 4
iki 55 C laipsnių) vandens tankis sumažėja apie 1,5%. Todėl akivaizdu, kad 1 kub.m. KV – sunaudojama šalto GV apie 1,5% mažiau, ir formuluote „KV skaitiklis - GV, sunaudoto su KV,
matavimo prietaisas“ - nesukuria nuostolių GV tiekėjui. Tai tolygu teiginiui, kad GV, sunaudoto su KV, pirkimo/pardavimo
vieta- Butas, apskaitos prietaisas - KV
skaitiklis, vandens kaina ta pati kaip GV su įskaičiuotais „apskaitos prietaisų paklaidų“ nuostoliais
Pastaba. Minėta formuluotė buvo įrašyta 2008 m. Ūkio
ministerijos patvirtintose Šilumos vartojimo ir tiekimo taisyklėse (toliau –
Taisyklės). Sukilo Lietuvos vandens tiekėjų asociacija (LVTA), nes Ūkio
ministerijai „nesuteikti įgaliojimai
reglamentuoti GV tiekimo veiklą“(2009-01-28 raštas Nr. 20 Prezidentas
S. Benikasas)
Atsiskaitymas už GV, sunaudotą
su KV, – biurokratinėje sumaištyje: kodėl?
Sujaukto reglamentavimo
a š i s - mistifikacija (Mistifikacija – sąmoningas ir išradingas klaidinimas) GV nuostolių, esą,
susidarančių, kai GV vanduo prateka šilumokaičiu ir, karštame stovyje
cirkuliuodamas namo vamzdynuose, pasiekia butuose įrengtus KV skaitiklius. Minėto
Mito galia atsiskleidė 2014 m.
naujos redakcijos GV tiekimo įstatymo priėmimo Seime išvakarėse, svarstant
projektą Aplinkos komiteto posėdyje.
Pagal LVTA prezidentą B. MIEŽUTAVIČIŲ, esą, jei GV, sunaudoto su KV, pirkimo/pardavimo riba
bus Butas „KV gamybos ir tiekimo nuostoliai bus perkelti GV tiekėjams“.
Toks teiginys, matomai, atėmė žadą
buvusiam Seimo Aplinkos komiteto pirmininkui A. SALAMAKINUI, nes jis nebevykdė
įsipareigojimo ir viceministro A. PETKAUS
inicijuoto Pasiūlymo GV tiekimo įstatymo projekto pakeitimui Komiteto narių svarstymui nebepateikė
Pastaba. Plačiau
kolektyviniame kauniečių rašte Premjerui A. BUTKEVIČIUI (2016-02-18
„Dėl situacijos, kai valstybinę Vandens ūkio politiką formuoja LOBISTAI“), Vyriausybės kanceliarijos persiųstame Energetikos ir
Aplinkos apsaugos ministerijoms. Su minėtu raštu supažindintos VKEK
komisija, VVTA tarnyba ir Prezidentūra
Minėto Mito išdavoje, pagal 2014 m. redakcijos GV tiekimo
įstatymo 35 str. GV karštam vandeniui ruošti perkamas per fiktyvų KV tiekėją
arba gyventojų atstovą
Todėl netrukus prasidėjo 2-jo
KV apsirūpinimo būdo (toliau - 2KVA būdas)
„tobulinimas“
Premjero A. BUTKEVIČIAUS Vyriausybės 2015-02-18 nurodymu
2KVA būdo tobulinimui sukurtoje Darbo grupėje bendro sutarimo nepasiekta
Kai du nesusikalba - reikia trečiojo. Tuo trečiuoju tapo A. SKARDŽIAUS vadovaujama Seimo
Energetikos komisija, dėl kurios siūlymų Ministro Pirmininko pavedimu Aplinkos ministerija (viceministras A. GENEVIČIUS)
parengė GV tiekimo įstatymo Nr. X-764 3,
32 ir 35 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą
TAIS Nr. 16-5295 (toliau – Projektas)
Projektas – revoliucinis, nes butuose įrengti vandens skaitikliai, skirti Įvade išmatuoto vandens paskirstymui. Tai, tartum, biurokratinė sąlyga: į daugiabutį
patiekto GV dalį, sunaudotą su KV, pirkti per fiktyvų KV tiekėją, arba „pasirinkus
2KVA būdą“, visą GV pirkti per
vandens Skirstytoją - butų savininkų pasirinktą atstovą. Tokiu atstovu/Skirstytoju gali būti ir GV tiekėjas, kuriam (už vandens paskirstymą
(pagal Apraše numatytą tvarką) vartotojai
mokės „Kainų Komisijos nustatyto
dydžio atlyginimą“.
Permainų v i l t i s buvo siejama su šios kadencijos profesionalų Vyriausybe.
Buvo tikimasi drąsos ir sumanumo, kad, nepasiduodant vandens tiekėjų lobistų kuriamų
m i t ų įtakai, bus atstovaujamas viešasis
interesas.
Tokia v i l t i s atrodė reali, kai Aplinkos
viceministru (atsakingu už vandens ūkio politiką) buvo paskirtas MINDAUGAS
GUDAS, aplinkos inžinerijos ir vandentvarkos
specialistas, parašęs dr. disertaciją apie Lietuvos upių vandens būklę. Tokio išsilavino
asmenybė neabejotinai supranta, kad GV pratekėjimas šilumokaičiu ir todėl, kad vanduo karštame
stovyje cirkuliuoja daugiabučio vamzdyne,
papildomų vandens nuostolių nesukuria.
Todėl nuostabu,
kad Aplinkos ministerijos (toliau – Ministerijos) organizuotame pasitarime,
kuriame svarstomas „2KVA būdo reglamentavimo įgyvendinimas“, viceministras M.GUDAS
nedalyvauja. Tarp 15 dalyvių – galinga neformalių lobistų (save laikančių gamybiniais patarėjais) komanda – LVTA Prezidentas,
Advokatė ir Direktorius (pasitarimo 2014-04-24 protokolas Nr.D4-60)
Naujosios profesionalų Vyriausybės požiūris į esamą situaciją atsispindi Internete paskelbtuose LR
Vyriausybės posėdžio 2017-06-28 22
punkto dokumentuose „Dėl A. MIŠKINIO
peticijoje išdėstytų reikalavimų ir siūlymų tenkinimo“. Iš minėtų dokumentų
paaiškėjo kad:
·
Ministerijai pavesta per 3 mėnesius pateikti Vyriausybei GV tiekimo projektą, kuriame „būtų nustatytos GV tiekėjo teisės ir pareigos kai daugiabučių
gyventojai ŠŪ įstatyme nustatyta tvarka pasirenka 2KVA būdą“
·
Galima naujos biurokratinės revoliucijos b o m b a
- Vyriausybės pavedimas Ministerijai
apsvarstyti poreikį ir galimybes „stiprinti DNS bendrijas, kad
jos galėtų atsiskaityti su visais komunalinių paslaugų teikėjais“ ir
prireikus pateikti teisės aktų projektus.
Komentaras (pagal Ministro K.Navicko 2017-06-08 raštą Nr.(19-2)-D8-4157 iš minėtų
dokumentų)
Neaišku kuo Ministerijos ruošiamas GV tiekimo įstatymo pakeitimo projektas
(toliau – Ministerijos Projektas) skirsis nuo Projekto (viceministro A. Genevičiaus palikimo), nes vandens skaitikliai -
„neatsiskaitomieji“, taigi taip pat skirti paskirstymui.
Tačiau paaiškėjo kuo susirūpinusi, 2KVA būdą įgyvendinanti, K. NAVICKO
vadovaujama Ministerija. Pasirodo „pasitaiko
atvejų kai įgalioto asmens nėra“ ir tokio asmens funkcijas vykdo GV
tiekėjas. Tačiau tam GV tiekėjui kyla neaiškumų „kaip apskaičiuojamas butuose suvartoto GV karštam vandeniui ruošti
kiekis, kaip jis paskirstomas, koks asmuo atsakingas už jo skirstymą ir
mokėjimo dokumentų butų savininkams
pateikimą“. Ir štai tuomet kažkuriam iš Ministerijos profesionalų
gimsta „geneali“ idėja – keisti
DNS bendrijų įstatymą, siekiant „praplėsti
bendrijų galimybes atstovaujant gyventojams ir atsiskaitant su tiekėjais“
Minėtos idėjos įgyvendinimas – panašus į pirmą žingsnį daugiabučių komunų link! Todėl turi būti ir kitas pasirinkimas -. AB „Klaipėdos vanduo“ pavyzdys
Tai turėtų praskaidrinti Ministerijos rūpesčius
dėl GV tiekėjui kylančių neaiškumų „kai
įgalioto asmens nėra“. AB „Klaipėdos
vanduo“ nereikia „įgalioto asmens“,
nes vartotojai už GV, sunaudotą su KV, atsiskaito tiesiogiai pagal butuose
įrengtus KV skaitiklius. Tai reiškia - pripažįsta juos GV, sunaudoto su KV,
matavimo prietaisu. Bendrovė įrengia (keičia) Įvadinius ir buitinius šalto
bei KV skaitiklius.
Pastaba. „AB
„Klaipėdos vanduo“ 2014 m. GV, skirto KV gamybai, nuostoliai sudarė 5,4%, atėmus 10%, įskaičiuotų į kainą“. Tai
parašyta viceministro A Genevičiaus
rašte (2016-10-19 Nr.(19-2)-D8-7897). „Dėl A. MIŠKINIO peticijoje išdėstytų
reikalavimų ir siūlymų tenkinimo“ projekto.
Kodėl Ministerija ignoruoja AB „Klaipėdos vanduo“
situaciją?
Ypač esamu atveju, kai Ministerija ėmėsi didelės atsakomybes
– pagal Ministerijos Projektą, Energetikos ministerija turės parengti ŠŪ
teisės aktų pakeitimų projektą.
Todėl Ministerija privalo žinoti, kad
- 1-jo KV
apsirūpinimo būdo jau nėra, nes grupinės boilerinės, iš kurių buvo
tiekiamas centralizuotai paruoštas KV - p r a e i t i s. Jas palaipsniui
uždarinėjant buvo p a s i r e n k a m a - KV ruošti daugiabučio šilumos
punkte ar individualiai butuose. Todėl iki šiol galiojantis
reikalavimas „rinktis“ KV
tiekėją arba KV apsirūpinimo būdą – akivaizdus biurokratinis blūdas
- „Vaiduoklį – KV tiekėją – seniai reikėjo pamiršti!” Tai sako ne minios berniukas iš Anderseno
pasakos, o Energetikos ekspertas R. ZABARAUSKAS („Karšto vandens čiaupo galvosūkis –
neįveikiamas“ 2015-11-23 „Lietuvos
žinios“).
Manome, kad Ministerijos Projektas turėtų atspindėti ne biurokratinio blūdo tęsinį, o realią situaciją – aiškų
Atsiskaitymo reglamentavimą už visą į namą patiektą GV, kai „KV ruošiamas daugiabučio
šilumos punkte“.
Ministerijai žinomas (turėtų būti žinomas ir
pasikeitusiems vadovams) kauniečių pateiktas Atsiskaitymo Modelis už visą į daugiabutį patiekto GV kiekį (kolektyviniai kauniečių 2016-05-26 ir 2016-07-16 raštai „Dėl
Projekto“ Premjerui A. Butkevičiui - persiųsti Ministerijai).
Pagrindinės tokio Atsiskaitymo Modelio įgyvendinimo
nuostatos:
1. Pripažįstama kad „KV
skaitiklis - GV kiekio, sunaudoto su KV, matavimo prietaisas“. Todėl Šalto ir
KV skaitiklius butuose įrengia ir kontroliuoja GV tiekėjas.
2. Atsiskaitant
pagal butuose įrengtų šalto ir KV skaitiklių rodmenis - vandens kaina ta pati kaip šalto GV su
įskaičiuotais „apskaitos prietaisų paklaidų“ nuostoliais.
3. Dėl apskaitos prietaisų
paklaidų ir galimo nevienalaikio buitinių (šalto bei karšto) vandens skaitiklių
rodmenų deklaravimo atskirais mėnesiais gali gautis nesutapimai su Įvadinio GV
skaitiklio rodmenimis tiek į neigiamą tiek į teigiamą pusę. Nesutapimai turi
būti žinomi vartotojams. Todėl vartotojams pateikiamose Sąskaitose turi būti papildoma informacija:
Įvadinio GV skaitiklio rodmenys ir namo
deklaruotas GV kiekis (pagal Šalto ir KV
skaitiklius).
4. Metų gale nustatomas deklaruoto GV (pagal Šalto ir KV skaitiklius) ir į
daugiabutį patiekto pagal Įvadinį skaitiklį GV metinio kiekio skirtumas.
Esant metrologijos reikalavimus atitinkančiai ir kontroliuojamai visai daugiabučio
GV apskaitai (dėl skirtumo susidarantys ir viršijantys įskaitytus į GV kainą) nuostoliai
išdalinami Butams po lygiai, arba taikoma kita Kainų Komisijos įteisinta GV
nuostolių išdalinimo tvarka.
5. Įvadinis skaitiklis ir visi
butuose įrengti buitiniai (šalto ir karšto) skaitikliai turi atitikti
metrologijos reikalavimus – už tai atsakingas GV tiekėjas
Primename tokio Atsiskaitymo Modelio PRIVALUMUS:
1 Skaidrumas – atsiskaitoma
pagal Butuose įrengtų vandens skaitiklių rodmenis oficialiai įteisintu GV
tarifu. Vartotojai turi galimybę kas mėnesį stebėti viso namo deklaruoto ir Įvadiniu skaitikliu
išmatuoto vandens kiekio nesutapimus, ir kontroliuoti metų gale susidariusius
ir padengiamus Nuostolius (viršijančius įskaitytus į kainą);
2. Atsiskaitoma už visą į
daugiabutį patiekiamą GV kiekį – GV tiekėjai ir
jų lobistai nebeturi galimybės
manipuliuoti „patiriamais“ neapmokėtais
GV nuostoliais;
3. Sutvarkyta GV apskaita – GV tiekėjai atsakingi, kad visų Butų vandens
skaitikliai (Šalto ir Karšto) atitiktų metrologinius reikalavimus, o sąskaitose būtų Įvadinio GV skaitiklio
rodmenys ir viso deklaruoto Vandens
kiekis.
Buvo prašoma konkrečių veiksmų, kad GV tiekimo įstatymo
pakeitimo įstatymo Projekte tarp „laisvės nuspręsti“ ką rinktis, būtų ir Atsiskaitymo Modelį atspindinčios nuostatos.
Gautas atsakymas - kad „Aplinkos ministerija įvertins pateiktus pasiūlymus“ , kad būsime
informuoti „paskelbus Įstatymo projektą
TAIS“ (Viceministro
A.Genevičiaus raštas 2016-08-10 Nr.(19-2)D8-6249).
Prie šiame rašte išdėstytų faktų pridedame dviejų Kauno daugiabučių analizę,
parodančią kaip remiantis vartotojų
informacija apie GV,
sunaudoto su KV, kiekį (deklaruotą pagal KV skaitiklius),
Šilumos tiekėjas paskirsto šilumą GV
pašildymui ir temperatūros palaikymui. Manome, kad tai labai aktualu
Energetikos ministerijai ir Kainų Komisijai.
Tikimės Energetikos komisijos Pirmininko dėmesio esamai situacijai, kai į biurokratinio blūdo tęsinį įtraukiama
naujoji profesionalų Vyriausybė
Tikimės Kainų Komisijos Šilumos ir vandens departamento dėmesio poreikiui sukurti Šilumos paskirstymo metodus, kai karštas vanduo netiekiamas –
ruošiamas daugiabučio šilumos punkte
Pabrėžtinai prašome LR Ministro
PIRMININKO ir LR PREZIDENTĖS konkrečių veiksmų, kad kauniečių pateiktas Atsiskaitymo
Modelis būtų dalykiškai išanalizuotas ir Ministerijos Projekte būtų numatytas atsiskaitymas
už Geriamąjį vandenį pagal butuose įrengtus (šalto ir karšto) vandens
skaitiklius.
Priedas. 1
dokumentas (10 lapų) ir sąskaitų pavyzdžiai.
Pagarbiai,
Šio Rašto rengėja techn. m. dr. DAIVA VALENTAITĖ...........parašas
gyv. V.Krėvės pr.
69-45, Kaune tel. 8 37 779319
arba 8 60517752
e.paštas: daizita2000@yahoo.com
DNS
Bendrija
|
Bendrijos
Adresas
|
Pirmininko
Vardas ir Pavardė
telefonas
|
Parašas
|
24 DNS bendrijų pirmininkų parašai
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą