Pirkėjų, paslaugų
naudotojų, visko ką tik jie nupirko (žiurkėms nuodus, šunims maistą,
skalbimo priemones, duoną, elektros energiją, pieną, televizorius, kompiuterius, gamtines dujas ir
t..), „vartotojų“ švietimas turėtų būti viešasis interesas.
Kodėl turėtų būti ???
Todėl, kad valdžia nelabai tuo suinteresuota, o tie „vartotojai“
yra labai jau nelinkę šviestis, nes jie vis dar nesuvokia,
kad gyvename tokioje sistemoje, kur savo teises reikia pasiimti patiems.
Antra vertus senyvo amžiaus žmonės, pasityčiojant vadinami „senjorais“, dėl įvairių priežasčių nelabai ir turi galimybių
susipažinti su savo, kaip „vartotojų“ teisėmis.
Kita vertus, vartotojai - mokesčių mokėtojai turi visišką teisę reikalauti
ir tikėtis, kad iš mokesčių mokėtojų išlaikomos ~ 20 vartotojų teises ginančių
valdžios įstaigų ir institucijų tinkamai pasirūpintų, kad pardavėjai, paslaugų
teikėjai jų neapgaudinėtų.
Deja yra, kaip yra ...
Kone kasdien "vartotojai" ką nors perka parduotuvėse, tačiau ar kas nors matė bent vienoje iš jų iškabintas „Mažmeninės
prekybos taisykles“, ar pasitaikė bent
vienas atvejis, kad bent vienoje ne maisto prekių parduotuvėje būtų geranoriškai, neklausiant, paaiškinta, kad:
Pirkėjas, kuriam buvo parduotas netinkamos
kokybės daiktas, savo pasirinkimu turi teisę per šio kodekso 6.338 straipsnyje
nurodytą terminą:
1) reikalauti iš pardavėjo nemokamai pašalinti daikto trūkumus (pataisyti
daiktą);
2) reikalauti iš pardavėjo nemokamai pakeisti netinkamos kokybės daiktą
tinkamos kokybės daiktu;
3) reikalauti iš pardavėjo atitinkamai sumažinti
kainą;
4) vienašališkai nutraukti sutartį ir pareikalauti sugrąžinti sumokėtą
kainą.
Ką jau ką, tai šitą turėtų žinoti kiekvienas pirkėjas.
Tačiau, ypatingai tai liečia provincijos pirkėjus, retas tai žino ir tuo naudojasi, o pardavėjai tokiais atvejais, kaip taisyklė,
siunčia juos pas garantinio remonto
vykdytojus ........
Pirkėjai turėtų būti bent jau informuoti, kad jų teises gina:
Ø
Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba,
Ø
Valstybinė ne maisto produktų inspekcija
O kas liečia šilumos,
elektros, gamtinių dujų tiekimą, tai jau čia didelė problema, ypatingai šilumos
tiekimas.
Jeigu jau daugumai Seimo
narių yra neprieinama suvokti, kad daugiabutis
namas yra vientisas inžinerinis statinys, kuris turi būti tolygiai šildomas su
visomis atskirų būtų atsijungimo nuo bendros šildymo sistemos pasekmėmis, kad
šilumos tiekėjai neturi intereso daugiau parduoti šilumos, nes jų pelnas nuo to
nepriklauso, tai ko jau benorėti iš eilinio "vartotojo" ...
Deja, deja, deja ..... ne ką toliau yra pažengę ir ne kurie ne
kurių, save liaupsinančių, vartotojų
asociacijų, taip pasivadinę, „ekspertai“ ..
..
Štai vienas toks „ekspertas“
viešai internete aimanuoja, kad šilumos tiekėjas išrašo
netinkamas sąskaitas už šilumą, tačiau visiškai nepastebi neteikiamos paslaugos
–karšto vandens tiekimo ....
Iš visų pusių kritikuoja "ekspertas" šilumos tiekėją, o kaip išeitį, jis teškia, kad
jeigu vartotojai galėtų pasirinkti, tai jie nedelsdami pakeistų šilumos tiekėją, o šilumos tiekėjas, tai žinodamas stengtųsi ir vertintų kiekvieną šilumos vartotoją ..................
Betgi šilumos tiekėjas tiekia šilumą tik iki daugiabučių
namų įvadų, ir už jos kokybę atsako.
O sąskaitas už
šildymą kiekvienam butui išrašo todėl, kad taip nustatyta Šilumos ūkio
įstatyme, kas yra sovietinių laikų
atavizmas .... o gal rudimentas .....
Sąskaitų išrašymas butams turėtų būti atskira paslauga, kaip
tai yra civilizuotame pasaulyje, ir tai turėtų atlikti daugiabučio namo šilumos vartotojų pasirinkta Sąskaitų išrašymo (bilingo )sistema.
Betgi, kaip matome,
jeigu tai yra neprieinama suvokti žiniasklaidai gerai žinomam „ekspertui“,
tai ką jau bekalbėti apie vartotojų
švietimą, kada jį atlieka tokie „ekspertai“
....
O tiesiog yra ir keista, ir nesuprantama, NETGI TAM TIKRA
PRASME PASIBAISĖTINA, kada vienos vartotojų asociacijos, su didelėmis pretenzijomis į vartotojų švietimą, nuomone VALSTYBINĖ
KAINŲ IR ENERGETIKOS KOMISIJA galėtų
vykdyti vartotojų mokymus specialiose srityse.
Pavyzdžiui:
- Daugiabučių namų
šildymo ir karšto vandens sistemų valdymas - kas už ką atsako. Prižiūrėtojo
pareigos, atsakomybė, pasirinkimo procedūros.
- Daugiabučių namų šildymo
ir karšto vandens sistemų techniniai aspektai - techninė įranga, jos
modernizavimas.
- Pastatų energetinio modernizavimo priemonių
parinkimas, jų efektyvumo įvertinimas.
- Daugiabučių namų
atstovų/įgaliotinių parengimas.
Tokiu būdu, sumoje, koks jau ten gali būti tinkamas vartotojų
švietimas, jeigu reikia „šviesti“ pačias vartotojų asociacijas ...
Kaip sakoma, būtų
linksma, jei nebūtų liūdna .....
.
.
.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą