Teisingumo
ministerijai 2015-02-26 Nr. 1
DĖL ŠILUMOS TIEKĖJŲ ŠILUMOS PUNKTŲ PERDAVIMO BE SUTARČIŲ PRIŽIŪRĖTI DAUGIABUČIŲ NAMŲ ŠILDYMO IR KARŠTO VANDENS SISTEMŲ PRIŽIŪRĖTOJAMS ATITIKIMO LR KONSTITUCIJAI
LR Konstitucija nustato:
23 straipsnis
Nuosavybė neliečiama.
Nuosavybės teises saugo įstatymai.
Nuosavybė gali būti paimama tik įstatymo nustatyta tvarka visuomenės poreikiams ir teisingai atlyginama.
Nuosavybė neliečiama.
Nuosavybės teises saugo įstatymai.
Nuosavybė gali būti paimama tik įstatymo nustatyta tvarka visuomenės poreikiams ir teisingai atlyginama.
46 straipsnis
Lietuvos ūkis grindžiamas privačios nuosavybės teise, asmens ūkinės veiklos laisve ir iniciatyva
Lietuvos ūkis grindžiamas privačios nuosavybės teise, asmens ūkinės veiklos laisve ir iniciatyva
Valstybė remia visuomenei naudingas ūkines pastangas ir
iniciatyvą.
Valstybė reguliuoja ūkinę veiklą taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei.
Valstybė reguliuoja ūkinę veiklą taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei.
Tuo tarpu Šilumos ūkio įstatymas nuo 2011 11 01 nustatė:
20 straipsnis. Pastatų šildymo ir karšto vandens sistemų priežiūra
1.
................... Daugiabučio namo šilumos punktus, nuosavybės
teise priklausančius šilumos ir (ar) karšto vandens tiekėjui ar tretiesiems
asmenims, pastato šildymo ir karšto vandens sistemos prižiūrėtojas
(eksploatuotojas) prižiūri (eksploatuoja) šio įstatymo pagrindu, nesudarydamas
atskirų sutarčių su šilumos punktų savininkais.
2. Pastato šildymo ir karšto vandens sistemos
prižiūrėtoju (eksploatuotoju) negali būti šilumos tiekėjas, tiekiantis
šilumą tam namui, ar fiziniai asmenys, susiję su šilumos tiekėju
darbo santykiais, išskyrus, kai su darbo santykiais susiję fiziniai asmenys
gyvena tame name ir patys prižiūri savo ar gyvenamo namo bendrijai
priklausančius kitus namus, taip pat asmenys, kurių ūkinė veikla apima kuro
ruošą ir (ar) tiekimą, ar asmenys, kartu su šioje dalyje nurodytais asmenimis
priklausantys susijusių ūkio subjektų grupei pagal Konkurencijos įstatymą.
Tokiu būdu buvo pažeista LR Konstitucijos nuostata, kad „nuosavybės teises saugo įstatymai“
Akivaizdu,
kad Šilumos ūkio įstatymas itin grubiai ir visiškai nepamatuotai pamynė šią LR
Konstitucijos nuostatą.
Tvirtinti, kad šiuo atveju „nuosavybė įstatymo nustatyta tvarka yra paimta visuomenės poreikiams ir teisingai už ją atlyginta“ – neatitinka sveiko proto logikos - svetima nuosavybė be jokių įsipareigojimų buvo perduota ne daugiabučių namų savininkams, o jų samdomiems asmenims ....
Pažymėtina, kad savo
laiku šilumos tiekėjai savo iniciatyva daugiabučiuose namuose įrengė
šiuolaikinius šilumos punktus, tuo pačiu
sudarydami sąlygas racionaliai
naudoti šilumą.
Tačiau vietoje teisingo įvertinimo jie iš
valdžios susilaukė tik nesveiko proto logika paremtų kaltinimų, kad yra
suinteresuoti kuo didesniu šilumos sunaudojimu, nes ta pati valdžia nustatė, kad
šilumos tiekėjų pelnas nepriklauso nuo parduoto šilumos kiekio ........
Ir pagaliau šilumos tiekėjai susilaukė jų
nuosavybės atėmimo.
Štai taip de fakto Lietuvos šilumos ūkis yra grindžiamas privačios nuosavybės teise,
asmens ūkinės veiklos laisve ir iniciatyva.
Štai taip valdžia ( Valstybė) parėmė šilumos vartotojams naudingas
šilumos tiekėjų ūkines pastangas ir iniciatyvą.
Ryšium su tuo, Visuomenės informavimo įstatymo
visuomenės informavimo priemonėms nustatytais terminais, prašome informacijos:
Ø Ar Teisingumo ministerija sutinka, kad uždraudžiant
šilumos tiekėjams prižiūrėti (eksploatuoti) savo nuosavybę daugiabučių
namų šilumos punktus, juos perduodant daugiabučių
namų šildymo ir karšto vandens sistemų prižiūrėtojams, buvo pažeista LR Konstitucija.
Ø Jeigu nesutinka, prašoma tai konkrečiais teisės aktais pagrįsti.
Buitinių vartotojų sąjungos prezidentas
Antanas
Miškinis
**************************************************************
*********************************
Eil. Nr. 22
Byla Nr. 5/2014
Bylą rengiantis teisėjas (-ai): A.Taminskas
Prašymas (-ai) byloje:
1B-4/2014 (5/2014), 2014-02-11, Dėl Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo (2007 m. lapkričio 20 d. redakcija) 20 straipsnio 2, 4 dalių (2012 m. birželio 28 d. redakcija) atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijos 23, 29 straipsniams, konstituciniams teisingumo, teisinės valstybės principams
Pastaba(os):
KT pirmininko 2014-02-19 potvarkiu Nr. 2B-20 grąžintas pareiškėjo – Vilniaus miesto apylinkės teismo prašymas ištirti, ar Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo (2007 m. lapkričio 20 d. redakcija) 20 straipsnio 2, 4 dalys (2012 m. birželio 28 d. redakcija) neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 46 straipsnio nuostatoms
Byla Nr. 5/2014
Bylą rengiantis teisėjas (-ai): A.Taminskas
Prašymas (-ai) byloje:
1B-4/2014 (5/2014), 2014-02-11, Dėl Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo (2007 m. lapkričio 20 d. redakcija) 20 straipsnio 2, 4 dalių (2012 m. birželio 28 d. redakcija) atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijos 23, 29 straipsniams, konstituciniams teisingumo, teisinės valstybės principams
Pastaba(os):
KT pirmininko 2014-02-19 potvarkiu Nr. 2B-20 grąžintas pareiškėjo – Vilniaus miesto apylinkės teismo prašymas ištirti, ar Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo (2007 m. lapkričio 20 d. redakcija) 20 straipsnio 2, 4 dalys (2012 m. birželio 28 d. redakcija) neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 46 straipsnio nuostatoms
Dėl prašymo dalies priėmimo ir jo dalies grąžinimo
LIETUVOS RESPUBLIKOS
KONSTITUCINIO TEISMO PIRMININKAS
POTVARKIS
DĖL PAREIŠKĖJO PRAŠYMO
2014 m. vasario 19 d. Nr. 2B-20
Vilnius
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo įstatymo 25 ir 84 straipsniais,
p r i i m a m a s pareiškėjo – Vilniaus
miesto apylinkės teismo prašymas (Nr. 1B-4/2014) ištirti, ar Lietuvos
Respublikos šilumos ūkio įstatymo (2007 m. lapkričio 20 d. redakcija)
20 straipsnio 2, 4 dalys (2012 m. birželio 28 d. redakcija)
neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 23, 29 straipsniams,
konstituciniams teisingumo, teisinės valstybės principams,
ir byla p r a d e d a m a r e n g t i Konstitucinio Teismo posėdžiui.
Bylai suteikiamas numeris 5/2014.
- Pareiškėjas nutarties rezoliucinėje dalyje taip pat prašo ištirti, ar Šilumos ūkio įstatymo (2007 m. lapkričio 20 d. redakcija) 20 straipsnio 2, 4 dalys (2012 m. birželio 28 d. redakcija) neprieštarauja Konstitucijos 46 straipsnio nuostatoms.
- Pagal Konstitucinio Teismo įstatymo 67 straipsnio 2 dalies 5 punktą teismo nutartyje, kuria kreipiamasi į Konstitucinį Teismą, turi būti nurodyti teismo nuomonės dėl įstatymo ar kito teisės akto prieštaravimo Konstitucijai teisiniai argumentai.
Aiškindamas minėtąją Konstitucinio
Teismo įstatymo nuostatą Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs,
kad teismai, kreipdamiesi į Konstitucinį Teismą su prašymu ištirti, ar
įstatymas ar kitas teisės aktas (jo dalis) neprieštarauja Konstitucijai,
argumentuodami savo prašyme pateiktą nuomonę dėl įstatymo ar kito
teisės akto (jo dalies) prieštaravimo Konstitucijai negali apsiriboti
vien bendro pobūdžio samprotavimais ar teiginiais, taip pat tuo, kad
įstatymas ar kitas teisės aktas (jo dalis), jų manymu, prieštarauja
Konstitucijai, bet privalo aiškiai nurodyti, kurie ginčijami teisės aktų
straipsniai (jų dalys, punktai) ir kiek, jų nuomone, prieštarauja
Konstitucijai, o savo poziciją dėl kiekvienos ginčijamos teisės akto (jo
dalies) nuostatos atitikties Konstitucijai turi pagrįsti aiškiai
suformuluotais teisiniais argumentais. Priešingu atveju teismo prašymas
ištirti įstatymo ar kito teisės akto (jo dalies) atitiktį Konstitucijai
laikytinas neatitinkančiu Konstitucinio Teismo įstatymo 67 straipsnio
reikalavimų.
- Atlikus prašymo išankstinį tyrimą nustatyta, kad pareiškėjas savo prašyme tik pacitavo tam tikrus oficialiosios konstitucinės doktrinos fragmentus, bet nepagrindė savo pozicijos dėl ginčijamų normų prieštaravimo Konstitucijos 46 straipsniui. Vilniaus miesto apylinkės teismo nutartyje neatskleistas ginčijamų teisės normų santykis su pacituotomis oficialiosios konstitucinės doktrinos nuostatomis ir nenurodyta, kokiais argumentais grindžiamos pareiškėjo abejonės dėl Šilumos ūkio įstatymo (2007 m. lapkričio 20 d. redakcija) 20 straipsnio 2, 4 dalių (2012 m. birželio 28 d. redakcija) atitikties Konstitucijos 46 straipsniui.
- Atsižvelgiant į nurodytus argumentus, konstatuotina, kad pareiškėjas nepateikė teisinių argumentų dėl Šilumos ūkio įstatymo (2007 m. lapkričio 20 d. redakcija) 20 straipsnio 2, 4 dalių (2012 m. birželio 28 d. redakcija) atitikties Konstitucijos 46 straipsnio nuostatoms. Taigi šis pareiškėjo prašymas neatitinka Konstitucinio Teismo įstatymo 67 straipsnio 2 dalies 5 punkto reikalavimų.
- Pagal Konstitucinio Teismo įstatymo 70 straipsnį prašymas, kuris neatitinka Konstitucinio Teismo įstatymo 67 straipsnyje nustatytų reikalavimų, grąžinamas pareiškėjui. Prašymo grąžinimas neatima teisės kreiptis į Konstitucinį Teismą bendra tvarka, kai bus pašalinti buvę trūkumai.
Vadovaudamasis Konstitucinio Teismo įstatymo 25 straipsnio 2 dalimi, 70 straipsniu,
g r ą ž i n u pareiškėjo – Vilniaus
miesto apylinkės teismo prašymą ištirti, ar Lietuvos Respublikos šilumos
ūkio įstatymo (2007 m. lapkričio 20 d. redakcija) 20 straipsnio 2, 4
dalys (2012 m. birželio 28 d. redakcija) neprieštarauja Lietuvos
Respublikos Konstitucijos 46 straipsnio nuostatoms.
Šis potvarkis įsigalioja jo pasirašymo dieną.
Konstitucinio Teismo pirmininkas Romualdas Kęstutis Urbaitis
**********************************************************
Konstitucija
23 straipsnis
Nuosavybė neliečiama.
Nuosavybės teises saugo įstatymai.
Nuosavybė gali būti paimama tik įstatymo nustatyta tvarka visuomenės poreikiams ir teisingai atlyginama.
Nuosavybė neliečiama.
Nuosavybės teises saugo įstatymai.
Nuosavybė gali būti paimama tik įstatymo nustatyta tvarka visuomenės poreikiams ir teisingai atlyginama.
29 straipsnis
Įstatymui, teismui ir kitoms valstybės institucijoms ar pareigūnams visi asmenys lygūs.
Žmogaus teisių negalima varžyti ir teikti jam privilegijų dėl jo lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų pagrindu.
Įstatymui, teismui ir kitoms valstybės institucijoms ar pareigūnams visi asmenys lygūs.
Žmogaus teisių negalima varžyti ir teikti jam privilegijų dėl jo lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų pagrindu.
46 straipsnis
Lietuvos ūkis grindžiamas privačios nuosavybės teise, asmens ūkinės veiklos laisve ir iniciatyva.
Valstybė remia visuomenei naudingas ūkines pastangas ir iniciatyvą.
Valstybė reguliuoja ūkinę veiklą taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei.
Įstatymas draudžia monopolizuoti gamybą ir rinką, saugo sąžiningos konkurencijos laisvę.
Valstybė gina vartotojo interesus.
Lietuvos ūkis grindžiamas privačios nuosavybės teise, asmens ūkinės veiklos laisve ir iniciatyva.
Valstybė remia visuomenei naudingas ūkines pastangas ir iniciatyvą.
Valstybė reguliuoja ūkinę veiklą taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei.
Įstatymas draudžia monopolizuoti gamybą ir rinką, saugo sąžiningos konkurencijos laisvę.
Valstybė gina vartotojo interesus.
*********************************
Šilumos ūkio įstatymas
1. Prie šilumos
tiekimo sistemos prijungtas daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens
sistemas, bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančias butų ir kitų
patalpų savininkams, taip pat šilumos punktus, tiek nuosavybės teise
priklausančius šilumos ir (ar) karšto vandens tiekėjui ar tretiesiems asmenims,
tiek butų ir kitų patalpų savininkams, turi prižiūrėti (eksploatuoti) pastato
šildymo ir karšto vandens sistemos prižiūrėtojas (eksploatuotojas). Teisę
reguliuoti (nuotoliniu būdu ar kitaip daryti įtaką) namo šilumos punkto
įrenginių darbą, laikydamasis nustatytų higienos normų, turi tik pastato
šildymo ir karšto vandens sistemos prižiūrėtojas (eksploatuotojas) arba
atitinkamą kvalifikaciją turintys daugiabučio namo bendrijos atstovas ar
daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkų išrinktas jų įgaliotas atstovas.
Daugiabučio namo šilumos punktus, nuosavybės teise priklausančius šilumos ir
(ar) karšto vandens tiekėjui ar tretiesiems asmenims, pastato šildymo ir karšto
vandens sistemos prižiūrėtojas (eksploatuotojas) prižiūri (eksploatuoja) šio
įstatymo pagrindu, nesudarydamas atskirų sutarčių su šilumos punktų
savininkais. .................
2. Pastato
šildymo ir karšto vandens sistemos prižiūrėtoju (eksploatuotoju) negali būti
šilumos tiekėjas, tiekiantis šilumą tam namui, ar fiziniai asmenys, susiję su
šilumos tiekėju darbo santykiais, išskyrus, kai su darbo santykiais susiję
fiziniai asmenys gyvena tame name ir patys prižiūri savo ar gyvenamo namo
bendrijai priklausančius kitus namus, taip pat asmenys, kurių ūkinė veikla
apima kuro ruošą ir (ar) tiekimą, ar asmenys, kartu su šioje dalyje nurodytais
asmenimis priklausantys susijusių ūkio subjektų grupei pagal Konkurencijos
įstatymą. Pastato šildymo ir karšto vandens sistemos prižiūrėtojas
(eksploatuotojas) pagal faktinį šilumos energijos suvartojimą pastate
skaičiuoja santykinius šilumos šildymui, cirkuliacijai ir karštam vandeniui
ruošti sunaudojimo rodiklius, vadovaudamasis Valstybinės kainų ir energetikos
kontrolės komisijos patvirtinta skaičiavimo metodika, analizuoja gautus
duomenis, teikia juos pastato savininkui arba daugiabučio namo bendrojo
naudojimo objektų valdytojui, daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkų
bendrijai, butų ir kitų patalpų savininkų jungtinės veiklos sutarties dalyvių
įgaliotam asmeniui arba bendrojo naudojimo objektų administratoriui, pagal
kompetenciją rengia pasiūlymus dėl šilumos energijos taupymo priemonių
įgyvendinimo.
4.
Šio straipsnio 2 dalyje nustatytas draudimas netaikomas prižiūrint daugiabučio
namo šildymo ir karšto vandens sistemas pastatuose, esančiuose gyvenamojoje
vietovėje, kurioje, Lietuvos statistikos departamento duomenimis, gyvena mažiau
negu 150 000 gyventojų, jeigu savivaldybės taryba nenusprendžia kitaip. Šis
draudimas netaikomas šilumos tiekimo įmonėms, aptarnaujančioms mažiau kaip 5
000 prijungtų vartotojų, arba šilumos tiekimo įmonėms, per metus
realizuojančioms mažiau negu 50 000 MWh šilumos, taip pat tais atvejais, kai
atestuotas pastato šildymo ir karšto vandens sistemos prižiūrėtojas
(eksploatuotojas) yra fizinis asmuo, kuris gyvena tame pastate.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą