Respublikinių būsto valdymo ir priežiūros rūmų prezidentas Juozas Antanaitis Aplinkos ministerijoje gegužės 16 dieną vykusioje konferencijoje daugiabučių namų renovacijos klausimais pateikė iš visos Lietuvos gautus pastebėjimus ir nuomones ir tikisi, kad jos bus naudingos ir valstybės valdininkams ir daugiabučių namų savininkams.
***************************************************
Pagrindinės
pastabos modernizavimo programai ir neatsakyti klausimai...
2014 – 05 – 16
Mokslinė ir spaudos konferencija
I.
PROBLEMA
Dėl
investicinių projektų (IP).
Pradėkime nuo to, kad (bent jau mūsų atveju)
investiciniai projektai (IP) savivaldybės svetainėje buvo paskelbti likus 4-5
dienoms iki viešojo aptarimo. Per tiek laiko ne visi gyventojai spėjo
susipažinti su IP. Tikrai truko laiko, kad gyventojai tarpusavyje galėtų
apsitarti dėl pasirenkamų priemonių, IP pastabų, pasikonsultuoti su renovaciją
įvykdžiusių namų gyventojais (kad galėtų priimti sprendimą dėl priemonių
pasirinkimo iš pasiūlytų A ir B paketų).
Mes, kaip namų administratorius, kiek galėjome, tiek
konsultavome gyventojus. Dalyvavome IP pristatymuose, teikėme pastabas,
siūlymus.
Mūsų 4 namai dalyvauja šioje programoje ir tikrai
kiekvieno namo IP buvo klaidų. Teikėme pastabas dėl klaidingo bendrojo
naudojimo objektų būklės, numatomų įgyvendinti namo atnaujinimo (modernizavimo)
priemonių aprašymo bei numatomų įgyvendinti namo atnaujinimo (modernizavimo)
priemonių suminio energinio efektyvumo nustatymo netikslių duomenų.
Taip pat keliuose IP klaidingai buvo pateikti butų
naudingų plotų duomenys.
Pastabų dėl IP turi ir patys gyventojai, todėl pasiūlėme
namo atstovams raštu pateikti pastabas VšĮ „Atnaujink miestą“ (ji informaciją
perduoda projektuotojams).
Neaišku, ar bus atsižvelgta į pastabas. VšĮ „Atnaujink
miestą“ vadybininkai ir projektuotojai kalba skirtingai. Bet vieningai teigia,
kad kai bus gautas daugumos butų sutikimas, bus parengtas tikslus techninis
projektas. Bet kaip gauti daugumos butų sutikimą, kai IP iš pat pradžių
gyventojams pateikiamas su klaidomis ?
II. PROBLEMA
Dėl Pavedimo sutarties, kurią namų administratoriai privalės
pasirašyti (jei jie patys nesutiks tapti projekto administratoriais) su VšĮ
„Atnaujink miestą“.
Pasirašius Pavedimo sutartį (prikabinu) VšĮ „Atnaujinkime
miestą” tampa darbų vykdytoju, o namo administratorius – VšĮ „Atnaujinkime
miestą” darbų kontrolieriumi.
VšĮ „Atnaujinkime miestą” (darbų vykdytojas) gauna už
darbą mokestį (už projekto administravimą 0,35 Lt/m² be PVM; už sutarties su
banku administravimą 0,15 Lt Lt/m² be PVM).
Namo administratorius be mokesčio (pagal Pavedimo
sutartį):
1. turės atlikti labai
atsakingus darbus (kontroliuoti projektavimo ir statybos rangos darbų atlikimo
terminų atitiktį Investicijų plane numatytam projekto įgyvendinimo planui,
išlaidų atitiktį projekto finansavimo planui, statybos darbų organizavimo
reikalavimų vykdymą ir kitų sutartyje nustatytų įsipareigojimų vykdymą);
2. jeigu VšĮ „Atnaujinkime
miestą” blogai dirbs, pagal minėtą sutartį namo administratorius prieš namo
gyventojus liks kaltas;
3. dėl blogo VšĮ „Atnaujinkime
miestą” darbo namo administratorius, nutraukęs sutartį, turės prisiimti VšĮ
„Atnaujinkime miestą” sutartimi pavestas prievoles, susijusias su projekto
įgyvendinimu, kredito grąžinimo ir palūkanų apmokėjimo administravimu.
Klausimai:
1.
Kodėl namo
administratoriams primetama tokia atsakomybė ? Ar ne Vilniaus miesto
savivaldybė turėtų prisiimti atsakomybę ir už savo įmonės VšĮ „Atnaujinkime
miestą” darbų atlikimą ir atlikti šių darbų kontrolę ? Kodėl namo
administratoriai, jei blogai dirbs VšĮ „Atnaujinkime miestą”, turės perimti
šios įstaigos pagal minėtą sutartį prievoles ?
2.
Kodėl negalima iš
Pavedimo sutarties išbraukti 3.1. ir 3.2. punktų ? Kodėl namų administratoriams
už Pavedimo sutartyje numatytus kontrolės darbus ir atsakomybę neįvestas
atlygis ?
*
Ø Paskolą su palūkanomis nori grąžinti anksčiau negu
per 20 metų, pvz. įsipareigoja per 10
metų kokios palūkanos? 3 procentai už
atitinkamą laikotarpį?
*
Ø VILNIAUS M.
PROBLEMOS
Vilnius yra dalinai studentiškas miestas, daug butų
nuomininkų, kurie nepraneša apie būsto renovavimą ar kitus namo planuojamus
sprendinius, dėl to sunku surinkti gyventojus balsavimui kur turi pritarti 60
pr.
Ilgas
biurokratinis procesas į kuriuos ne visada yra atsakymas.
Kardinaliai
keičiasi investicinių planų rengimas kaip pvz. siūloma dalina renovacija,
suvartojimas skaičiuojamas pagal faktą o ne pagal skaičiuojamą kaip buvo, tai
gyventojai gali nebegauti kompensacijos, atsipirkimo laikas ilgėja.
Butai
be šeimininkei, nėra įteisinta nuosavybė, savavaliai įrengtos patalpos,
teisiškai nesutvarkyta.
Ilgai
laukiama dėl skolininkų iš komunalinių paslaugų tiekėjų, atskirų skolininkų
teikti negali dėl duomenų apsaugos.
Viešųjų
pirkimų tarnybos atsakymų ilgas laukimas, atsakymai rekomendaciniai, supratimas
dviprasmiškas.
Per
CPO nupirkus rangovus, nėra svertų greitam problemų sprendimui dėl rangovo
kompetencijos.
Ilgai
rengiamas papildomas CPO katalogas, buvo žadėta gegužės mėn. dabar girdime, gal
birželį, ar liepą, o darbus reikia daryti vasarą.
Tai
dalis problemų, bet pats pagrindas, žmonės priprato prie geros ar blogesnės
tvarkos tai nekeiskim, nes dings bet koks pasitikėjimas ir liksim vėl prie
neveiksnumo.
*
PROBLEMOS:
1.
Projektuotojas ir Techninė priežiūra negali būti tas pats asmuo - atsiranda
interesų konfliktas, Techninis prižiūrėtojas tampa priklausomas nuo Rangovo dėl
"išlindusių" projektavimo klaidų;
2.
Pasirenkant Rangovą reikia sąlygos, kad Rangovas bent pusę sąmatoje numatytų
darbų atliktu pats, ne per subrangovus. Mano atveju, Rangovas faktiškai 100
proc. darbų perka, todėl:
-
faktiškai statybos darbus vykdantiems "nubyra ašaros", atitinkamai
prastėja darbų kokybė;
-
Rangovas faktiškai nekontroliuoja darbų proceso: Rangovas iš principo dirba
kaip tarpininkas, o ne kaip statybininkas, todėl jam nėra aktualu samdyti
profesionalaus darbų vadovo;
-
Rangovas piktybiškai neatsiskaito su subrangovais (bendrija su Rangovu
atsiskaito faktiškai kas mėnesį !!!!). Schema yra tokia: Rangovas, gavęs
užsakymą, perka paslaugas iš dukterinių įmonių, kurios faktiškai yra 1 žmogaus
uab'ai. Šie uab'ai perka statybos darbų paslaugas iš tikrų statybininkų
(subrangovų), tačiau įprastai delsia atsiskaityti su jais. Atsiranda trintis
tarp subrangovų, grasinasi teismais ir pan. Galiausiai kenčia darbų kokybė;
3.
Jei paliekami seni stiklinti balkonai.
Mano labai skaudi problema. Bendrija nutarė nestiklinti balkonų
renovacijos metu. Dabar, darbams einant į pabaigą, statybos inspekcija
pareiškė, kad pasilieka keli seni stiklinti balkonai (siena už jų yra
apšiltinta), o tai prieštarauja projektui, todėl tai yra esminis pažeidimas ir
namas nebus priimtas. Man liepta išardyti stiklinimą. Viskas teisingai, pagal
įstatymą, bet ... jei nebūtų renovacijos tie balkonai dar 100 m. stovėtų, nors
namas kiauras ir toliau liktų. Šį sezoną
namas rodė >50proc energijos taupymą, nors ne visos priemonės buvo įgyvendintos;
4.
Seni langai butuose. Mano labai skaudi problema. Statybų inspekcija nurodė
pakeisti projekte pažymėtus keistinus langus. Dalis projekte nurodytų langų
išties nebuvo pakeista, nes pasiruošimas renovacijai truko beveik 2 metus.
Keitėsi butų savininkai, keitėsi jų nuomonės ir finansinės galimybės. Šiai
dienai yra pakeista daugiau butų langų, nei buvo numatyta projekte(!!!!!).
Projekte numatyta langų keitimo kvota išnaudota. Kiti (nauji savininkai)
pasikeitė ir/ar keičiasi langus savo sąskaita. Taigi situacija tik gerėja. Namo
skaičiuotinas energinis efektyvumas bus geresnis nei nurodytas IP. Vis gi
statybos inspekcija reikalauja vykdyti techninį projektą ir pakeisti konkrečiai
tą ir kitą langą.
Dėl 3. ir 4. punktų, man ypatingai reikės
Aplinkos ministerijos pagalbos. Šiuo metu vyksta susirašinėjimas tarp BETA,
DNSB ir Statybos inspekcija... to matomai neužteks. Aš irgi nenusileisiu, aš ne
griovėjas ir su policija pas savo kaimynus neisiu.
Yra ir daug gerų dalykų, bet prašėt įvardinti tik
problemas :))))
*
Ø
Tik vienas
pastebėjimas. Visi finansavimo dalyviai reikalauja skirtingu dokumentų, nėra
vieningos dokumentų tvarkos. VIPA taip pat kaip ir bankai žiūri savo munduro ir
jų teisininkai reiškia savo supratimus.
*
Ø
Lazdijų rajono
savivaldybėje iškyla problemų investicijų planų rengėjams rengiant investicijų
planus, kai nesutampa faktiniai daugiabučių namų plotai su plotais, nurodytais
inventorinėse bylose.
O
daugiau tokių didelių problemų kaip ir nėra.
*
Ø
INFORMUOJAME JUS APIE ŠIUO METU IŠKYLANČIAS PROBLEMAS
ATNAUJINANT DAUGIABUČIUS NAMU KLAIPĖDOS MIESTE.
1.
Pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu patvirtintą Daugiabučių namų
atnaujinimo (modernizavimo) programą, sprendimą dėl energinio audito ir
investicijų projekto parengimo, priima daugiabučio namo butų ir kitų patalpų
savininkai vadovaudamiesi Civilinio kodekso 4.85 straipsniu, t. y sprendimas
priimamas balsų dauguma (50 proc. + vienas balsas). Praktika rodo, jog
skirtingai nuo pasirinkto finansuotojo, finansavimas yra suteikiamas, ne 50 +1,
bet kai už namo atnaujinimą (modernizavimą) balsavo 55-60 procentų butų ir kitų
patalpų savininkų.
AB
„Šiaulių bankas“, administruojanti JESSICA apyvartinio fondo lėšas, kuri
kreditą teikia Savivaldybės remiamai Programai pageidauja, kad sprendimai būtų
priimami ne mažiau kaip 60 procentų balsų. Dėl šios priežasties, kuomet trūksta
vieno ar kelių balsų iki banko keliamų reikalavimų, užtruko finansavimo
suteikimo trukmė, mat administratoriai papildomai įpareigoti pakartotinai
organizuoti procedūras dėl trūkstamų balsų. Paminėtina ir tai jog Aplinkos
ministerija patikino jei trūks vieno ar kelių balsų iki keliamų reikalavimų bus
žiūrima „kūrybiškai“.
2.
Taip pat problema yra tuomet, kai administratoriui nėra galimybės gauti asmens
duomenų reikalingų nereikšmingos pagalbos suteikimui. Vadovaujantis valstybės
paramos Daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) teikimo taisyklėmis,
patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. gruodžio 16 d. nutarimu
Nr. 1725 daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkas, vykdantis ūkinę
veiklą atnaujinimo (modernizuojamo) daugiabučio namo jam nuosavybės teise
priklausančiame bute ar patalpose ir pretenduoja į valstybės paramą, privalo
administratorių informuoti apie vykdomą veiklą, nurodant asmens kodą, tačiau
yra atvejų kai toks savininkas piktavališkai neteikia tokių duomenų
prieštaraudamas ir pačiai renovacijai, nors daugumos butų savininkų sprendimas
yra teigiamas. Nepateikus BETAI asmens kodų, de minimis pažyma neišduodama ir
bankas (AB „Šiaulių bankas“) negali priimti sprendimo dėl kredito suteikimo.
Taip finansavimo suteikimas užtrunka.
*
Ø KO
PASIMOKIAU/KOKIŲ KLAIDŲ STENGSIUOS NEDARYTI II ETAPE:
Investiciniuose
planuose viskas aptariama ,,stambiai” tačiau ruošiant sąlygas techniniam
projektui viską reikia išdetalizuoti ir problemų atsiranda variantų parinkime.
Tada didelė tikimybė, kad parinksi ne daugumai priimtiną variantą... (žmonių
staigiai sukviesti nėra galimybių, didesnei daliai visiškai vienodai, kai
reikia spręsti, ir labai ,,skauda” po sprendimo priėmimo, kai jis būna ne
toks...)
Dabar
žinau, kad, svarstant investicinį projektą užtruksime valandą kitą daugiau,
bet, turėsiu šalia savęs ,,užrašinėtoją" viską fiksuotoją/balsų skaičiuotoją”, ir , kad
visus stambius ir smulkius klausimėlius derinsime su gyventojais, balsuosime
iki (50+1)%.
Dar nepabuvojau toje ,,mėsmalėje”, kai teks keisti IP ir
techninės užduoties sprendimus (prasidėjus TP rengimui jau pradėjo lįsti
neatitikimai/klaidos). Tikiuosi (naivuolis) rangovų supratimo, bet kol kas
jų lankstumo/geranoriškumo nėra. Jie
sako:
-
Mes nupirkome techninėse sąlygose numatytus darbus ir apie jokius keitimus
nenorime nieko girdėti...
Praėjęs
tą ,,mėsmalę” (sprendimų keitimo derinimo su BETA, rangovais, butų savininkais
ir t.t.), manau, kad turėsiu ką papasakoti... Bet tai bus kitam kartui...
*
Ø
Atsiliepdami į Jūsų
pranešimą visiems renovacijos proceso dalyviams, norime pasidalinti savo
problemomis. Mūsų įmonė yra programos administratorė Šiaulių rajone. Tvirtinant
techninius projektus, susiduriame su dujų ir elektros įrenginių iškėlimo
problemomis. Kadangi tai nėra šilumos efektyvumą didinanti priemonė, trūksta
apibrėžtumo kas ir kokiais terminais turi finansuoti minėtų darbų projektavimo
ir atlikimo darbus.
*
Ø PATEIKIU KELTA
PASTABŲ DĖL RENOVACIJOS PROCESO UKMERGĖS RAJONE:
• Nekokybiški investiciniai planai kelia
problemas dėl renovacijos įgyvendinimo. Kiekiai investiciniuose planuose
skiriasi gana ženkliai nuo realių kiekių.
• Vykdant pirkimus per CPO LT
elektroninį katalogą pateikiamos CPO sutartys, kurios pritaikytos tik
perkančiosioms organizacijoms. Kaip įgyvendinti punktus dėl rangovo keitimo
(reikalingas Viešųjų pirkimų tarnybos sutikimas, nors ji nesvarsto
neperkančiųjų organizacijų prašymų), papildomų darbų pirkimo (pagal
sutartį reikia vadovautis Viešųjų
pirkimų įstatymų, tačiau jis negalioja neperkančiosioms organizacijoms)
• CPO LT perkant techninės priežiūros
darbus nėra galimybės nustatyti maksimalią kainą. Nupirkus viršijus
investiciniame plane numatytą kainą gaištamas kelių savaičių laikas.
• Būsto energijos ir taupymo agentūroje
trūksta žmogiškųjų resursų. Jeigu jų padidėtų būtų galima įvairius derinimus atlikti
greičiau (pritarimai sutartims, pirkimų ataskaitoms, investicinių planų
derinimas ir t.t.) ir dėl to renovacijos procesas judėtų sparčiau.
• Projekto administravimui numatyti 35
ct/m2 nepadengia realių administratoriaus išlaidų
Esame
dėkingi už BETA ir Šiaulių banko specialistų geranorišką bendradarbiavimą
sprendžia įvairius klausimus susijusius su renovacijos procesu.
*
xxx-oji
bendrija susidūrė su problema. Gyv. namo inv. planas patvirtintas BETA. Gautas
banko sutikimas finansuoti. Paskelbus
konkursą per CPO, negautas nei vienas pasiūlymas. Buvo pasiūlymas
ieškoti patiems. Visoms firmoms, kurioms buvo pristatytas inv. projektas,
pritrūko pinigų.
Dabar yra paskelbta per BETA. Atsirado vienas tiekėjas, bet jo vidut.
metinės atliktų statybos darbų apimtys yra mažesnės kaip 1000000 lt be PVM.
(projektas su projektavimu). (Reikalavimai tiekėjams p.3.2.3) Aplinkos
ministerija kaip ir žada peržiūrėti šį reikalavimą, bet šiuo metu jis yra
privalomas.
Jeigu
šis tiekėjas kažkokiu būdu nesugebės atitikti visus reikalavimus p. 3.2.1 -
3.2.4. ( Jo rodikliai yra mažesni, bet jis įsipareigoja už Inv. plane nurodyta
suma atlikti darbus), mes rizikuojame likti be renovacijos.
BETA
siūlo firmai jungtis su kokia nors kita firma, bet tai yra nemaži nepatogumai
firmai, ir nežinau, ar jie galės tai padaryti.
Tai
kol kas tokia problema. Yra dar viena, bet gal sugebėsiu įveikti.
*
Ø KELETAS
PROBLEMINIŲ KLAUSIMŲ:
1.
savivaldybė raštu nurodė, kad gyventojai renovacijos projekto administratoriui
neturi mokėti projekto administravimo lėšų iki plano patvirtinimo. Pridedu
raštą
Tai
yra visiška nesąmonė, nes pavyzdiniuose administravimo nuostatuose renovacijos
projekto administravimas iki investicijų plano patvirtinimo nenumatytas, tad
pagal savivaldybę namo administratorius turi vykdyti visus veiksmus iki
investicinio plano patvirtinimo nemokamai, t.y. pirkti investicijų planą,
derinti sutartis su planų ruošėjais, BETA, organizuoti viešuosius aptarimus,
tvirtinimus ir t.t.
Manome
kad tai yra neteisybė, ir projekto administravimas iki investicijų plano
patvirtinimo turi būti kompensuojamas valstybės 100 proc.
2.
Pradėjus analizuoti problemas, dėl kurių lėtai vyksta renovacijos procesas,
paaiškėjo, kad didžioji renovacijos procesų nesėkmė yra nekokybiškai atliktas
investicijų planas.
Paaiškinu:
2.1.
Plano ruošėjas ne laiku atlieka planą - gyventojai nepatenkinti lėtai judančiu
procesu
2.2.
Plane numatytos su gyventojai nederintos ir gal būt namui netinkamos priemonės
- gyventojai nepatenkinti ir pradeda skeptiškai žiūrėti į patį renovacijos
procesą.
2.3.
Plane numatyti netikslus priemonių kiekiai (plotai, metrai ir t.t.) -
Gyventojai atsisako tokius planus aptarinėti, nes jie paruošti nekokybiškai ir
neatitinka realybės.
2.4.
Plane netinkamai suskaičiuotos individualios investicijos - gyventojam atrodo
kad plano ruošėjas net nebuvo prie namo. Planas vėl taisomas.
2.5.
Plano ruošėjas tinkamai nepasiruošia plano pristatymui arba kartais net
atsisako dalyvauti plano pristatyme - administratorius turi pristatinėti kitų
darbus ir ne visada gali atsakyti į gyventojams rūpimus klausimus susijusius su
plano ruošimu.
2.6.
Planuose nurodytos priemonėms tenkančios investicijos nepagrindžiamos - kyla
gyventojų nepasitenkinimas, nes jie nori žinoti kas į renovacijos kainą
įskaičiuota ir t.t.
2.7.
Planuose numatytos per mažos investicijos - nenuperkami rangos darbai.
ir
t.t.
3.
Bankų sprendimas kredituoti trunka per ilgai. Kartais net iki 3 mėn.
4.
Nuolatos besikeičiantys teisės aktai, tvarkos aprašai, formos. Tai smarkiai
apsunkina administratorių ir kitų su renovacijos procesu susijusių subjektų
darbą. Pradedama maišytis nutarimuose, tvarkose. Gyventojai pasiklysta
renovacijos proceso vingrybėse.
*
Ø MŪSŲ BENDRIJA
VYKDANT RENOVACIJA YRA SUSIDŪRUSI SU TOKIOM PROBLEMOM:
1. Gyventojai neįsileidžia į
butus prie inžinerinių sistemų, ir nėra efektyvaus instrumento greitai persėsti
tokia problema.
2. Techninio projekto rengėjai
(UAB Team Architektai) pridarę daugybe klaidų, ir kadangi iš BETA pinigus gavo,
tai klaidų netaiso vertindami savo pozicija ir elgėsi kaip su paprasta įmonė.
Nors valstybiniai pinigai turėtu traukti juos atsakomybei. Vienu žodžiu
nekvalifikuoti projektų rengėjai sukelia daugybe problemų įgyvendinant
renovacija.
*
Ø
BETA
savivaldybėms „nuleido“ raštus, kuriuose
nurodo paskirti atsakingą asmenį, kuris dėtų parašą paruoštuose daugiabučių
namų Investicijų planuose už planuose pateiktus ir apskaičiuotus darbų kiekius.
Turime 45 daugiabučius antrame etape..., kaip tam atsakingam asmeniui
„apsidirbti“ su kiekiais, kur planuotojo atsakomybė dėl plane numatomų darbų,
pirmame etape to atsakingo žmogaus nereikėjo. Manome, kad beveik visa
atsakomybė tenka savivaldybėms. Kodėl?
*
Ø KEBLUMAI.
NACIONALINIS LYGMUO
•
Iki šiol nėra nuoseklios ilgalaikes Lietuvos daugiabučiu modernizavimo
programos. Nėra srauto planavimo
•
Reglamentuojantys teises aktai rengiami skubos tvarka, todėl nekokybiški ir
nuolat kaitaliojami
•
„Naujasis modelis“ – kreivomis kojomis...
•
CPO LT: pavyzdys kaip sumauti gera idėją?
•
BETA – vienintele valstybine monopoline įstaiga, smulkmeniškai kontroliuojanti
namo modernizavimo eiga ir sprendžianti dėl valstybinės paramos suteikimo. Ar
tai užtikrina projektų techninę kokybę, energetinį ir ekonominį efektyvumą?
KEBLUMAI. SAVIVALDYBIŲ LYGMUO
Kauno
miesto modernizavimo kvartalais dokumentai:
•
„Dėl pasirengimo įgyvendinti Kauno miesto daugiabučiu gyvenamųjų namų
atnaujinimo (modernizavimo) programą“, savivaldybes tarybos sprendimas
2010-01-28 Nr. T-3 (kvartalai, jų eiliškumas)
•
„Dėl Kauno miesto centralizuoto aprūpinimo šiluma strateginių gairių“,
savivaldybes tarybos sprendimas 2011-04-07 Nr. T-236
•
„Dėl Kauno miesto centralizuoto aprūpinimo šiluma strategijos patvirtinimo“,
savivaldybes tarybos sprendimas 2012 11 23 Nr. T - 626 (kvartalų modernizavimo
programa, veiksmu planas)
Sprendimai
nevykdomi. Kodėl?
Savivaldybes
misija turėtų būti:
•
rengti dokumentus (pvz. teritorijų planavimo),
•
koordinuoti procesą (kvartalų eiliškumas, namų savininkų santykiai su
inžinerinių tinklų įmonėmis),
•
kokybiškas viešasis administravimas (savivaldybės butai, pažymos ir pan.)
•
DNSB kūrimo realus skatinimas
Kuo
užsiima savivaldybė šiuo metu?
•
Perka investicinius planus (butų savininkų net neatsiklaususi). IP kokybė – itin prasta
•
Skleidžia itin keistą propagandą („tik savivaldybė renovuoja už dyką“)
•
Nesusipratimai su kompensacijų už
šildymą gavėjais.
DAUGIABUČIO NAMO LYGMUO
•
Daugiabučio namo butų savininkai privalo samdytis profesionalų modernizavimo
projekto administratorių
•
Būtina suvokti, kad daugiabučio namo modernizavimas, tai pastato kapitalinis
remontas, o ne apšiltinimas
•
Todėl būtina sutvarkyti visas pastato inžinerines sistemas
•
Vengti ydingos praktikos, kai Lietuvos STR bendrajai daugiabučio namo nuosavybei
(pvz. stogui, sienoms) galioja, o individualiai nuosavybei (pvz. buto langai) -
negalioja
Investicinis
planas yra atskaitos taškas kitiems etapams (techninis projektas, sutartis su
banku). Jei IP parengtas prastai, kitus etapus vykdyti kokybiškai yra labai
sunku
PASIŪLYMAI
•
Parengti kokybišką ilgametę nacionalinę daugiabučių namų modernizavimo
kvartalais programą ir ją įgyvendinti
•
Pagal programą parengti pakankamą kiekį specialistų visose proceso grandyse
•
Parengti dar vieną valstybinės paramos modelį, kuriame būtų išvengta
smulkmeniškos biurokratines priežiūros (samdyti ekspertai konstatuoja
modernizavimo kokybę, o valstybinės paramos dydis priklauso nuo pasiektos
efektyvumo klasės). Tai leistų atsirasti ESCO.
•
BETA. Pagaliau užpildyti etatus specialistais ir dirbti nustatytais terminais
•
Savivaldybėms. Užsiimti viešuoju administravimu ir proceso koordinavimu, o ne
privačios nuosavybės kapitaliniu remontu.
**************************
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą